5 951 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Pris för rötet ödehus på ofri grund?
Hej Husbyggare!
Jag undrar vad som är ett lämpligt pris på ett gammalt torp 10*8m där halva trästommen är röten, taket är dåligt samt att huset står på sk "ofri grund"?
För mig har huset värde då det här en fantastisk historia och ligger mycket vackert. Men vad är ett rimligt pris för ett hus som innebär så mycket arbete?
Jag undrar vad som är ett lämpligt pris på ett gammalt torp 10*8m där halva trästommen är röten, taket är dåligt samt att huset står på sk "ofri grund"?
För mig har huset värde då det här en fantastisk historia och ligger mycket vackert. Men vad är ett rimligt pris för ett hus som innebär så mycket arbete?
Förutsatt att tomten ligger på Lidingö, ganska mycket skulle jag tro.
Om huset däremot ligger 10 mil från närmaste stad i Jämtland så antar jag att värdet börjar närma sig noll.
Bäst är väl kanske att kolla vad likande försäljningar gått för.
Om huset däremot ligger 10 mil från närmaste stad i Jämtland så antar jag att värdet börjar närma sig noll.
Bäst är väl kanske att kolla vad likande försäljningar gått för.
Huset är på ofri grund. Det finns således varken tomt eller lagfart.O onaka skrev:
Jag höll nästan på att säga att det är en dum fråga. Vad är 100 st pengar värda i en okänd valuta? Är det Pund blir det mycket men Yen blir det lite.
Ett hundraårigt arrende på 5000 m2 med fast kostnad på 1000 kr/år i ett attraktivt område är värt många miljoner. Gäller motsatta förhållanden får man betala för att bli av med skiten.
Ett hundraårigt arrende på 5000 m2 med fast kostnad på 1000 kr/år i ett attraktivt område är värt många miljoner. Gäller motsatta förhållanden får man betala för att bli av med skiten.
S STB skrev:Jag höll nästan på att säga att det är en dum fråga. Vad är 100 st pengar värda i en okänd valuta? Är det Pund blir det mycket men Yen blir det lite.
Elda upp huset och bygg nytt
Ett hundraårigt arrende på 5000 m2 med fast kostnad på 1000 kr/år i ett attraktivt område är värt många miljoner. Gäller motsatta förhållanden får man betala för att bli av med skiten.
På de flesta håll är värdet praktiskt räknat noll. Sannolikt får man ge en slant med. Undantaget är ifall markägaren är villig att sälja en tomt och huset antingen finns på en ort med bostadsbubbla eller en plats där ett gammalt hus ger rättigheter till exempel gällande standskydd.
I det här fallet står huset på betesarrende. Dvs äger man huset och får ta över betesarrendet så har man ett hus med väldigt billigt arrende. Besittningsrätten gäller ju oavsett.
Men det är nog få som uppskattar den "möjligheten"?
Men det är nog få som uppskattar den "möjligheten"?
Klicka här för att svara