bra fråga.

Jag har en 1/4 Wera upp till 25Nm. Den är bra. Skulle dock vilja ersätta den 3/8 från biltema som gör upp till 110 eller nått, med något som har mer kvalitet utan att kosta 3000kr. Har sedan en fullsize från biltema upp till ett par hundra Nm, den duger vid så stora moment.

T
Tack för alla svar. Jag har landat i att det kommer bli Wera.

En click torque C1 10-50 Nm
Och en click torque C3 40-200 Nm

Det enda som är synd är att C1 också har 1/2 fäste. Hade önskat 1/4 på den momentnyckeln.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Varför kombinerar du inte nycklar ur deras A, B och C serie då? Då får du ju rätt nyckelvidd.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle ta:

En 1/4 (A på Weraspråk) 2,5-25Nm (en sådan har jag redan, väldigt bra)

https://www.wera.de/se/verktyg/click-torque-a-5-momentnyckel-med-omkopplare-25-25-nm

En 3/8 B2 20-100Nm https://www.wera.de/se/verktyg/click-torque-b-2-momentnyckel-med-omkopplare-20-100-nm

Och därefter en nyckel ur C-klassen som har 1/2.

Jag ska dock säga att jag ofta känt att 80-100Nm passar bättre för 1/2", men det går ju då att använda adaptrar. 1/2 på de låga momenten blir ju helknasigt, det är ju bara för klena skruv.

• Gilla
Tovin och 4 till
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Tack för alla svar. Jag har landat i att det kommer bli Wera.

En click torque C1 10-50 Nm
Och en click torque C3 40-200 Nm

Det enda som är synd är att C1 också har 1/2 fäste. Hade önskat 1/4 på den momentnyckeln.
Frågar väl igen då, vad skruvar du med?

Noggrannheten tenderar att vara sämre på låga moment, så jag hade inte valt ett sånt smalt överlapp...

T Tovin skrev:
Det enda som är synd är att C1 också har 1/2 fäste.
Varför välja den då? 1/2" är iskallt i det momentintervallet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Typ och pris betyder kanske mindre än att veta att den visar rätt, funderar jag. Se till att den ligger ospänd i sitt fodral, känn på "nollan" före användning och gör då och då en kalibrering/kontroll, åtminstone på enklaste vis. 1 kg vikt på 1 m hävstång gör alltså 10 Nm+ "en aning". 5 kg ska klicka på 50 Nm inställning osv. En lätt trälist som najas på skaftet och literflaskor med vatten som vikter. Gör en enkel tabell så att du vet vad ditt verktyg ger. Jag har gjort det själv på min enkla, gamla "Feltema" - och den visar sig visa förbluffande rätt. (Den klarar det mesta jag behöver: 10-120 Nm. Hjulskruv på Teslor ska tydligen dras till 175 - hoppla. Men sträckbult i topplock kanske 90 Nm + 90 grader.)

Men jag vårdar den och använder aldrig som spärrskaft eller så. Ett enda distinkt drag - och klick - och släpp!
Problemet är att du inte kan göra som du beskriver med att ha en meter för du måste sätta kraften/vikten på rätt ställe på momentnyckeln för att den ska visa rätt.
Om det inte är en digital du har förstås.

L Lovan83 skrev:
Problemet är att du inte kan göra som du beskriver med att ha en meter för du måste sätta kraften/vikten på rätt ställe på momentnyckeln för att den ska visa rätt.
Om det inte är en digital du har förstås.
Tänkte att det var underförstått att måttet 1,00 m gäller centrum för vridpunkten och jacket där jag hänger vikterna. För att undvika förlängare kan du givetvis mäta verktygets skaft och göra kalkylen. Var drar/trycker man? Det är kruxet här. En (kalibrerad) fiskvåg att dra på handtaget likt ett handgrepp vore nog enklare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågar väl igen då, vad skruvar du med?

Noggrannheten tenderar att vara sämre på låga moment, så jag hade inte valt ett sånt smalt överlapp...
Skruvar mc

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T
Jag har inte stenkoll på de olika Wera-varianterna. Men efter att ha googlat lite så förstår jag att Wera A-serie har 1/4 fattning, B-serie 3/8 fattning och C-serien 1/2 fattning. Stämmer det?

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Kör numara med Biltenas digital. Den stämmer bra enligt metoden med vikt per avstånd.

T Tovin skrev:
Jag har inte stenkoll på de olika Wera-varianterna. Men efter att ha googlat lite så förstår jag att Wera A-serie har 1/4 fattning, B-serie 3/8 fattning och C-serien 1/2 fattning. Stämmer det?
I princip så men A-serien finns också med 1/4" hex nos för bits. Sen finns det varianter med enkel eller omkastningsbar momentriktning. Läs på wera.de

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.