Hej,

Vi var inne på att köpa en Electrolux ESC7400 slowcooker för att kunna köra lång kok från morgon till kväll men av olika anledningar så tittade jag runt lite på nätet och väldigt många verkar föredra pressure cooker framför slow cooker och då specifikt en produkt som heter Instant Pot. Vad jag förstår så kan man använda denna produkten även som slow cooker.

Så frågan är, varför skulle man vilja köpa en slow cooker istället för en Instant pot? Någon som är insatt eller till och med har liknande produkter?

Satsuki
Vi har en Crockpot, dvs slowcooker, och den används flitigt speciellt under vinterhalvåret.

Jag har ingen tryckkokare, men om jag förstått rätt är det egentligen raka motsatsen - genom att öka trycket lagas maten fortare. Helt olika tillagningssätt alltså :)

Antar att det är upp till er vad ni letar efter - vil ni laga mat snabbt eller långsamt?

Jag har en slowcooker och är grymt nöjd med den, vad gäller tryckkokare har jag inget att tillägga

Slowcookern jag tittat på kostar 700 kr, normalpris ligger väl runt 1000 lappen, Crockpot kostar något mer för liknande volym. En Instant cooker kostar ca 1200 kr så lite mer ja.

Vad jag förstår från videos som jag sett så kan Instant cooker köra långkok också, bara till att öppna ventilen helt och köra på låg värme. Det finns inbyggt program för detta.

Spntant känns Instant cooker som ett självklart val runt dessa pengar då jag får uppfattningen att den kan göra allt en slowcooker kan göra plus en hel del till.

Tittar man på Amazon så får man uppfattningen att Instant cooker är klart mer omtyckt och använt i USA och UK än slowcookers inom den givna prisnivån. Av någon anledning verkar det dock inte fullt så populärt i Sverige men Sverige brukar ligga lite efter.

Så min fråga kvarstår, varför ska man köpa en slowcooker när en Instant cooker kan göra samma plus en massa annat? Handlar det enbart om priset? Eller finns det faktiskt skillnad?

En tryckkokare kokar vid högre temperatur och vid tryck, vilket gör att maten tillagas snabbare. Jag använder tryckkokare ofta men gör aldrig långkoken direkt i den. Exempelvis kokar jag högrev i en timme i tryckkokaren för att få en bra konsistens, sedan övergår jag till "normal" kokning efter det och lägger i alla ingredienser som skall sätta smak.

Det är ofta sämre att göra hela koket i tryckkokaren då många smaker försvinner vid de höga temperaturerna (Runt 120 grader) man kokar i.

Så jag använder bara tryckkokaren för att göra grunden med. Exempelvis får man grunden till en pulled pork på under två timmar i stället för åtta.

Vi har både en slowcooker och en tryckkokare
Tryckkokaren använder vi aldrig, och slowcookern sällan, gör mest långkok i kastrull/gryta på spisen eller i ugnen.

Beställde en Instant pot då den verkar mest flixebel. Ser inte riktigt slow cookers roll när man kan göra samma sak i en Instant pot.

Får bara hoppas att 6 liter räcker.

Troligen kommer vi använda den främst för slow cooking men pressure kan säkert vara intressant det med. Verkar inte som smaken skiljer så mycket här :

[video=youtube;RoHEj-XYRj4]https://www.youtube.com/watch?v=RoHEj-XYRj4&t=[/video]

Men visst, får man får ju ta det med en nypasalt. Om gaidin märkte av stor smakskillnad så är det säkert så.

Smakskillnaden är helt beroende på kryddningen. Exempelvis vitlök tappar mycket smak vid höga temperaturer och då är det ju synd att lägga i den i tryckkokaren och köra den på 120 grader. Smaken på själva köttet har jag inte riktigt tänkt på om det är skillnad.

Jag får köra lite tester på långkok och tryckkok och se hur skillnaden är men det känns som att det borde finnas en smakskillnad ja. Man vet ju att mat behöver ibland lite tid på sig för att ta upp smak.

Som sagt, för bästa smak, koka köttet mört i tryckkokaren men bara vatten, eventuellt lite salt. Börja sedan om med vad du nu vill ha i din gryta och koka som vanligt men du slipper flera timmars kokning för att få köttet mört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.