67 187 läst ·
227 svar
67k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
Jag har beställt mycket från Aliexpress, som är en mycket seriös portal för många säljare. Ibland har det blivit fel, eller att paketet inte kommit, men det har alltid löst sig. Man börjar med att kontakta säljaren. Vill de att man ska vänta "extra" så ska säljaren förlänga slut-datumet. Vid slut-datumet anses man automatiskt ha tagit emot paketet, men det går fortfarande att göra en reklamation. Jag rekommenderar att man gör "open dispute" innan slut-datumet är nått om man inte fått paketet. Efter "open dispute" har jag alltid fått pengarna tillbaka, eller så har säljaren skickat en ny vara.
Om det ändå inte löser sig så har man en sista utväg om man betalat med ett "äkta" kreditkort (dvs ett där man betalar i efterhand i stället för att pengarna dras direkt från ett konto). Enligt svensk lag har man då rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren, dvs man kan kräva att banken löser "problemet" när man gett upp med säljaren.
Det är alltid bra att ha all konversation sparad, t.ex email, tracking-nummer och skärmdumpar från tracking-sidor.
Om det ändå inte löser sig så har man en sista utväg om man betalat med ett "äkta" kreditkort (dvs ett där man betalar i efterhand i stället för att pengarna dras direkt från ett konto). Enligt svensk lag har man då rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren, dvs man kan kräva att banken löser "problemet" när man gett upp med säljaren.
Det är alltid bra att ha all konversation sparad, t.ex email, tracking-nummer och skärmdumpar från tracking-sidor.
Ringde PostNord igår. Visade sig att det är fel kollinummer. Precis som vissa här skrev. Mitt nummer var till någon i Malmö som har köpt smink. Det jag har beställt är verktyg för att kunna putsa källarvägg och golv bland annat. Så jag har öppnat ett ärende på Aliexpress om att få rätt nummer.
Ska ge dit två exempel på hur skev systemets beskattning är.D Daniel 109 skrev:
Priser Systemet vs bordershop.
- Öl Mariestads export. Bordershop 1 flak 78,18 systemet 309,06 kr exkl pant Härkomst, sverige.
- Russian standard imperia Bordershop 1 liter 384,08 systemet 1144,29 kr härkomst ryssland.
ett flak kostar alltså 231,42 kr mindre i tyskland ca 50-60 mil ifrån mig. På tre fyra flak har jag tjänat in dieseln.
Ja har man dålig självrespekt så gör man så =) Jag har själv ett litet förråd fullt med flaskor för jag inte dricker så mycket. Förvisso gåvor de mesta.A Arnodt skrev:
Så för mig är det fortfarande mycket billigt och jag behöver inte gå till bolaget.
Precis så ja.ymmij12 skrev:
Misstänkte du skulle haft samma fel som bror min och det visade sig ju stämma.
Det är alltså inte PostNord som gjort fel, utan säljaren på Aliexpress.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Har handlat enormt mycket på Wish. ALDRIG haft problem med olevererade varor, de har alltid makulerat fakturan eller sett till att nya grejer skickats. Man betalar ju heller inte förrän varan kommit hem. Däremot har de varit en hel del krångel med Aliexpress . De vill ha betalt innan paketet skickats och därmed svårt att få tillbaka nåt .N NoiseMaker skrev: