Hej. Jag ska nu i vår kasta ut min gamla vedpanna som är en albin från 1990. Har bestämt mig för en Baxi Innova 50kw & 3000 liter ack. Vad tror ni om totalpriset för en sån installation, har frågat 3 rörisar om offert varav 1 svarat. Han har dock inte varit här men trodde nåstans mellan 160-170.000kr, låter ju inte klokt med tanke på att jag ska ställa grejerna på plats själv & koppla elen. Lite lätt räknat på Rinkaby så får jag ihop mindre än 100.000kr för materialet. Nån som har koll på detta? MVH gillis018

Redigerat:
Låter ju saftigt, men viktigare än lägsta pris är ju att han vet vad han gör. Tar du bara en rörkrökare i mängden är chansen bara 5% att allt blir bra...

Sen bör du verkligen fundera på om du inte ska ta lite större tank. Enligt svanenmetoden är minsta tankstorlek vedutrymmet x 18

Jag fick betala 150.000 för en Inova 50kw med 4m3 vatten (oisolerat) pluss lite varmvatenberedare, handfat m,m. Grymt svårt att hitta bra rörmokare som var villig att instalera en vedanläggning, alla ville sälja pumpar av olika slag...
om du har plats och slantar så tycker jag nog att du ska öka på ackumultor volymen lite jag ångrar lite att jag inte tog 5m3 som jag hade tänkt...

Kan bara hålla med matss. Jag har själv fått erfara att rörisar har skiftande kompetens vad det gäller ved anläggningar. Kan vara värt att lägga lite pengar på en installation som blir rätt från början.
Kan väl oxså tycka att större tank kanske passar bättre om det går att få in utan större ombyggnad av väggar och tak. Är ganska lite pengar extra men ger ganska mycket frihet med mer volym.

Håller med om volymen vatten. Grejen är att jag inte får in en jättetank, alternativet som jag ser det är 2 st oisolerade 1500 & 1 st oisolerad 750 med vv-beredare isånt fall eftersom takhöjden,plats & hålet där grejerna ska in inte är som jag vill. Skulle kanske gå att pressa in 3 st 1500 liters om man verkligen ville. Men har satt ribban på 130.000kr vilket jag trodde va helt realistiskt med tanke på att jag släpar bort allt gammalt skrot & ställer allt på plats.

Redigerat:
Tycker också det låter väldigt dyrt...

Installerade en Inova 50 med 4m3 rektangulär tank, all rördragning samt 200l rostfri expansion. Gav 120k, verkar ha varit ett bra pris nu när jag ser vad andra har fått gett..:)

Om det på nåt sätt går ska du satsa på EN tank, dvs en måttbeställd rektangulär. Bara hopkoppling av två tankar kostar tusenlappar, lätt att missa i en kalkyl.

Jag har en Innova 50 kw med en 5.3 kbm tank från Huskvarna tanksvets,
Idag eldar jag med 100 % snabbvuxen tallved och med 2 ilägg så värmer jag den från 30 grader till 85-90 grader , mindre tank ska man inte ha till den pannan.

Mvh Peter

http://villagomma.blogspot.com/2008/03/ackumulatortank-mm.html

En offert till har ramlat in under kvällen, innova 50kw med 3.5m3 ack 123.000kr installerat & klart från en röris härifrån bygden. Helt i min smak det priset, iofs får jag kånka ner allt i pannrummet & koppla elen men det får jag ta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.