33 922 läst ·
102 svar
34k läst
102 svar
potentialutjämning
alla kanske inte har så stor tomt att dom kan sätta upp åskledare flera hundra meter bort...monsterbyggare skrev:Men det har man väl åskledare till? Är potentialutjämnare samma sak eller? Om det är cellplast på grunden så är ju aldrig plattan i kontakt med marken/jorden direkt som då dom gammla plattorna som aldrig hade frigolit.
Det låter ju bra det håller jag med om, men hur är det då med alla gammla hus som aldrig hade PUS dom verkar ju klara sig ganska säkert än idag.
gamla bilar hade ju inte säkerhetsbälten och dom klarar sej ju åxå ganska bra, kanske sämre för personerna i bilen (eller huset)
Åskledare sk9yddar vid direktträff. (eller snarare mildrar följderna - det blir oftast skador ändå). Direktträffar är som tur var ovanliga.
Potentialutjämning och rätt pldanerad el, tele och datadistribution inom huset skyddar vid träffar i närheten. Vid träffar i närheten kan det dels uppstå direkta potentialskillnader pga hur strömmen från nerslaget fördelar sig i marken. T.ex. kan en hög potential ledas in via elkablar, medan marken har en lägre potential. En annan effekt är inducerade strömmar i slingor bildade av elkablar, stålstrukturer mm. Det kan bli höga strömstyrkor som kan leda till bränder. Med korrekt utförd potentialutjämning minskar risken för gnistbildning.
Potentialutjämning och rätt pldanerad el, tele och datadistribution inom huset skyddar vid träffar i närheten. Vid träffar i närheten kan det dels uppstå direkta potentialskillnader pga hur strömmen från nerslaget fördelar sig i marken. T.ex. kan en hög potential ledas in via elkablar, medan marken har en lägre potential. En annan effekt är inducerade strömmar i slingor bildade av elkablar, stålstrukturer mm. Det kan bli höga strömstyrkor som kan leda till bränder. Med korrekt utförd potentialutjämning minskar risken för gnistbildning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, jag håller med om att det är rimligt och bra vid nybyggnad. Frågan många kanske ställer är hur illa det är att leva i ett gammal hus utan PU. Man kan här jämföra med jordning eller JFB, där vi inte heller har krav på uppgradering av bef. anläggning. Vad gäller exv. JFB så tycker jag det är dumsnålt att inte eftermontera (både billigt och ganska okomplicerat), och att man gott kan sova lite sämre tills man gjort det. Men att ligga vaken för att man inte bilar upp golvet för att PUa det, eller vara extra rädd när åskan går för det tycker jag är att gå för långt. (Alltså: om någon reagerar för tiden för inlägget, nej, det är alltså inte därför jag är uppe...mycke_nu skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Så var det dagt för mig ang detta med potentialutjämning i plattan.
I mitt fall så är det en platta i ett utgrävt hus.
Vad använde ni? "Biltemas" 8mm + några fästen vad det nu kan ha varit?
Min elektriker tyckte jag skulle svetsa men jag tycker det låter lite gammeldags + att svetsa ovanpå frigoliten låter inte roligt
Måste wiren/wirelåsen vara av nått speciellt material?
elbutik.se har ju wire och lås men kostar ju skjortan
I mitt fall så är det en platta i ett utgrävt hus.
Vad använde ni? "Biltemas" 8mm + några fästen vad det nu kan ha varit?
Min elektriker tyckte jag skulle svetsa men jag tycker det låter lite gammeldags + att svetsa ovanpå frigoliten låter inte roligt
Måste wiren/wirelåsen vara av nått speciellt material?
elbutik.se har ju wire och lås men kostar ju skjortan
Redigerat:
hej igen, har inte uppmärksammat att tråden "lever än". "min elektriker" undrade om man visste vad potentialutjämnaren var till för, när jag berättade om inläggen här! Den har inte med åskan att göra, ej heller blixtnedslag. Är närmast ett skydd mellan nollan och jord + lite annat jag inte förstår. Men när det gällde vajern/stången, kunde man kanske använda wire eller stagtråd, men då fick det bli så många för att komma upp i samma dimension/verkan, som den 8mm stång som är till för potentialutjämningen. Låsen som finns till för den stång, är betydligt kraftigare än wirelås. Tvivlar på att någon elektriker som ansvarar för elinstallationen, vill använda annat än den framtagna stången. Priset är överkomligt ca 2000:- för 50 meter med lås. 2 lås i var matta= ett lås i varje skarv mellan mattorna.
700 kr + moms för 50 meter
15 kr + moms för låsen
15 kr + moms för låsen
Inte alla elektriker förstår vilka uppgifter potentialutjämning har. Den primära är att förhindra farliga beröringsspänningar. Alla detaljer behöver man inte heller förstå. Standardreglerna är framtagna just för att alla inte ska behöver fundera igenom alls situatiner alltid.
Det finns flera felfall som en korrekt och genomgående potentialutjämning skyddar eller lindrar effekterna vid.
Det finns flera felfall som en korrekt och genomgående potentialutjämning skyddar eller lindrar effekterna vid.
http://www.obo-bettermann.com/downloads/se/prospekte/tbs_snabb_guide_se.pdf
via din elektriker.
eller ahlsell som enligt rykten skall sälja till privatpersoner.
Observera att det var inköps pris för elektrikern.. så räkna med ett mindre påslag.´
/Richard
via din elektriker.
eller ahlsell som enligt rykten skall sälja till privatpersoner.
Observera att det var inköps pris för elektrikern.. så räkna med ett mindre påslag.´
/Richard
Förstår att det teoretiskt sett finns risker med potentialskillnader men vilka verkliga olyckor bland människor har lett till dessa regler egentligen? Det har ju funnits regler för detta bland djur länge med de tål ju heller inte så mycket..
Vissa saker är ju säkert bra men när det kommer till armeringsjärn och såna saker är jag mycket mer tveksam men någon får gärna motbevisa mig.
Vissa saker är ju säkert bra men när det kommer till armeringsjärn och såna saker är jag mycket mer tveksam men någon får gärna motbevisa mig.