T
Vilken premium momentnyckel skulle ni föreslå för att dra skruv och bultar runt 20-110 Nm (behöver inte vara exakt inom de värdena).

Idag har jag Biltemas ”värsting”, kostade runt 799 kr. Det jag inte gillar med den är att skaftet hackar till när man nått rätt moment. Men håller man skaftet lite lite snett så hackar den inte till och man drar över momentet utan att veta om det.

Ett nytt inköp är alltså nödvändigt. Prisklass? Ska inte kosta multum men inget Biltema skit heller. Har funderingar på tex Weras.
Har dock ringa erfarenhet av momentnycklar så tar gärna emot era inputs.

Momentnyckel med svart handtag och justeringsring, avsedd för att dra skruv och bultar med specifika momentvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
K Kane skrev:
Teng Tools, [länk]
Hur funkar dom? Är det samma sak där att skaftet säger ifrån när momentet är uppnått. Eller är det hylsan slutar dra? Har blivit lite skeptisk till dom där skaftet är det som knackar till.

sunnis
Wera och Teng Tools kör jag med, helt ok kvalitet och snäppet över biltema.

Wera är de absolut roligaste verktygen att skruva med. Fantastiskt ergonomiska och fiffiga funktioner.

Dock ska du inte ha en 20-120 nyckel utan typ 20-60 3/8 eller 1/4 och en 1/2 på kanske 60-150Nm eller liknade. Bättre med två momentnycklar istället för en. Är de för klumpigt så finns det alltid en risk att man överdrar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl vilka typer av skruvar du drar, och hur viktigt det är med rätt moment?

Wera har ju generellt sett hög kvalitet, men ergonomin på vissa typer av deras verktyg är ju hopplösa eftersom de (eller kanske marknadsföringsavdelningen) envisas med att ha ett skruvmejselhandtag på allt.... Vill man spendera runt 1500 är det nog svårt att hitta något bättre...

Ska man snäppet upp får man gå på Gedore (blå) Hazet eller Stahlwille, men då får du lägga på en 1000-1500 till...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag kör ett wera c1 10-50Nm och en som jag inte minns namnet på, men sånt där amerikanskt märke som är 40-210Nm

Båda är trevliga att arbeta med, och ger ett distinkt klick när man uppnår inställt värde. Går inte att missa!

Att köra ett digitalt av känt märke är överkurs som privatperson.

Sen är det bra att ha flera i varierande storlek beroende på vad man gör med dom.
Tycker wera är trevliga, har väldigt mycket wera verktyg och mer blir det, speciellt deras momentnycklar då dom är ytterst trevliga att använda.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Har blivit lite skeptisk till dom där skaftet är det som knackar till.
Varför det?

T Tovin skrev:
Hur funkar dom? Är det samma sak där att skaftet säger ifrån när momentet är uppnått. Eller är det hylsan slutar dra? Har blivit lite skeptisk till dom där skaftet är det som knackar till.
Jag har Wera A5, C1 och C3. Fungerar utmärkt med "knack". Men kom ihåg att alltid dra till första knacket. Om Du upprepar efter det första blir det överdragning. Dessutom har jag Wera VDE 7508 och 7516 för elprylar som istället slinter vid rätt moment ner till 0.4 Nm.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför det?
Vinklar du ut skaftet eller lägger kraften/handen på fel ställe så får du inte rätt moment. Digitala mäter på ett bättre sätt så du får mer korrekt moment. Men då klickar de inte å andra sidan utan du måste själv stoppa.

T Tovin skrev:
Vilken premium momentnyckel skulle ni föreslå för att dra skruv och bultar runt 20-110 Nm (behöver inte vara exakt inom de värdena).

Idag har jag Biltemas ”värsting”, kostade runt 799 kr. Det jag inte gillar med den är att skaftet hackar till när man nått rätt moment. Men håller man skaftet lite lite snett så hackar den inte till och man drar över momentet utan att veta om det.

Ett nytt inköp är alltså nödvändigt. Prisklass? Ska inte kosta multum men inget Biltema skit heller. Har funderingar på tex Weras.

[bild]
Funderat på en digital som du sätter på ett vanligt skaft?

För en hobbyskruvare duger det med vilket som helst. Alla kräver ju att man håller och använder de korrekt. Man kan inte överlåta felmarginalen till verktyget utan den som håller i det måste ju veta hur det ska användas. Jag har lagat bilar i typ 40 år snart och har använt det mesta och jag känner inte ens igen det ts beskriver. Håller man det distinkt så fungerar de allihop.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hej
Jag är sjukt nöjd med min Facom momentnyckel.
Fick för mig att kalibrera/ kontrollera den förra året och den låg inom angivna toleranser fast den har ca 25 år på nacken 😃.
Helt oumbärlig om man ska dra bult i ömtåliga saker typ aluminiummotorer.

Farstatjej90
Hade en biltema som gick sönder snabbt men sen köpte jag en från AliExpress som jag bara använt lite och den är jättebra
Kostade 300 kr tror jag

T Tovin skrev:

[bild]
Typ och pris betyder kanske mindre än att veta att den visar rätt, funderar jag. Se till att den ligger ospänd i sitt fodral, känn på "nollan" före användning och gör då och då en kalibrering/kontroll, åtminstone på enklaste vis. 1 kg vikt på 1 m hävstång gör alltså 10 Nm+ "en aning". 5 kg ska klicka på 50 Nm inställning osv. En lätt trälist som najas på skaftet och literflaskor med vatten som vikter. Gör en enkel tabell så att du vet vad ditt verktyg ger. Jag har gjort det själv på min enkla, gamla "Feltema" - och den visar sig visa förbluffande rätt. (Den klarar det mesta jag behöver: 10-120 Nm. Hjulskruv på Teslor ska tydligen dras till 175 - hoppla. Men sträckbult i topplock kanske 90 Nm + 90 grader.)

Men jag vårdar den och använder aldrig som spärrskaft eller så. Ett enda distinkt drag - och klick - och släpp!

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.