Buskfyggaren
Enligt smhis prognos 10 % risk för duggregn samt vindriktning bort från fasaden. Blev istället ett ganska kraftigt regn och vindriktningen vände mot fasaden.

Hade precis grundmålat klart en yta på kanske 5kvm. Det har runnit vattenblandad färg på fasaden under. Den mesta grundfärgen sitter kvar där jag målat men ser lite flammig ut.

Hur hantera detta? Ska jag bara grundmåla på ett nytt lager eller är det något annat jag bör tänka på? Fasaden under var grundmålad och torr, spelar det någon roll att det runnit ned kraftigt utspädd grundfärg?

Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Enligt smhis prognos 10 % risk för duggregn samt vindriktning bort från fasaden. Blev istället ett ganska kraftigt regn och vindriktningen vände mot fasaden.

Hade precis grundmålat klart en yta på kanske 5kvm. Det har runnit vattenblandad färg på fasaden under. Den mesta grundfärgen sitter kvar där jag målat men ser lite flammig ut.

Hur hantera detta? Ska jag bara grundmåla på ett nytt lager eller är det något annat jag bör tänka på? Fasaden under var grundmålad och torr, spelar det någon roll att det runnit ned kraftigt utspädd grundfärg?
Jag har som alla andra fått bakslag i form av sommarregn. Störande men har aldrig gett några problem mera än att man fått måla om partier. Din utspädda grundfärg lär ju varken göra skada eller nytta på den torkade färgen. Men låt färgen torka ordentligt innan du målar på ytterligare lager.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag har också råkat ut för detta. Dock grundar jag aldrig mer. Drog på ett nytt lager färg så va det löst.

Jag grundar varje gång före målning. En snaps och två öl, sen är jag igång😀.

Låt det torka och grunda även över det runna.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
DejanGajic och 22 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag grundar varje gång före målning. En snaps och två öl, sen är jag igång😀.

Låt det torka och grunda även över det runna.
Ah det förklarar ett och annat; Har alltid undrat varför målare alltid påpekar att man måste grunda så ordentligt :D

• Gilla
mrbackstrom och 4 till
  • Laddar…
Det är väl inte 10% risk det betyder?
10% brukar avse att 10% av prognosområdet kommer att få nederbörd.

• Wow
EvertL
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det är väl inte 10% risk det betyder?
10% brukar avse att 10% av prognosområdet kommer att få nederbörd.
Inte risk, sannolikhet.

SMHI:
"Sannolikhet
Procentsiffran anger sannolikheten (risken/chansen) för nederbörd. En låg procentsiffra innebär låg sannolikhet och en hög procentsiffra innebär hög sannolikhet."

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.