Demmpa skrev:
Men vem är köparen i följande exempel:
Bonuskortet som används är registrerat på person A, betalkortet är registrerat och används av person B?
Är person A köpare?
Är person B köpare?
Intressant, något för Icas jurister att bita i. :)
Det står säkert någonstans att bonuskortet är personligt, men det skulle vara kul att veta hur policyn ser ut kring dessa fall.

sventable skrev:
Icakortet behövs för bonusens skull annars kan man lura till sig hur mycket bonus som helst om man sätter detta i system..
Jag har lämnat tillbaka minst en vara via öppet köp på ICA som har haft bonuspris och varit bonusgrundande utan att visa bonuskortet, dom har fått fram det genom siffrorna på kvittot, om jag inte kommer ihåg fel.

Flera andra affärer använder kvittots siffror för reglering av bonus mm.

TS/sblixten:
Du har inte skrivit någonstans att det på ditt kvitto uttryckligen står "öppet köp". Gör det det ?

Sedan är det faktiskt så att avtal som "öppet köp", garantier, konsumentköplag o.s.v. i grunden gäller mellan företaget och köparen, inte automatiskt en tredje person som köparen lämnar sakerna vidare till. Att företaget har svårt att hantera ett öppet köp mot någon annan än köparen beroende på bonus-/ICA-kort eller betalningssätt är egentligen sekundärt eftersom förpliktelserna om "öppet köp" inte gäller någon annan.

Du är alltså egentligen ingen avtalspart i det "öppna köpet". Om man vill vara säker på att "öppna köpet" skall gälla någon annan än köparen, måste man kolla detta innan - det är alltså ingen rättighet till per automatik. Tvärtom.

Redigerat:
Odjuret skrev:
Sen kan man tycka att det är lite väl gnälligt från butikens sida. Men kolla med butikschefen....
Dock kan det bli svårt att gå högre upp... då de flesta butiker är egna företagare...
Det är inga som helst problem att gå högre upp, om man vill, nästa steg är antingen ARN eller tingsrätten, beroende på beloppets storlek.
Även om butiken är en franchise kan man framföra sina synpunkter till ICA's huvudkontor, franchisetagaren har ett åtagande att vårda varumärket och går säkert inte emot huvudkontoret i en sådan fråga.

Redigerat:
Lostmoose skrev:
Står det öppet köp på kvittot så har köparen rätt till öppet köp, varken du, jag, eller ts.
I praktiken fungerar det oftast ändå eftersom de flesta butiker har som policy att se mellan fingrarna.
Det är praxis att öppet köper följer med en gåva, men återigen så beror det också på eventuella avtalsvillkor som bonusmedlemen ingått. Det finns heller sannolikt ingenting som hindrar avtalsparten att skicka någon i sitt ställe, så det handlar inte precis om att "se mellan fingrarna".

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är praxis att öppet köper följer med en gåva, men återigen så beror det också på eventuella avtalsvillkor som bonusmedlemen ingått. Det finns heller sannolikt ingenting som hindrar avtalsparten att skicka någon i sitt ställe, så det handlar inte precis om att "se mellan fingrarna".
Menar du att det är praxis att man dömer så i rätten, eller att det är praxis för att "alla" butiker gör så?
(för jag är ganska säker på att garanti och öppet köp inte följer med varan om man ska vidare upp i rätten)

Håller med om att det inte borde vara några problem att returnera en vara åt någon annan, men att man då troligtvis måste ha med både bonuskort och betalkortet som användes, samt berätta vad man ska göra.
(Kanske till och med en fullmakt?)

Jag vet ju inte vad Ica har för policy (eller om handlarna själva får ha egna policys) men i ts fall så kan det mycket väl handla om att se mellan fingrarna.

Det jag reagerade på mest var att det blev en diskussion i affären och att de menade att det var jag som ifrågasatte dem och inte tvärtom. De hade aldrig varit med om detta och Siba med flera gjorde likadant...blablabla. Kände mig lite idiotförklarad av dem. De menade att jag borde förstå att det var såhär.....det vet väl alla var deras inställning.
Jag tyckte det blev en olustig situation.

Att gå till ägaren och få pengarna tillbaka är inga problem.

thomasx skrev:
Nu var ju TS ute efter vad som gällde rent formellt om butiken kunde neka TS att återlämna varan, och detta mot den information som delgivits oss. Då är det faktiskt så att TS inte är köpare och avtalspart.

Att handeln haft som praxis att tolka den som har kvittot = avtalsmotparten beror ju på att butikerna fram tills helt nyligen inte haft något system för att hålla koll på vem köparen egentligen är. Detta har som bekant ändrats i och med den allmänna IT-utvecklingen, och idag är det vanligt att garanti och öppet köp bara gäller om den som kommer in med prylen och kvitto verkligen också är den som står som köpare enligt kvittot (identifierat med köparens kortnummer, kundnummer eller i många fall t.o.m. namnet i klartext).

Formellt sett har TS alltså inget att hämta - om det inte uttryckligen står i samband med "öppet köp" på kvittot att detta även gäller tredjepart. Men jag håller med om att praxis förr varit som du skriver och i många (mindre) butiker även är det fortfarande. Men eftersom TS är ute efter att få reda på vad som gäller formellt och inte någon upplevd praxis, tycker jag - mot bakgrund av det vi fått veta - inte är någon tvekan. Det öppna köpet gäller för köparen, och TS är inte köparen.

Edit:
sblixten: Siba och de flesta hemelektronikföretagen har t.o.m. namn och adress på kvittot och tillämpar precis som ICA säger (oftast) detta med "rätt" avtalspart. Har själv haft problem att åberopa garantin på just Siba trots kvitto - fast med fel namn på köparen. Och de har faktiskt alldeles rätt att neka, för jag är inte avtalspart. Så diskussionen kan ha varit berättigad och de har också rätt i att det faktiskt är så. Rent formellt.
Att även jag sedan tycker butikerna kan vara lite smidigare är en annan sak....

Redigerat:
O
thomasx skrev:
Det är inga som helst problem att gå högre upp, om man vill, nästa steg är antingen ARN eller tingsrätten, beroende på beloppets storlek.
Även om butiken är en franchise kan man framföra sina synpunkter till ICA's huvudkontor, franchisetagaren har ett åtagande att vårda varumärket och går säkert inte emot huvudkontoret i en sådan fråga.
Visst man kan gå högre upp... Men jag anser inte att ARN är ett steg i det här fallet. Än mindre tingsrätten... Det är alldeles för vagt...

Ingper skrev:
Nu var ju TS ute efter vad som gällde rent formellt om butiken kunde neka TS att återlämna varan, och detta mot den information som delgivits oss. Då är det faktiskt så att TS inte är köpare och avtalspart.

Att handeln haft som praxis att tolka den som har kvittot = avtalsmotparten beror ju på att butikerna fram tills helt nyligen inte haft något system för att hålla koll på vem köparen egentligen är. Detta har som bekant ändrats i och med den allmänna IT-utvecklingen, och idag är det vanligt att garanti och öppet köp bara gäller om den som kommer in med prylen och kvitto verkligen också är den som står som köpare enligt kvittot (identifierat med köparens kortnummer, kundnummer eller i många fall t.o.m. namnet i klartext).

Formellt sett har TS alltså inget att hämta - om det inte uttryckligen står i samband med "öppet köp" på kvittot att detta även gäller tredjepart. Men jag håller med om att praxis förr varit som du skriver och i många (mindre) butiker även är det fortfarande. Men eftersom TS är ute efter att få reda på vad som gäller formellt och inte någon upplevd praxis, tycker jag - mot bakgrund av det vi fått veta - inte är någon tvekan. Det öppna köpet gäller för köparen, och TS är inte köparen.

Edit:
sblixten: Siba och de flesta hemelektronikföretagen har t.o.m. namn och adress på kvittot och tillämpar precis som ICA säger (oftast) detta med "rätt" avtalspart. Har själv haft problem att åberopa garantin på just Siba trots kvitto - fast med fel namn på köparen. Och de har faktiskt alldeles rätt att neka, för jag är inte avtalspart. Så diskussionen kan ha varit berättigad och de har också rätt i att det faktiskt är så. Rent formellt.
Att även jag sedan tycker butikerna kan vara lite smidigare är en annan sak....
Garanti gäller enbart första köparen och så har det varit i "alla tider". Det är därför vissa affärer, främst elektronikbutiker, frågar om vilket namn som ska stå på kvittot. Däremot är det många tillverkare och återförsäljare som erbjuder mer långtgående garantiåtaganden än så.

thomasx skrev:
Garanti gäller enbart första köparen och så har det varit i "alla tider". Det är därför vissa affärer, främst elektronikbutiker, frågar om vilket namn som ska stå på kvittot. Däremot är det många tillverkare och återförsäljare som erbjuder mer långtgående garantiåtaganden än så.
En intressant fråga blir ju då hur mycket dessa extra garantier är värda om det kommer till sin spets.
Då borde även dessa gå att villkora i efterhand då de är frivilliga.

Först en bild utan svivlande koppling, sedan en med. Notera enkel "mutter" på den första och dubbla på den andra. Så de har ju bägge alternativen, kanske har de uppgraderat sina produkter.
Min pistol ser ut som den första, men med svivlande koppling som på den andra.

bec96948-bc3c-4ce8-bd40-328391d46fe2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6e0170ef-1a3c-49d6-8033-99acc5b10ea2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

thomasx skrev:
Först en bild utan svivlande koppling, sedan en med. Notera enkel "mutter" på den första och dubbla på den andra. Så de har ju bägge alternativen, kanske har de uppgraderat sina produkter.
Min pistol ser ut som den första, men med svivlande koppling som på den andra.

[bild]

[bild]
Vad har detta med TS fråga att göra ? Men jag kanske har missat något ....:o

sblixten skrev:
En intressant fråga blir ju då hur mycket dessa extra garantier är värda om det kommer till sin spets. Då borde även dessa gå att villkora i efterhand då de är frivilliga.
Garantins omfattning är det som gällde vid avtalstillfället, alltså köpet. Och den är värd precis det som specifierades som garanti då. Bara för att något är frivilligt är det inget ena parten kan ändra på i efterhand. Är det t ex 25 års garanti på ett verktyg när du köper det och företaget efteråt ändrar det till 10 eller kanske bara 5 år på samma vara spelar det ingen roll - du har 25 år på din. Men det kräver av dig att kunna bevisa vad som gällde vid tidpunkten för köpet, det är lite av ens egna ansvar också att spara inte bara kvitto utan även garantiinformation eller annan för köpet relevant info och utfästelser.

Detta var precis vad Micro gjorde när jag köpte en verktygssats en gång. Den var inte så bra kvalitet på, och året efter sänktes garantitiden till nästan ingenting. Men jag hade sparat ett utdrag ur katalogen från när jag köpte den och dessutom fått det ditskrivet på kvittot. Varje gång ett verktyg gick sönder hävdade de att det bara var ett år tills jag visade mitt kvitto och katalogutdraget. Då var det ingen diskussion. Efter fem år var halva verktygslådan utbytt på garantin (sedan kunde jag inte få fler verktyg utbytta eftersom Micro kursat).....

Redigerat:
ullberg
Ingper skrev:
Vad har detta med TS fråga att göra ? Men jag kanske har missat något ....:o
Nej, den har råkat hamna i fel tråd, thomasx avsåg posta den i "vad har ni önskat er i julklapp"-tråden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.