Enolf skrev:
TS: erbjöd du dig att ge dem 4 kr?
Nej, jag tänkte inte på det då och eftersom jag blev paff, kände mig lite lurad, påhoppad, hade barn med och det var kö bakom så snurrade det mest i huvudet just då. Man har sina tillkortakommanden:o

Demmpa skrev:
Jag har senast i lördags lämnat tillbaka en sak som jag handlat på ett av mina kort, men pengarna fördes in på ett annat kort eftersom jag inte hade det andra kortet med mig. Där jag lämnade tillbaka saken frågade om jag ville ha pengarna insatta på kontot eller i handen, jag tog det på kortet eftersom jag inte behövde mer kontanter i handen just nu.
Självklart jobbar inte alla butiker lika aktivt mot bedrägerier. Det handlar inte om lagstiftning utan om att större företag inte vill hjälpa bedragare eller förlora pengar på den extra administration som detta medför.

Lostmoose skrev:
Våra åsikter går nog isär när det gäller service och goodwill, jag gissar att det är pga att bara en av oss har jobbat i butik;)
Jaså, du har inte ens jobbat i butik och har ändå den inställningen. Men det är klart om du hade jobbat i butik med den inställningen så är det ju än värre... ;)

Det finns bra butiker, och det finns dåliga butiker. Bra butiker är de som ser till att ha god service och nöjda kunder som talar väl om dem. De som helt enkelt finner vägar att lösa problem för kunderna.

thomasx skrev:
Jaså, du har inte ens jobbat i butik och har ändå den inställningen. Men det är klart om du hade jobbat i butik med den inställningen så är det ju än värre... ;)
;)
thomasx skrev:
Det finns bra butiker, och det finns dåliga butiker. Bra butiker är de som ser till att ha god service och nöjda kunder som talar väl om dem. De som helt enkelt finner vägar att lösa problem för kunderna.
Här har vi åtminstone samma åsikt!

Lostmoose skrev:
;)

Här har vi åtminstone samma åsikt!
Jaha, jag fick intrycket att du tyckte att service inte var något man skulle förvänta sig utan snarare bocka och buga för om man trots allt fick det.
Men det var ju bra om det inte var så. :)

• Gilla
twoody
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jaha, jag fick intrycket att du tyckte att service inte var något man skulle förvänta sig utan snarare bocka och buga för om man trots allt fick det.
Men det var ju bra om det inte var så. :)
Att visa tacksamhet för service utöver vad man har rätt till tycker jag hör till vanlig hyfs och fason, något som blir mer och mer ovanligt tyvärr.

Lostmoose skrev:
Att visa tacksamhet för service utöver vad man har rätt till tycker jag hör till vanlig hyfs och fason, något som blir mer och mer ovanligt tyvärr.
Tvärtom tycker jag, det blir mer och mer ovanligt att man får den service man borde kunna förvänta sig. TS är ett utmärkt exempel på det. Dålig service ska man inte tacka för, det ska man klaga på.

Men varje gång jag returnerar något i en butik så säger jag tack. Men Jag förväntar mig att det är något man kan göra utan besvär så jag tänker därför inte också börja bocka och buga för denna service. Det räcker gott med ett tack. Något som många butiksbiträden borde ta efter när man handlat något i deras butik

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Tvärtom tycker jag, det blir mer och mer ovanligt att man får den service man borde kunna förvänta sig. TS är ett utmärkt exempel på det. Dålig service ska man inte tacka för, det ska man klaga på.
Nej, ts fall är ett dåligt exempel eftersom ts inte hade rätt att returnera sin vara...
Inget att varken tacka för eller klaga på.
Att du och jag troligtvis hade agerat annorlunda än expediten om vi stått bakom disken gör ju inte att ts har mer rätt till returen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Nej, ts fall är ett dåligt exempel eftersom ts inte hade rätt att returnera sin vara...
Inget att varken tacka för eller klaga på.
Att du och jag troligtvis hade agerat annorlunda än expediten om vi stått bakom disken gör ju inte att ts har mer rätt till returen.
TS har all rätt att returnera varan. Observera att butiken nekade returen för att ett bonuskort inte var med. INTE för att de ansåg att TS inte var kunden eller saknade rätten att returnera den.
Vilken annan butik som helst hade löst detta hur enkelt som helst, men inte denna butik som i frågan gav prov på utomordentligt dålig service. Så jo, TS exempel är alldeles utmärkt.

thomasx skrev:
TS har all rätt att returnera varan. Observera att butiken nekade returen för att ett bonuskort inte var med. INTE för att de ansåg att TS inte var kunden eller saknade rätten att returnera den.
Det är inte givet. Hade TS haft med sig kortet, men handlaren uppmärksammats på att TS inte var köparen hade handlaren mycket väl kunnat försöka neka återköpet.

Nyfniken skrev:
Det är inte givet. Hade TS haft med sig kortet, men handlaren uppmärksammats på att TS inte var köparen hade handlaren mycket väl kunnat försöka neka återköpet.
"kunnat försöka"

Alla kan alltid försöka med i stort sett vad som helst. Det förändrar dock inte rättigheterna.

TS har fått både varan och kvittot av den som köpte varan, för att TS ska kunna göra ett återköp. Det finns ingenting som hindrar en sådan överlåtelse, inte ens skrivningen att kunden har en generell rätt till återköp. Tvärtom ger denna juridiskt sett yviga skrivning alla sådana möjligheter.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
thomasx skrev:
Vilken annan butik som helst hade löst detta hur enkelt som helst, men inte denna butik som i frågan gav prov på utomordentligt dålig service. Så jo, TS exempel är alldeles utmärkt.
Oavsett vilken ursäkt som kom fram i butiken så hade ts fortfarande inte rätt att returnera varan... TS är inte den som köpte varan, alltså har butiken och ts inget avtal, alltså har inget brutit något avtal.

Med detta sätter jag punkt för min medverkan i denna tråden då jag tycker att det börjat spåra iväg mot någon som liknar en tvekamp.
TS har fått svar på sin fråga och jag tror inte att vår diskussion nyttar till annat än underhållning.
Du kan få sista ordet om du vill.
Jag tackar för en god match och hoppas att vi ses i någon annan tråd!

Det här blir ju bara larvigt...

Så om jag köper en vara, och min mamma/fru/son som står brevid halar fram pengarna, då är det alltså inte jag som köpt varan, fastän jag har kvittot? Vet affären varifrån pengarna i den andres plånbok/kort kommer ifrån? Nej, självklart inte. Om jag frågar "är det öppet köp" och får ett "ja", men pengarna jag håller i handen inte är mina, är det då inte jag som "ingår avtal" med butiken? Meningslösa hårklyverier...

Om en grupp med kompisar går igenom kassan, vem "ingick butiken avtal med" då? Den som lade varan på bandet? Den som plockade fram pengarna? Den som överlämnade pengarna? Den som frågade om öppet köp? Den som bar iväg med varan? Vi måste uppenbarligen upprätta överlåtelseavtal för ugnsformar för 79:-. Glöm inte att ta med ID-kort och personbevis.

Det här är ett utmärkt exempel på hur dålig kundservice kostar butiken mer än de förstår. Nån som tror att jag skulle handla på ICA Maxi Borås om jag bodde där?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Varför inte en fullmakt!

"Härmed befullmäktigar undertecknad avtalspart sin svåger Nisse att såsom juridiskt ombud och firmatecknare fritt företräda mina intressen beträffande felköpt ugnsform (som bifogas i sin förpackning) gentemot ICA-Stig och allt hans folk.

/Kund-Britt"

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Jag kan nu rapportera att jag returnerat en vara på ICA Maxi i Högsbo, Göteborg.

* Jag hade kvitto
* Inköpt av annan person
* Personen har ICA-kort
* Varan gav ICA-bonus

Resultat: Inga problem! "Kontanter eller insatt på kortet?" Precis som man förväntar sig att en retur ska gå till.

Jag var efter denna tråden t o m beredd att hiva upp 1 kr och 49 öre som plåster på bonus-såret, men som ni förstår kom frågan inte ens upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.