Finndjävel skrev:
Den där stommen på bilden kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor om den är byggd av 45x195 skulle jag tippa. Sen kan du räkna 18 000 - 20 000 för trallen, 5000 kr till om det är kjol runt altanen. Trappor, stolpar osv. Endast trallskruven går löst på 2500-3000kr. Ett påslag på 10-15%, ja det är rimligt.
om jag tar dina maxpriser skulle jag ju då landa på 15+20+3=38 tkr Menar du att firman sedan lägger på ytterligare ett påslag på inköpt material på 10-15%?

Var inne ock kollade på stället de köpt trallen och räknade ut att den hade kostat mig cirka 12000 kr. Alltså samma butik och samma virke.

Andy78 skrev:
Är det inte olika klassningar på virket av kvalite om man Jämför byggmax, hornbach, bauhaus osv.
Bara för att byggmax är billigast så betyder det väl inte att man får samma kvalite som andra ställen?
Byggmax säljer slatkorna som inga andra återförsäljare vill ha. Åtminstone är det så i Finland.

Ja, jag tänkte inte jämföra med Byggmax eller något annat lågprisvaruhus. Jag jämförde trallen på XLbygg där jag vet att den är köpt då det stod på fraktsedeln.

Solari skrev:
Var inne ock kollade på stället de köpt trallen och räknade ut att den hade kostat mig cirka 12000 kr. Alltså samma butik och samma virke.
12 000 för tryckt virke?

Solari skrev:
om jag tar dina maxpriser skulle jag ju då landa på 15+20+3=38 tkr Menar du att firman sedan lägger på ytterligare ett påslag på inköpt material på 10-15%?
Japp, det brukar dom göra. Det kommer också stolpar till räcket och skruv och beslag till stommen till på de där 38, så minst 5000 till.

Solari skrev:
För 1500 meter 28x120 tryckt?

Finndjävel skrev:
Japp, det brukar dom göra. Det kommer också stolpar till räcket och skruv och beslag till stommen till på de där 38, så minst 5000 till.
Ja, då är det väl bara att inse att man är en idiot som tror att bara för att det är en bekant ska man inte behöva oroa sig för saltade räkningar :(

Solari skrev:
Ja. 10 kr löpmetern, 8,4 löpmeter / kvm, 140 kvm =11 760...

[länk]
Fris + spill + trappa + att altanen inte är rektangulär så kan du räkna med 10-11löpmeter per m2. Sen tror jag inte du har 3,30 längder utan riktiga längder och då får du betala betydligt mera än 10kr/m

Finndjävel skrev:
Fris + spill + trappa + att altanen inte är rektangulär så kan du räkna med 10-11löpmeter per m2. Sen tror jag inte du har 3,30 längder utan riktiga längder och då får du betala betydligt mera än 10kr/m
Fris och trappa finns inte, men spill har du säkert rätt i. Även längderna inser jag att jag inte har koll på.

Jag är en erfarenhet rikare och några kronor fattigare, inte mer med det. Tack för hjälpen!

23000 för allt material är rent skitsnack.
Man ser på bilderna att det är en del vinklar på altanen dessutom så det går åt mer virke.

Skulle påstå att man hamnar på 40-45k i material.
Tänk på att skruv, spik och beslag är ca 5k.

hantverkare1 skrev:
23000 för allt material är rent skitsnack.
Man ser på bilderna att det är en del vinklar på altanen dessutom så det går åt mer virke.

Skulle påstå att man hamnar på 40-45k i material.
Tänk på att skruv, spik och beslag är ca 5k.
Kan jag tolka dig som att 60000 då är i högsta laget?

Nästa fråga: hur lång tid skulle ni gissa er till att det tar att bygga denna altan?
Plintarna var redan på plats. Ingen fris, ingen trappa, inget räcke - bara stolpar.

För att kunna hjälpa måste vi veta hur många löpmeter det gick åt av trall och hur mycket det gick åt av 45x195 mm.
Typ av skruv, vilka längder på skruv i regelverket. längre grövre skruv är dyr!

Kollar priset på mitt närmsta XLbygg på nätet Trall 28x120 = 18 kr per löpmeter. 1500lpm är då 27000:-
Sen 45 x 195 kostar 45 kr per löpmeter. Grov gissning 450 lpm = 20250:-
Plus transport ut till dig, vad kostade den? Plus skruv, troligen finns det en hel del stålvinklar också, de är inte gratis.
Plus 10 procent påslag, så 60000:- i material är nog inte så illa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.