3 255 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Precis målat klart - kom regn
Enligt smhis prognos 10 % risk för duggregn samt vindriktning bort från fasaden. Blev istället ett ganska kraftigt regn och vindriktningen vände mot fasaden.
Hade precis grundmålat klart en yta på kanske 5kvm. Det har runnit vattenblandad färg på fasaden under. Den mesta grundfärgen sitter kvar där jag målat men ser lite flammig ut.
Hur hantera detta? Ska jag bara grundmåla på ett nytt lager eller är det något annat jag bör tänka på? Fasaden under var grundmålad och torr, spelar det någon roll att det runnit ned kraftigt utspädd grundfärg?
Hade precis grundmålat klart en yta på kanske 5kvm. Det har runnit vattenblandad färg på fasaden under. Den mesta grundfärgen sitter kvar där jag målat men ser lite flammig ut.
Hur hantera detta? Ska jag bara grundmåla på ett nytt lager eller är det något annat jag bör tänka på? Fasaden under var grundmålad och torr, spelar det någon roll att det runnit ned kraftigt utspädd grundfärg?
Jag har som alla andra fått bakslag i form av sommarregn. Störande men har aldrig gett några problem mera än att man fått måla om partier. Din utspädda grundfärg lär ju varken göra skada eller nytta på den torkade färgen. Men låt färgen torka ordentligt innan du målar på ytterligare lager.Buskfyggaren skrev:
Enligt smhis prognos 10 % risk för duggregn samt vindriktning bort från fasaden. Blev istället ett ganska kraftigt regn och vindriktningen vände mot fasaden.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 586 inlägg
Det är väl inte 10% risk det betyder?
10% brukar avse att 10% av prognosområdet kommer att få nederbörd.
10% brukar avse att 10% av prognosområdet kommer att få nederbörd.
Inte risk, sannolikhet.Utsättaren skrev:
SMHI:
"Sannolikhet
Procentsiffran anger sannolikheten (risken/chansen) för nederbörd. En låg procentsiffra innebär låg sannolikhet och en hög procentsiffra innebär hög sannolikhet."
Klicka här för att svara