33 922 läst ·
102 svar
34k läst
102 svar
potentialutjämning
Tack för alla inlägg och respons i frågan. Jo då. jag är själv svetskunnig, men ligga där uppe på cellplasten med pinnasvetsen, känns inte helt o´key. Men klart att jag skall berätta för elkillen (som för övrigt är både snäll o trevlig) om intresset i frågan. Han får sköta det där själv nu, verkade inte som att det skulle kosta några större summor.
ja så var det avklarat=ganska enkelt det där med potentialutjämning. En säkerhet för de som vistas i kåken, enligt elkillen. Pot är en säkerhet mellan nolla och jord, har förekommit olyckor med platta på mark. Tråden ( 8 mm )kom på en 50 meters ring, som var både tung och besvärlig att handskas med. Man kan använda wire = staglina, men denna får då vara dubbelt så kraftig, och kostar då skjortan. Biltemas wire 4.8 mm med wirelås, funkar knappast.

Hängslar och livrem.... Potentialutjämningen i plattan har jag i allafall för mig är viktigast för fyrfota djur som kliver omkring i gegget på ett ladugårdsbetonggolv.... Jordfelsbrytaren lär ta hand om "villariskerna" till 99.99% även utan potutj..elmont skrev:
(JFBn var däremot ett vettigt krav..liksom brandvarnarna, små effektiva relativt billiga saker...)
Regelsverige är fullt av byråkrater som vill detaljreglera ned alla risker till vilken kostnad som helst... problemet är dock att kostnaderna ofta inte lönar sig. Rimligen skall man först ta de åtgärder som ger mest "payback"..
Jag har ett bra exempel till på "myggsilning och kamelsväljning": Sänkningen av radongränsvärdet från 400 till 200 bq !!! i alla befintliga hus!!! inte bara nybyggen.... Detta kostar mångmiljardbelopp och (kanske) ger ett par mindre dödsfall per år på sikt....men det vet ingen heller egentligen... När alternativet att förbjuda cigaretter (tex) skulle spara tusentals liv per år GARANTERAT...(bara i det här landet), och det skulle inte kosta något egentligen...
Jag kan fortsätta med fler exempel men det har ju inte i detta forum att göra....
Håller med Dig PST, samma var det när Vin & Sprit skulle bygga ut sin fabrik i Åhus, där man tillverkar sprit för konsumtion. Det gick inte att stoppa denna utbyggnad, trots uppvisade siffror om spritens skadeverkningar för enskilda och samhället.
Men när du här nämner Jordfelsbrytaren, så bryter denna mellan fas och jord. När det gäller djurstallar, så är det inte urinet som skapar problem, utan all elutrustning som finns i dessa byggnader. Tyvärr är jag själv inte så insatt i problematiken, men fick en regäl genomgång igår, när jag försökte göra mig stor, inför min elkille, ( han verkar vara väldigt påläst)
Men när du här nämner Jordfelsbrytaren, så bryter denna mellan fas och jord. När det gäller djurstallar, så är det inte urinet som skapar problem, utan all elutrustning som finns i dessa byggnader. Tyvärr är jag själv inte så insatt i problematiken, men fick en regäl genomgång igår, när jag försökte göra mig stor, inför min elkille, ( han verkar vara väldigt påläst)
Det handlar om lite olika saker i ladugårdar och bostäder. I en ladugård blir det lätt vagabonderande strömmar, och ett djur tjudrat till ett stålräcke kan lätt råka illa ut om det uppstår en potentialskillnad mellan röret och cementgolvet.
I bostäder handlar det nog mer om personskydd i samband med åska. Vi gör tex just nu en tillbyggnad till köket där de bärande byggelementen blir stålbalk (mycket fönster!). Skulle åskan slå ner i närheten så finns det överhängande risk för stora potential skillnader mellan plattan, balkar, elinstallationer, vattenrör, golvvärmeslangar mm allt medan barnen sitter vid middagsbordet.
För mej känns det således angeläget att se till att alla ovannämnda detaljer är ordentligt potentialutjämnade, även om jag håller med PST om att JFB står betydligt högre upp på kravlistan.
I bostäder handlar det nog mer om personskydd i samband med åska. Vi gör tex just nu en tillbyggnad till köket där de bärande byggelementen blir stålbalk (mycket fönster!). Skulle åskan slå ner i närheten så finns det överhängande risk för stora potential skillnader mellan plattan, balkar, elinstallationer, vattenrör, golvvärmeslangar mm allt medan barnen sitter vid middagsbordet.
För mej känns det således angeläget att se till att alla ovannämnda detaljer är ordentligt potentialutjämnade, även om jag håller med PST om att JFB står betydligt högre upp på kravlistan.
Urinet/geggan på golvet är inte problemet i sig, nej, men det blöta salthaltiga gegget gör golvet ledande och kopplar sas djuren även till dolda armerinsnät etc. Sen är dessutom kreatur betydligt känsligare för potentialskillnader än människor, det har benen långt isär och inga skor utan är snarast kraftigt jordade i marken.saturnus skrev:Håller med Dig PST, samma var det när Vin & Sprit skulle bygga ut sin fabrik i Åhus, där man tillverkar sprit för konsumtion. Det gick inte att stoppa denna utbyggnad, trots uppvisade siffror om spritens skadeverkningar för enskilda och samhället.
Åskskydd är en sak, potentialutjämning egentligen en annan, även om de överlappar i konstruktionshänseende.
Jag tror risken är minimal i en vanlig villa, men i en större byggnad med bärande konstruktion i stål och en massa ledande detaljer som vattenrör och ventilationstrummor kan det nog bli rejält farligt om allt inte är utjämnat ordentligt.
Vet inte om det är sant, men när jag bodde i Linköping så påstods det att dom mätt upp 120A i skyddsjorden på Regionsjukhuset:eek:. Vid sådana vagabonderande strömmar vill man gärna se en grundlig potentialutjämning..
Vet inte om det är sant, men när jag bodde i Linköping så påstods det att dom mätt upp 120A i skyddsjorden på Regionsjukhuset:eek:. Vid sådana vagabonderande strömmar vill man gärna se en grundlig potentialutjämning..
Det låter inte helt ovanligt vid hopkopplade system matade med stigare med 4-ledarsystem (TN-C-S). Samma sak kan hända i villaområden med 4-ledarsystemsmatning och olika tvärkopplade system (vatten, data, delade garage i ledande material).
Potentialen som driver stömmarna är oftast bara på kanske 5-10V. Det kan räcka för att att ta fyr och definitivt för att orsaka korrosion.
Som en del av ett bra åskskydd är potentialutjämningen värdefull.
Potentialen som driver stömmarna är oftast bara på kanske 5-10V. Det kan räcka för att att ta fyr och definitivt för att orsaka korrosion.
Som en del av ett bra åskskydd är potentialutjämningen värdefull.
Vi har helt ovetande om detta med potentialutjämning precis gjutit platta för både villa och garage. Bjälklagret i villan innehåller dessutom ett antal kraftiga stålbalkar som kommer att vara inbyggda i väggar och tak.
Frågan är, ska man jorda alla balkar och rör m m som man kommer åt, trots att det inte finns någon jord till armeringen i plattorna, eller kan man lösa det på annat vis?
Tror inte vår entreprenör har en aning om detta med PU, ska höra efter i morgon varför vi inte fick någon kopplad till armeringen.
Frågan är, ska man jorda alla balkar och rör m m som man kommer åt, trots att det inte finns någon jord till armeringen i plattorna, eller kan man lösa det på annat vis?
Tror inte vår entreprenör har en aning om detta med PU, ska höra efter i morgon varför vi inte fick någon kopplad till armeringen.
Armeringen lär du inte kunna åtgärda men anslut det du kan, framför allt inkommande rör och ledningar, till PU-skenan. Se även till att inkommande matning utförs med fem-ledarkabel, dvs separerade nolla och skyddsjord, så minskar risken för vagbonderande jordströmmar.Vispen74 skrev:Vi har helt ovetande om detta med potentialutjämning precis gjutit platta för både villa och garage. Bjälklagret i villan innehåller dessutom ett antal kraftiga stålbalkar som kommer att vara inbyggda i väggar och tak.