Har byggt en altan i somras som smäller och lever om en hel del, när temperaturen sjunker. Kommer säkert en smäll var femte minut. Detta är ju garanterat pga rörelser i träet, men min undran är kommer det avta med tiden då virket (impregnerat) torkar? Eller borde jag ha fäst altanen mot väggen på något annat sätt för att få en bättre "ljudupplevelse"? Regeln 170*45 som bärlinor är fäst i är skruvad i vägg av liggande timmer klädd med ytterpanel, med 2st 220mm konstruktionsskruv var 600mm, på ett spann av 5,5 meter.
 
Davidbagare
Smäller det lite titt som tätt menar du? Eller är det när ni belastar/går på den som det smäller?
 
Davidbagare
Jag funderar på om ni satt trallen för tajt och om det är skruvar som går av när det smäller
 
Näe, det är med ganska jämna mellanrum när det går från varmt till frysgrader (oftast kvällstid), inte när vi belastar. Trallen sitter med ca 2-3mm mellanrum.
 
Vår altan är flera år gammal och den smäller också vid snabba temperaturskiften. Dock kan det vara en eller två gånger bara samma kväll
Och vad som exakt gör det har jag ingen aning om För vi har inte skruvar som gått av varje vår. Misstänker bara att det är trallen som krymper/sträcker sig så extremt.
 
P
Biltema skruv?
Rostfria?
Dessa går av lätt. Förstår inte varför folk köper skruv där bara för det är billigt. Kanske en orsak att de är billiga.
 
P Pgam skrev:
Har byggt en altan i somras som smäller och lever om en hel del, när temperaturen sjunker. Kommer säkert en smäll var femte minut. Detta är ju garanterat pga rörelser i träet, men min undran är kommer det avta med tiden då virket (impregnerat) torkar? Eller borde jag ha fäst altanen mot väggen på något annat sätt för att få en bättre "ljudupplevelse"? Regeln 170*45 som bärlinor är fäst i är skruvad i vägg av liggande timmer klädd med ytterpanel, med 2st 220mm konstruktionsskruv var 600mm, på ett spann av 5,5 meter.
Jag upplevde det samma första året eller så efter jag har byggt trädäck. Jag var ganska så säker på att det var något med tryckimpregneringen att göra. Hos mig har det avtagit efter första vintern.
 
P PappasHammare skrev:
Biltema skruv?
Rostfria?
Dessa går av lätt. Förstår inte varför folk köper skruv där bara för det är billigt. Kanske en orsak att de är billiga.
ESSVE Classic trallskruv C4
 
H Henrik 75 skrev:
Jag upplevde det samma första året eller så efter jag har byggt trädäck. Jag var ganska så säker på att det var något med tryckimpregneringen att göra. Hos mig har det avtagit efter första vintern.
Det låter ju lovande :)
 
P PappasHammare skrev:
Biltema skruv?
Rostfria?
Dessa går av lätt. Förstår inte varför folk köper skruv där bara för det är billigt. Kanske en orsak att de är billiga.
Det stämmer inte alls, varken för Biltemas A2 eller A4-variant. De är tvärtom mycket bra: monterat tusentals av dessa både med slagskruvdragare och vanlig skruvdragare, de tål en hel del monteringsvåld trots sin mjukhet och är mycket skarpa och lättdrivna. Och så det viktigaste, de följer träets rörelser i olika fukt- och temperaturförhållanden helt perfekt, till skillnad från belagda stålskruvar oavsett fabrikat som går av för minsta lilla. Går även utmärkt att demontera även efter flera år helt utan skador, detta låter sig knappast göras med stålskruv som blir sköra med tiden.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det stämmer inte alls, varken för Biltemas A2 eller A4-variant. De är tvärtom mycket bra: monterat tusentals av dessa både med slagskruvdragare och vanlig skruvdragare, de tål en hel del monteringsvåld trots sin mjukhet och är mycket skarpa och lättdrivna. Och så det viktigaste, de följer träets rörelser i olika fukt- och temperaturförhållanden helt perfekt, till skillnad från belagda stålskruvar oavsett fabrikat som går av för minsta lilla. Går även utmärkt att demontera även efter flera år helt utan skador, detta låter sig knappast göras med stålskruv som blir sköra med tiden.
Håller med Esseves C4 rostar ihop och går av inom 5-år, A2 eller A4 gäller, sen är det viktigare att välja tjockare alternativ än dyraste!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.