Vi har precis sålt huset och köparen har med en besiktningsman besiktigat huset.

De vill ha ett avdrag på priset med 100.000 för duschrummet inte var i den standard de förväntat sig. I beskrivningen som är bifogat kontraktet står att badrummet är renoverat -86 samt att vi senare bytt "inventarier".

Är det acceptabelt att begära en prisreduktion på att ett badrum där man angivit när det är renoverat!

Önskar också lite tips på hur jag skall hantera detta.

Det är inte acceptabelt av köparen. vägra och prata med mäklaren är mitt tips.
Ett badrum renoverat 1986 'r att räkna som förbrukat.
Om du inte är i väldigt desperat behov av att sälja snabbt

Köparen vill ha huset de budade upp det rejält Tror de blev skrämda av besiktningsmannens på pekande,. Men besiktningsmän påpekar ju allt! T o m att det inte fanns en dörr till sovrummet eller att det inte fanns barnspärr på fönstret som sitter 130 cm över golvet. Det är ju besiktningsmännens jobb. Och som sagt det står överallt att det är renoverat jag har t o m påpekat det vid samtal med just denna köpare innan de började budgivningen.

MiaSthlm skrev:
Vi har precis sålt huset och köparen har med en besiktningsman besiktigat huset.

De vill ha ett avdrag på priset med 100.000 för duschrummet inte var i den standard de förväntat sig. I beskrivningen som är bifogat kontraktet står att badrummet är renoverat -86 samt att vi senare bytt "inventarier".

Är det acceptabelt att begära en prisreduktion på att ett badrum där man angivit när det är renoverat!

Önskar också lite tips på hur jag skall hantera detta.
inte var i den standard de förväntat sig.
? Glömde de gå in i badrumet på visningen och blev överraskade i efterhand eller?
Be om ett detaljerat protokoll på vad överraskningen är och jämnför vad ni angivit i annonsen för huset.

Är kontrakt skrivet? Finns där angivet undantag från att fullgöra köp om besiktningen visar något?

/Kent

Ja just det de klausulerna finns.

Då har de tyvärr rätten på sin sida (så vitt jag kan bedöma här) men du kan ju neka och sälja till någon annan.
Man kan tycka att de borde ha förstått efter att ha sett det men en del är inte speciellt kompetenta när det gäller att bedöma saker.

Å andra sidan kan du ge dem en prisreduktion på 10.000:- för badrummet, de kanske bara vill pruta för att känna sig nöjda med affären.

/Kent

Var det "standarden" som var sämre eller det någon form av fuktskador etc?
Generellt sett låter det ju befängt att att pruta 100 lax för det inte var så "kul" som man trodde, skillnad om det är skador som är ganska allvarliga.

Prata med mäklaren och fundera sedan på vad besiktningen visade och vad det egentligen är som är fel, "standarden" eller "skador".

Om ni anser att en vettig köpare förstår att detta badrum är vad det är och att 9 av 10 ändå hade valt att renovera, alternativt nöjt sig med den tråkiga standarden. Gå ner till nästa bud (om inte sista budet var +100 förstås).

Tack för att ni tycker som mig.då är jag inte helt ute och cyklar.
I prospektet i kontraktet står det att badrummet är från -86. Jag har i ett enskilt telsam med just den köpare kommenterat att badrummet p g a ålder var en svag punkt men hon sa att det såg fräscht ut då. Mäklaren ha sagt det.

Igentligen så anser jag att hon borde be om ursäkt för det påhoppet att vilja sänka priset p g a en ålder som man borde förstå och de fått information om på mer än en gång. De har varit på tre visningar varav den sista var av karaktären rejäl information där vi säljare var med.
Men just nu vill jag inte sälja till dem.

Svarade inte på första delen.
såhär skrev besiktiningsmannen

Risk: Ökad risk med spridning av fukt med skador som följd.

Det är betong stomme!

:)
Risk!? Ja, klart som fan att det finns risk, allra helst om badrummet är 25 år men åldern det visste dom ju om. (eller antagligen så var det så att dom inte riktigt fattade eller tänkte på att det faktiskt var så gammalt)
Hur som helst så kommer dom inte med något vettigt argument för att sänka priset men tyvärr har dom ju möjligheten att pruta eller dra sig ur. Tråkigt men så är det.

Varför budar man upp ett hus med 25% . Ett hus som man besökt tre ggr som har mkt nogrannt prospekt. Där mäklaren sagt att badrummet ligger så att säga för renovering Där jag sagt till köparen att badrummet är den svaga punkten innan visning 2 o 3.
Igentligen borde de be om ursäkt för "påhoppet" Att badrummet uppfattas som fräscht är att det är neutralt och tidlöst inrett samt att vi bytt inventarier. Men åldern har vi varit otroligt tydliga med precis som det framtida renoveringsbehovet.

Hade deras bud varit acceptabelt om det varit 100.000:- lägre?
I så fall kanske det kan vara ide att acceptera deras prutning, även om deras skäl är vaga.

/Kent

Köparna blir allmänt nervösa för sitt husköp och när en butter besiktningsman (ursäkta generaliseringen) börjar peka till höger och vänster på alla "fel" så blir det ännu jobbigare.

Men, om vi återgår till vad dom faktiskt begär så undrar man ju lite. Dom vill alltså ha ett sprillans badrum? 100 lax så har du ju ett modernt badrum. DET kan dom väl ändå inte förvänta sig?
Nä, ta ett ordentlig snack med mäklaren.

Mäklaren har i mail till mig skrivit att de har ett felaktigt synsätt att de kan inte förvänta sig att ett badrum från -86 har dagens standard .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.