G gredd skrev:
Det är bara ett finare sätt av staten att uttrycka saken på. Handlar om att pungslå befolkningen på alla sätt de kan. Jämför med systembolaget och spelverksamhet där staten tjänar ruskiga pengar men skyller på folkhälsans bästa.
Du har inte funderat på vad pengarna går till?

• Gilla
Byggdjuret och 10 till
  • Laddar…
Jag har beställt mycket från Aliexpress, som är en mycket seriös portal för många säljare. Ibland har det blivit fel, eller att paketet inte kommit, men det har alltid löst sig. Man börjar med att kontakta säljaren. Vill de att man ska vänta "extra" så ska säljaren förlänga slut-datumet. Vid slut-datumet anses man automatiskt ha tagit emot paketet, men det går fortfarande att göra en reklamation. Jag rekommenderar att man gör "open dispute" innan slut-datumet är nått om man inte fått paketet. Efter "open dispute" har jag alltid fått pengarna tillbaka, eller så har säljaren skickat en ny vara.

Om det ändå inte löser sig så har man en sista utväg om man betalat med ett "äkta" kreditkort (dvs ett där man betalar i efterhand i stället för att pengarna dras direkt från ett konto). Enligt svensk lag har man då rätt att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren, dvs man kan kräva att banken löser "problemet" när man gett upp med säljaren.

Det är alltid bra att ha all konversation sparad, t.ex email, tracking-nummer och skärmdumpar från tracking-sidor.

Ringde PostNord igår. Visade sig att det är fel kollinummer. Precis som vissa här skrev. Mitt nummer var till någon i Malmö som har köpt smink. Det jag har beställt är verktyg för att kunna putsa källarvägg och golv bland annat. Så jag har öppnat ett ärende på Aliexpress om att få rätt nummer.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Ska ge dit två exempel på hur skev systemets beskattning är.
Priser Systemet vs bordershop.
- Öl Mariestads export. Bordershop 1 flak 78,18 systemet 309,06 kr exkl pant Härkomst, sverige.
- Russian standard imperia Bordershop 1 liter 384,08 systemet 1144,29 kr härkomst ryssland.

ett flak kostar alltså 231,42 kr mindre i tyskland ca 50-60 mil ifrån mig. På tre fyra flak har jag tjänat in dieseln.

Men när du sitter hemma med all bira och starksaker då kanske du börjar tulla på dem, vilket du inte gjort om du inte haft dem hemma. Trots du köpt billigt blir det dyrare.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
Fick du betala "kinaskatten", eller gick den faktureringen till den felaktiga mottagaren också?

MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Glada ungdomar i Trollhättan?

• Gilla
  • Haha
lärjungen och 8 till
  • Laddar…
J
Hahaha

• Gilla
Germanpilsner och 1 till
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Beställde varor för 1000kr på Aliexpress.....
Ska jag köpa de delarna i Sverige får jag betala 1500kr
Liten fundering bara, det blir ju 1325kr från Aliexpress inklusive avgifter.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Mats-S
martin43 martin43 skrev:
Liten fundering bara, det blir ju 1325kr från Aliexpress inklusive avgifter.
Precis det jag tänkte på när jag frågade vem som betalade "Kinaskatten", vad jag vet så är det väl bara på Wish som den ingår i priset ... ?

P
A Arnodt skrev:
Men när du sitter hemma med all bira och starksaker då kanske du börjar tulla på dem, vilket du inte gjort om du inte haft dem hemma. Trots du köpt billigt blir det dyrare.
Ja har man dålig självrespekt så gör man så =) Jag har själv ett litet förråd fullt med flaskor för jag inte dricker så mycket. Förvisso gåvor de mesta.
Så för mig är det fortfarande mycket billigt och jag behöver inte gå till bolaget.

Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Justerade man skattesatsen på alkohol till europeisk nivå skulle man på en dag ta död på all "importsprit/öl". Dessutom skulle man få betydligt mera skatteintäkter än idag :thinking:

ymmij12 ymmij12 skrev:
Ringde PostNord igår. Visade sig att det är fel kollinummer. Precis som vissa här skrev. Mitt nummer var till någon i Malmö som har köpt smink. Det jag har beställt är verktyg för att kunna putsa källarvägg och golv bland annat. Så jag har öppnat ett ärende på Aliexpress om att få rätt nummer.
Precis så ja.
Misstänkte du skulle haft samma fel som bror min och det visade sig ju stämma.

Det är alltså inte PostNord som gjort fel, utan säljaren på Aliexpress.

• Gilla
avdpos
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
PTS tar bara emot anmälningar för inrikes försändelser.
Ali-Express har ett eget reklamationssystem.

N NoiseMaker skrev:
AliExpress fanns ganska långt före Wish... Wish är sämre på allt, förutom att de har avtal med PostMord.
Har handlat enormt mycket på Wish. ALDRIG haft problem med olevererade varor, de har alltid makulerat fakturan eller sett till att nya grejer skickats. Man betalar ju heller inte förrän varan kommit hem. Däremot har de varit en hel del krångel med Aliexpress . De vill ha betalt innan paketet skickats och därmed svårt att få tillbaka nåt .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.