Hej alla!

Jag har en undran gällande alla nybyggda hus, varför är det så tro skillnad på kostnader?!

Oma man tillexempel gemför med björkliden som då tar 1.3 mil oinred övervåning med inredövervånig ca 1.7,exkl tillval medans dom andra tar hutlösa priser för sitt hus....

Man undrar då vad det är för kvalitet på dom "billiga" husen genemot dom dyrahus.

hoppas på svar:confused:

Hej!
Jag är ingen expert på området hus, men har liksom du funderat på detta. jag har kommit fram till att det verkar bero på skillnader i materialval (både i stomme och inredning), konstruktion och tillverkning.
Vissa företag har en väldigt flexibel tillverkning där du kan få huset i stort sett som du vill ha det, medans andra satsat på en tillverkning där mycket är helt efter "standardmoduler" och du som kund "får" inte ändra så mycket. Det senare ger ju naturligtvis stordriftsfördelar som håller nere priserna.

När det gäller konstruktionen och material är det t ex skillnad i hur mycket isolering de olika tillverkarna har har (jmfr t ex Älsvbyhus 22 cm i vägg med Götenehus 26,5, och Faluhus 30 cm), om de har vindpapp eller väv, hur själva väggen är konstruerad med installationszon mm, om det är takkonstruktion med board, skivor eller annat. Panel och takbeklädnad skiljer också. Och så grundens konstruktion där sk torpargrund är billigare än platta. Och så är det uppvärmningen, vissa tillverkare har bergvärme som standard, medans andra har frånluftsvärmepump och bara där kan det skilja 100 000.
När man tittar på inredningen så har vissa företag hög grundstandard med t ex omslipbart parkettgolv och klinkers. Hos andra är det en enklare grundstandard (den som man oftast får pris på) och man kan välja till en högre standard.
Vissa grejer kan ju verka som småsaker, men det plockar ju till i slutänden.

Om det ena är sämre än det andra finns många och långa diskussioner om här på forumet. Allt handlar i slutänden om vad man vill ha och vad man är beredd att betala. Nu när vi är i nybyggartankar resonerar vi som så att det är så mycket pengar det handlar om, så då vill vi veta vad vi köper också. Vi struntar gärna i bastu, jacuzzi och rostfritt, om vi istället kan få mer isolering i huset ;-)

Jag tror nog att ett hus i "budget"segmentet förmodligen kommer att stå kvar lika länge som de dyrare, skillnaden ligger nog mycket i driftskostnaderna under husets livstid. T ex så blir ett hus med mindre isolering dyrare att värma upp och man blir mer känslig för energipriserna (och skatter). Ett hus med mer isolering är dyrare i inköp, men man får (förhoppingsvis) en lägre driftskostnad. De pengarna som skiljer kan man amortera med och lånekostnaden kanske sjunker fortare. Kanske det också skiljer i underhåll över tiden också, det har jag inte så stor uppfattning om.

Vad man väljer är upp till var och en utifrån sina krav och budget, det är bra att alla varianter finns, även om det vore en mindre djungel att reda ut när man ska bygga, om alla hustillverkare hade mer lika koncept ;-) . Fast inte lika roligt kanske! :-D

Tack så jätte mycket för att du skrev ner detta nu har det lätta på många frågor....
men i slutändan så är det väl som du säger med värmekostnad, grunden osv som spelar in.....Somsakt så ska jag jämföra mellan leverantörena, det ända jag verkligen vill ha är platta på marken med inbyggt golvärme....;) så jag börjar där

En mycket bra början tycker jag. Då kommer du garanterat att att få ett hus som står längre än ett hus med torpargrund (nu vet jag att många där ute ilsknar till). :D

Vill också bara komplettera med ytterligare en sak som har stor inverkan på priset - entreprenadformen. En totalentreprenad innebär ett påslag med ca 12-15 % på hela entreprenadkostnaden. Ca 200 000 får man räkna med. Därför kommer husföretag som ger offert med totalentreprenad nästan alltid att vara dyrare.

Nåväl, Björklidenhus är faktiskt en av de billigare som bygger med totalentreprenad. I min prisjämförelse landade jag dock nästan på samma pris när jag hade uppgraderat deras hus till Götenehus-standard.

Vill passa på och tipsa om LB-Hus Ugglan-serie som jag tycker ger väldigt mycket hus för pengarna. Kanonkvalitet och totalentreprenad till "bra" priser.

tack ännu en gång för hjälpen, väldigt dyrt med totale. men om man ska ha fullt skydd om det skulle hända något med huset så är det bra att ha totale.....visst det kan gå fel med det oxå men risken är mindre .....eller hur?!

Lika mycket kan gå fel. Men leverantören får svårare att skjuta ifrån sig ansvar. Blir det problem ringer du den du skrivit kontrakt med så är det upp till denne att fixa.

Tessa_n skrev:
tack ännu en gång för hjälpen, väldigt dyrt med totale. men om man ska ha fullt skydd om det skulle hända något med huset så är det bra att ha totale.....visst det kan gå fel med det oxå men risken är mindre .....eller hur?!
Och även om man tänker på framtida garantier och inte bara under själva bygget. Vad gör du om Rör-Berra har gått i konken innan du upptäcker att han orskat dig vattenskador på grund av felaktigt utfört arbete, som då försäkringsbolagen inte ersätter? Sannolikheten för att den "seriösa" husleverantören finns kvar är större än att den enskilda entreprenören finns kvar. Har du byggt med totalentreprenad riktar du bara ansvaret till husföretaget.

I mitt tycke är totalentreprenad det enda som gäller när man skall bygga hus. Men det är ju förstås en smaksak. Jag gillar t.ex. att ha en bilförsäkring och en villaförsäkring OM något skulle hända. Men visst skulle jag spara pengar om jag istället körde en mer "vågad" livsstil.

jag har förståt mer och mer att det är total som gäller, om man inte har en himla tur
att känna både byggare bob, elektriker, rörmokare, alla som behövs till bygget.....
men den turen har inte jag......o vem vet man kanske inte kan lita på dom heller.

jag säger som mikael wiehe,vem faen kan man lita på !!
jag tror oavsett fabrikat,ha lite sunt förnuft och inse att alla är säljare,och alla vill tjäna pengar på just dig.
och att självklart säger samtliga säljare att just dom är trygga fina och ärliga.
personligen tror jag man ska ha så få avtal som möljigt i ett husköp.
tveka inte heller att ta slumpvisa referenser,inte en som säljaren rekomenderar.

Att jämföra olika hustillverkare och hus är ett jättejobb. Roligt? Ja då, man blir tvungen att lära sig saker som man aldrig träffat på tidigare.

Tänk om en byggnadskunnig skulle vilja bli konsult, utveckla ett hela tiden uppdaterat program med de olika hustillverkarna och jämförelse, gärna priser också...

1. VAD ingår i entreprenaden (skiljer även mellan de med totalentreprenad)
2. VAD är standard i husen på ytskikt, utrustning, takkupor, verandor? VAD blir "nödvändiga" tillval?
3. HUR är husen uppbyggda; väggar, tak, isolering o.s.v
4. Energi, driftskostnad
5. Certifiering?
6. Pris

För det mesta köper jag Polarn o Pyret kläder till barnen, inte för märkets skull, handlar på rean alltid, men för att de håller. Ibland tänker jag, nej det är för dyrt , och köper Åhl´ens eller HM i stället. Men jag blir alltid så besviken. Sömmarna trasiga efter några tvättar, färgen bleknar, ingen passform. Bortkastade pengar. PoP kläderna håller, barn efter barn. Har pOp kläder från 1995 som fortfarande ser nya ut till barn nr 4.Parentes detta. diskuteras bilar kan väl jag diskutera kläder..

Jag vill ha ett hus med bra sömmar, sedan får vi väl gå ner i storlek och ytskiktskrav för att klara budgeten.

Om jag uppfattar det rätt (har pratat med huslev) så är det som skiljer sig på tex björkliden och trivselhus el annat husföretag så är det vad som är standard och tjockleken i vägarna.....
Men om vi uppdatarar och även gör om planlösningen på björkliden så kommer vi ff under 2 mille men då har vi inträtt övervåningen själv , men medans dom med deras standard hamnar på 2,5-2.8, o då inte tillvalen inräktnad.
Men kan tänka mig att björkliden har massproduktion på sina kataloghus eller va det nu heter....men jag tycker det verkar vara väldigt bra kavlitet....eller är jag helt ute och snurrar......

Jag å sambon har i 2 års tid letat hustillverkare och jämfört och har nu skrivit kontrakt med Björklidenhus. vi känner oss mycket nöjda med vårt beslut och det var bara att ta god tid på oss eftersom vi ändrat oss mycket ifråga om storlek och entreprenadsort. Vi har fritidshus på tomten idag så vi har inte behövt stressa. Ett av de avgörande besluten var när vi kom fram till att vi ville ha guten bottenplatta med golvvärme. Björkliden hus vann eftersom de även tar ansvar för bottenplattan, Vi vill inte vara med om att man bollas mellan 2 leverantörer som skyller på varandra efter ett par år om huset sätter sig, el likn. Vi kan inget om husbygge och vill då ha båda hängslen och svångrem. Vi lade till extra takfyllnad och extra i inner väggarna och så lade vi till 2 fönster och en fin förstukvist. Blev ett mkt bra hus för ett pris som ingen annan kunde konkrera med på totalentreprenad. Nu väntar vi på bygglov av komunen, har hört att grannarna fått förfrågan.... snart så....

va skönt att ni har kommit så långt "avis"...känns skönt att höra åskiter från andra...om du har tid,lust och orka så vore det jätte roligt om du kunde berätta va ni tog för tillval. o va det kostade i slutet osv.....vi ska till björkliden på måndag och diskutera för vi vill ha planlösningen lite annorlunda plus lite till. vilket hus ska ni bygga vi har titta på är villa Trendig. men jag håller med dig det är skönt att bara ha att göra med en och inte flera.....

Har bekanta som bygger med Björklidenhus och de är verkligen nöjda. Av det jag hört och läst så verkar Björklidenhus vara väldigt prisvärda samtidigt som de är väldigt måna om sina kunder och dessutom erbjuder riktig totalentreprenad som endast kräver ett kontrakt med en part.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.