Gott, då fixade vi 100.000 till dig i ett nafs, du kan få adressen dit du skickar tårtan ;)

Men va bra, det är inte alltid prutaren har så tunna argument....... Men Jag gläds åt dig och att det gick bra.

En säljare behöver inte sälja till den som har högsta bud, det går att sälja till den som man vill ska köpa.

Bjuder på er virtuell tårta till er alla!

Jo de var första gångsköpare men i mitt 30 så de var inte purunga. Tydligen så var det besiktiningsmannen som "skrämde " dem.

Hemmakatten
Roligt att det ordnade sig till slut. :)

När de hör av sig nästa gång med någon form av fel så vet du vart du ska vända dig med frågor.

P
Jag skulle verkligen lyssna på vad #2 (dom med -25') säger.
Sålde ett hus för ett antal år sedan där tanten ville pruta ner på pga av en himla massa saker som besiktningsmannen skrev i protokollet. Tror hon ville pruta pga alla punkter som stod i protokollet. Efter min och mäklarensförklaringar så gav hon med sig. Men hon började med annat. Hit och dit. Hon ville komma och titta flera gånger för att mäta rum för att veta vilken matta/gardiner hon skulle beställa etc etc.. Det var såna krav hit och dit. Även 2år efter överlämningen så kom hon tillbaka för div saker. Hon ville ha allt till "dolda fel". Mäklaren var helt tokig på henne.. Så jag ångrar bittert att jag inte gav f-n i henne och tog budgivare #2. Tror det hade blivit bättre. #1 var också en förstagångsköpare vilket jag tror #2 inte var. Men men man vet ju aldrig för efter. Men att bara vill minska så där med 100' skulle göra mig fundersam.. Mina 5öre

Bra att det fanns en förklaring men jag skulle vara rädd för vad som komma skall...

Redigerat:
Ja man vet tyvärr inte vad som blir rätt och fel i slutändan. Men vi har redan innan detta hände har "bjudit till" lite extra. T ex så pajade fläkten någon dag före visning och istället för att ändra och bara säga att fläkten var trasig så erbjöd vi köparen att få välja fläkt och var den dyrare än vad vår fläkt var så skulle de få betala tillägg.
Tror att den här köparen skäms lite för sitt "tilltag". Tror att de är lite nervösa efter affären, ger ett osäkert intryck.
Har också erbjudit dem att när som helst höra av sig om de undrar något om mått eller annat, lie för att förekomma.

De kanske läste denna tråd :)

Ja vem vet ?? Det är en risk man får ta! :-)

Här tror jag det var mäklaren som på ett bra sätt (hopps jag) fick dem att tänka om.

Kul att detta löste sig för dig!! - men du verkar vara lite 'drabbad' av någons onda öga :@... (har följt o kommenterat din tråd om det nya boendet...)

Jag känner igen läget efter att ha sålt ett radhus med liknande problem för ett antal år sen. Tyvärr var jag både för blåögd och tidpressad (på väg till framsidan av landet ;) då) för att förstå alla dolda krafter som samtidigt verkar i sådana här lägen...
- och rodnar lätt vid tanken på vilka pinsamma - och dyra - blundrar jag gick på :blushing:

Vill nu gärna väcka några tankar som åter slår mig när jag läser denna tråd:

Formuleringen i kontraktet kopplat till besiktningen låter absurd (har aldrig sett nåt liknande trots 5 husköp!?)
Får mig att tänka på en viss mäklarkedja med nära samarbete med ett företag sysselsatt i både besiktnings- och skadedjursbekämpningsbranschen (där det räcker om chefen är utbildad och cerifierad för aktuella uppdrag)...
Och vaddå - acceptera besiktningsmannens bedömning av kostnaderna alternativt ett (obs ETT) företags offert i ärendet!??

If you scratch my back.... - även kallat bastuklubben mm :cool:

Tror att det är bra att ha den tanken med sig i många affärer i hus- och byggbranschen!
Även om man periodvis blir anklagad för att misstro och vara lätt paranoid :wow: - blir iaf billigare för mig då!! :rolleyes:

Att sen anmärkningen i Mias fall inte är ett fel har ju Thomas redan utvecklat...

Skulle föreslå moderator att lägga upp några normala standardkontrakt
(ursäkta om det kanske redan finns - är som synes nykomling och har inte lusläst siten :P)
- finns många bra både köpekontrakt och 'beställa hantverkarkontrakt' att tillgå.

Jg tro iofs att detta är en ganska vanlig variant på villkorsklausul. Den har den fördelen att den strikt specar att både köpare OCH säljare måste acceptera besiktningsmannens definition av vad ett fel är, för den definitionen är luddig. En brist som jag ser är att man specar att kostnaden kan definieras av offert från företag, men det är inte klart utsagt VEM som skall välja ut detta företag. Här kan säljare och köpare ta in var sin offert, och sedan är tolkningskriget igång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.