Ni får ursäkta min något bristande terminologi, men titta gärna på den bifogade bilden som visar hur det ser ut bakom toalettstolen. Det vita "locket" täcker inte hålet helt och fullt. Estetiskt tilltalande? Nej. Men min fråga är om glipan har någon som helst praktisk betydelse? Visst, man kan ju ha otur och tappa småsaker i hålet, men kan smådjur komma upp ur hålet? Är detta något som vi absolut bör få fixat?

Bild på toalettstol med otillräckligt täckt hål i golv och vägg, risk för småsaker eller djur att tränga igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Om allt är gjort rätt och riktigt så finns det ett vattentätt tätskikt under klinkergolvet som tätar mellan avloppsröret och resten av konstruktionen. "Locket" på bilden är till för att sluta tätt mellan avloppet och wc-stolens rör, skulle det inte vara tätt där skulle det lukta avlopp i badrummet.

Vill man få bort glipan mellan klinkret och röret kan man lägga en sträng silikon där och jämna till, men det är enbart rent estetiskt. Och ärligt talat, hur ofta är man och kikar bakom toan?

• Gilla
Björn KH
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Antingen är tätskiktet tätt eller så har flera personer ett väldigt dåligt luktsinne. Jag tror på det förra. ;-)

Det har inget med saken att göra. Ett dåligt tätskikt luktar inte.

Två olika åsikter (eller vad man nu ska kalla det) har framkommit. Men vem av Er har rätt om tätskiktet och eventuell lukt?

Om tätskiktet är bra gjort kan man ju inte veta (om Daniel 109 har rätt) utan att öppna och se efter. Tätskiktet har i alla fall gjorts nu under sommaren och då med Tarketts TarkoDry Floor 1,5 mm.

Nej, vi har inte alls olika åsikter. Läs inläggen en gång till.

D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har inte alls olika åsikter. Läs inläggen en gång till.
Utveckla gärna för en novis (som jag villigt erkänner att jag är).

Det är väl två möjliga problem - Att det är otätt mellan toaletten och avloppsröret och att det är otätt mellan avloppsröret och golvet. Den första borde man kunna svara nej på om det inte luktar konstigt. Den andra är svår att svara på utan att undersöka noggrannare.

• Gilla
Björn KH
  • Laddar…
Då är jag med.

T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.