Monterade på grenröret på min gamla volvomotor b230fk, fettade in gängorna o drog på alla 8 bultar med ett normalt spärrskaft. Den sista muttern som sitter allra närmast fläkten drog jag och fick motstånd, men inte nog så jag snurrade på, och vips så gick den av. Jaha, va f_n gör jag nu då?

Fråga 1, kommer det gå att använda bilen på detta vis eller kommer avgastrycket "trycka upp" den micro-glipa som finns när grenrörspackningen inte ligger på med "bultens press" ?

Fråga 2a, om jag nu skall borra upp och gänga om, är det något jag kommer fixa? icon_cool.gif Jag har i högstadiet testat att gänga med gängtapp, men inte i en motor! Topplocket är väl i aluminium så det lär inte vara hårt att borra i.

Fråga 2b, Bulten lär va hårdare än topplocket som är av aluminium, det kommer antagligen bli en utmaning att borra utan att borren skall dansa runt. Om jag låter grenröret sitta kvar så borde jag väl kunna vila borren lite mot hålet i grenröret, kanske kan stoppa i en rörstump för att anpassa borrens storlek. (Bulten har troligtvis gott av i nivå med topplocket, hade det funnits en stump kvar så skulle jag kunna få ut bulten)

Fråga 2c. Jag har inte ork att igen ta av topplocket, eller grenröret, så om jag nu skulle ge mig på att borra o gänga om så går det väl att göra när motorn är monterad i bilen? ...kollar jag i huven så känns det som att det finns utrymme o vinkeln är okej.

Allt kanske inte var direkta frågor men alla svar mottages :D

• dfgdfgd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan nog lugnt utgå ifrån att det kommer att läcka. Sticker pinnbulten ut om du tar bort grenröret så är det väl enklast att göra det och dra ur pinnbulten med en tång. Ev lite värme på innan du drar.

Sånt här inträffar tyvärr ibland på jobbet. Brukar isf ta bort grenröret för att få så mycket plats som möjligt. Sticker det ut nåt av bulten kan man ju försöka med tång, men det brukar sällan funka. Om det är möjligt så försök svetsa på nåt på bulten, då värmer du bulten samtidigt som du får ett bra tag om bulten. Sista är ju att borra. Där gäller det att vara noga så att man borrar i mitten! Ta det i flera små steg, större och större borr.

Som tullemannen säger, försök svetsa på nåt, dvs en mutter

Tack. Bulten är av inne i godset, inget sticker alltså ut. Jag kommer testa borra ut bulten när motorn sitter monterad i bilen. Jag har som det ser ut precis utrymme att få ned en borrmaskin, visserligen upp o ned och i 90 grader, blir svårt lägga press på borren men kanske tillräckligt (?)

Vilket fabrikat skall jag titta på för att hitta en proffsborr som gör jobbet? 3mm bör det vara. Vill gärna att den också är vänstersvarvad, då kan jag ha tur när jag vänsterborrar att bulten lossar/kommer ut.

Skall också hitta något rörliknande som jag kan ha som borrmall i grenrörshålet, för att borra centrerat i bulten.

Vilken borrteknik för stål? Lågt varv med lagom tryck? (och olja)

idéer?

Du kan alltid prova med en grispitt, skruvutdragare eller vad det heter. Vänstergängat koniskt verktyg.

• Gilla
Cissus
  • Laddar…
peternicklas
Nilsson2 skrev:
Du kan alltid prova med en grispitt, skruvutdragare eller vad det heter. Vänstergängat koniskt verktyg.
Ornapitt använde vi som namn. Är nog det mest lämpade verktyget tillsammans med lite värme.

peternicklas
Bubblaren skrev:
Ridgid och Kukko gör skruvutdragar satser med borr och styrhylsor till borrningen samt stift att slå ner i hålet och skruva ut skruven med.
[länk]
Dessa har man använt eller försökt att använda ett antal gånger. Mycket dåliga på de små dimensionerna.

Har man tur släpper bulten redan när man borrar, ibland har jag kört fast borret och sedan har bultstumpen kommit ut när jag reverserat borrmaskinen.

Grispittar tycker jag mest går sönder. Skulle nog satsa på något av riktigt god kvalité när det gäller ett motorblock.

Mikael_L
B230 ???
Ska inte hela fordonet till skroten? för flera år sedan ... :cool:

Grispittar tycker jag mest är djävulens påfund.
Man borrar, förhoppningsvis går detta bra.

Sen drar man in skruvutdragaren varvid skruven utvidgar sig och sitter som berget.
Sen går pitten av och så har man förutom en skruv som sitter som fastsvetsad en bit härdat verktygsstål mitt i den avdragna skruven som gör det totalt omöjligt att borra igen. :mad:

Bäst resultat blir det nog om du tar bort grenröret och borrar.
Har du tur så släpper spänsten i bulten om du borrar med ett litet borr och så kanske du kan ta en körnare och en hammare och knacka i kanten för att få den o lossna (rotera)

Ett 3mm borr ska rotera med mellan 1500 och 2000 varv ungefär beroende på skärhastigheten (vilken är omöjlig att kontrollera med handborrmaskin...) Du gör helt rätt i att köra med vänsterborr, rätt tänkt :). Om du inte får ut bulten så kan man som sista åtgärd borra ur hela bulten med samma diameter som pinnbulten (gängorna i toppen blir då förstörda) och sen montera en Helicoil, http://www.collycomponents.se/produktnavigator-start/produktnavigatorn/helicoil-plus/

Jag skulle prova att borra ett hål, sen slå i en torx-bits. Sen på med valfri bitshållare med passande verktyg och dra med. Ibland funkar det.

• Gilla
MagnusSt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.