33 922 läst ·
102 svar
34k läst
102 svar
potentialutjämning
Nja, inkommande till mätarskåpet är fyra-ledare, hade inget val där (EON).mycke_nu skrev:
Men då blir allt av stål-karaktär jordat, såsom stålbalkar, vvs & vent trots att armeringen missades. Går väl att bila upp plattan iof, men det är väl knappast värt det?
Bör man då slänga ner en jordad wire i marken när de ändå gräver ner markvärmeslingorna, eftersom man missade armeringen? Eller det kanske inte har med saken att göra?
Redigerat:
En jordslinga (wire) nedgrävd runt huset rekommenderas bla för lantbruk där plattan ej har utjämnats.... denna kopplas sedan till potentialutjämningsskenan.Vispen74 skrev:Nja, inkommande till mätarskåpet är fyra-ledare, hade inget val där (EON).
Men då blir allt av stål-karaktär jordat, såsom stålbalkar, vvs & vent trots att armeringen missades. Går väl att bila upp plattan iof, men det är väl knappast värt det?
Bör man då slänga ner en jordad wire i marken när de ändå gräver ner markvärmeslingorna, eftersom man missade armeringen? Eller det kanske inte har med saken att göra?
Aha! Vad bra, då gör jag oxå så. Lämplig wire? Hoppas det går bra med en vanlig galvad av någon typ, för krävs det koppar vet ja inte riktigt om det är värt det.PST skrev:
Jag har för övrigt mycket riktigt separat nolla och jord på inkommande el (PN-S?).
Tycker rostfri vore fint, men 25mm2koppar, eller 50mm2galvad (varmförzinkad) är det jag åminner mig att man rekommenderar, men den skall ju grävas ned en bra bit, inte läggas i ett torrt väldränerat makadam..så det är väl endast ngt man gör om man ändå har ett dike runt huset,...bägge ändarna dras sedan till potentialutj/huvudjordskenan.
Har man grävt ned en sådan wire har man dessutom grunden till ett åskskydd också, bara att koppla på åskledarna till slingan i tex två motstående hörn av huset (Inte till skenan direkt)...
Har man grävt ned en sådan wire har man dessutom grunden till ett åskskydd också, bara att koppla på åskledarna till slingan i tex två motstående hörn av huset (Inte till skenan direkt)...
Kolla in följande länk: http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html
Stål är tydligen att föredra och då inte wire (lina) utan tråd eller band om man vill öka livslängden....undrar varför inte syrafast rostfritt nämns ?
Stål är tydligen att föredra och då inte wire (lina) utan tråd eller band om man vill öka livslängden....undrar varför inte syrafast rostfritt nämns ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Börjar närma sig så smått... Nån som kan skapa klarhet i om det duger med vajer eller om det måste vara stång?
Och om vajern är för kort kan man skarva dennna eller ej?
och gärna var man kan köpa respektive till hyfsat pris (gäller även klämmorna/vajerlåsen)
Och om vajern är för kort kan man skarva dennna eller ej?
och gärna var man kan köpa respektive till hyfsat pris (gäller även klämmorna/vajerlåsen)
Jag har fått för mig att vajer är det som gäller om man ska ansluta till huvudpotentialutjämningsskena (ett fruktansvärt ord...). Stång använder man väl om man vill ha ett eget jordtag?Snailman skrev:
Var på en felsökning nyligt där spänningsskiljnad mellan golvbrunn i källaren och vattenledning uppstod med strömgenomgåmg som följd, blev däremot inte färdig med problemet då 4 timmar felsökning inte räckte till.. Men vad jag däremot kommit fram till som trolig förklaring till fenomenet var att PEN-ledaren i fastigheten inte klarade av att leda bort enfasbelastningarnas strömmar, kanske beroende på nån glappkontakt i nån central. Med en ordentlig PUS-jordning skulle detta inte inträffat!Husägaren löste problemet genom att sätta tillbaka plastslangen i källarduschen och även sätta tillbaka trätrallen i duschen, detta var tillräcklig isolering enl. honnom!
Jodå, det hade fortfarande inträffat, men kanske inte upptäckts !!!mr.Ola skrev:Var på en felsökning nyligt där spänningsskiljnad mellan golvbrunn i källaren och vattenledning uppstod med strömgenomgåmg som följd, blev däremot inte färdig med problemet då 4 timmar felsökning inte räckte till.. Men vad jag däremot kommit fram till som trolig förklaring till fenomenet var att PEN-ledaren i fastigheten inte klarade av att leda bort enfasbelastningarnas strömmar, kanske beroende på nån glappkontakt i nån central. Med en ordentlig PUS-jordning skulle detta inte inträffat!
Och som svar till snailman säger jag att jag skulle använt varmgalvad stålwire och så bra wirelås jag kan finna. Och slipat bort lite rost från armeringen vid kontaktpunkten.
Om det nu är PUS i betongplattan du avser.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
man brukar ha båda ändarna sticka upp ett par meter bredvid varandra ur plattan, sen har jag inte sett vad man gör med den...
ska ändarna sticka upp vid fasadskåpet eller vid elcentralen?
ska ändarna sticka upp vid fasadskåpet eller vid elcentralen?
Redigerat:
Regeln säger att vid nybyggnad eller större ombyggnad så skall en huvudjordskens finnas, sen var den ska sitta är en intressant fråga som jag gärna hör mera om!!! Tror dock att inkommande jordning kan klassas som sådan vad gäller PUS-jordning!