Byggahus.se

PostNord levererade mitt paket till någon annan

1. J
    Medlem Nivå 10
    Problemet är att China Post subventioneras så de kan skicka gratis eller nästan till hela världen.
    Detta sätter all konkurrens ur spel, speciellt som alla småpaket gled in utan tull o moms.
    Inga svenska eller andra handlare kan konkurrera.
    Sverige ville vara bäst i klassen som vanligt och löste det genom att ta ut det på fåren jag menar medborgarna.
    Den rätta lösningen är förstås att säga upp avtalet med China Post och kräva att de tar rätt betalt.
    Den ende som jag hört föreslå detta är en snubbe som heter Donald.
    Varför EU inte på så sätt skyddar sin handel begriper jag inte.

• Laddar…
  2. L
    Medlem Nivå 1
    Har du bygglov för ändrad användning från källare till bostadsändamål för det aktuella utrymmet? Det krävs annars håller du på med ett svartbygge, och sådant kan ju bli dyrt nuförtiden.

• Laddar…
  3. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Jag fick just ett paket makulerat (Postnord gör så istf att returnera till Kina).
    Jag glömde av min beställning och när jag till slut kollade upp trackingnumret hos Orange så stod där att paketet fastnat i tullen i mottagarlandet och de skrev på fråga att de inget visste och det var bara att vänta.
    Dock gick det inte se vilken mottagande speditör som anlitats.
    Då frågade jag dem om de hade info om det och fick ett svenskt trackinnr, hos PN...
    Där stod det att paketet returneras 2 dagar tidigare. .
    När jag ringde sa de att de skickat ut ett brev med frågor om förtullningen.
    Jag fick det aldrig för det var skickatt till fel adress. Jag frågade om de sparat bild på ursprungsardressen och då erkände hon att de lyckats lyfta ut en stavelse ur gatunamnet så det blev en helt annan gata.
    Och förresten så var paketet makulerat. ...De gör så. .
    "Avsändaren får reklamera" hette det men när jag meddelade detta till Orange + säljaren kom de båda tillbaka med att PostNord bara godtar reklamationer inom 2 månader...
    Som väl är återbetalade säljaren alla pengar direkt och nu väntar jag på nästa försök...

4. J
    Medlem Nivå 5
    Instämmer, helt sjukt.
    Kina betraktas i ett antal sammanhang som ett U-land och slipper massa åtaganden då, istället får dom subventioner och undantag från regler. Men att erkänna att den förhatlige Donald har en poäng är ju inget som PK EU kan göra, bättre att tiga och spela med i spektaklet!

• Laddar…
  5. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Det har beslutats om ändringar för flera år sedan och fler lär komma vid nästa kongress 2020: https://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html

https://www.dagenshandel.se/article/view/679122/fraktstod_sanks_nu_blir_kinapaketen_dyrare

"När FN:s Världspostförening i förra veckan höll extrakongress, tog man ett efterlängtat beslut för den svenska posten och de svenska företagen. Den klassning som gjort att Kina haft kraftiga postsubventioner ändrades och Sverige kommer nu att kunna kräva 70 procent kostnadstäckning för paket från landet. Det är en nivå som dessutom kommer att kunna öka gradvis."

Ett tips i all välmening till er som verkar ha starka känslor i ämnet och påstår sådant som inte stämmer längre. Följ ämnet och läs regelbundet så hade ni vetat om detta redan.

Redigerat 15 dec 2019 03:49
    • Laddar…
  6. F
    Medlem · Nivå 10
    Pengarna går till vinst åt dom stora importörerna medan folket får lite mindre i sin ficka. Sätter man en straffskatt på småskalig privatimport är det just vad som händer.

• Laddar…
  7. useless
    Självbyggare · Nivå 24
  8. Andreas777777
    Medlem Nivå 1
    Samma sak hände oss. Postnord kan inget göra och det är inte postnord du ska prata med. Kontakta firman som sålt produkterna till dig. Säg att du inte fått dom levererade, så får de lösa problemet. Det är ju firman som anlitat postnord, inte du..

9. L
    Medlem Nivå 1
    Tja, det är ju ganska viktigt att vara 100% säker på att t.ex. brandsäkerhet och utrymningsvägar fungerar, såvida man bryr sig om att ens syster inte ska brinna inne i källaren om det olyckar sig!

• Laddar…
  10. K
    Medlem Nivå 6
    Vissa oseriösa säljare kör sådant.

Läste på ett annat forum om en tv box som just Ali hade ute för 100kr. Det skulle ingå dittan och dattan där.

Flera personer beställer. Alla får bekräftelse att varan skickats. Är diskussion att hur kan det vara sant att man fick den så billigt.

Tiden går...ingen får paketet. Sedan står det att den levererad i Jönköping.
    Dvs någon drog lotten fick boxen billigt medans flera hundra säkert blev grundlurade.

Det var nog någon ny metod försöka lura även Ali. Vet dock att dem på forumet fick tillbaka sina pengar. Men fanns kanske ett mörkertal som inte orkade bråka för 100kr.

O ja Ali och Ebay etc kan också vara jävliga.
    Dem är ett skydd men samtidigt måste man som kund ha bra bevis. Bla Ebay krävde att man gör en polisanmälan.

Alla vet vi ju svenska reglerna dvs "du borde ha tänkt på det där att inte får du äkta vara för det där priset" sedan är det i slutändan du som blir plötsligt skadeståndsskyldig och får betala böter till svenska staten :mad:

Så jag sket i mina 200kr då som jag hade betalat för USB minnet som var oäkta såklart...

Hade jag gjort en polisanmälan vette f....n vad som hänt. Hade troligtvis blivid dömd i Sverige. Efter det har jag dock varit mer försiktig vad jag beställer.

Har dock använt Ebay och Ali. Men mest beställt via mina släktingar i Finland. Finland kan du handla i god tro dom har andra regler än Sverige. Speciellt idag när även posten tar 75kr. Sådant skit slipper man i alla fall.

Redigerat 15 dec 2019 09:06
    • Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 6
    Ja så är det stort sätt.

Köpte själv ett verktyg från USA.

Verktyg som jag behövde för att ställa in min parabol antenn. En som räknar lutningen åt mig.

Det var inget rent parabolverktyg men sattelit affären i Sverige skulle ha nästan 1000kr för den möjängen. Medans jag köpte själv direkt från USA för ca 200kr och största delen av priset var dessutom frakt.

I USA använder man verktyget för att avgöra lutning på rör, var iaf från en Amerikansk vvs butik jag köpte den ifrån.

Nu kanske nån börjar gnälla och böla att man ska supporta svensk handel. Men det finns ju vissa gränser för det också.

Många gnäller om att kineserna gör skit men våra svenska lågprisbutiker kränger samma skit fast gånger mer priset.

Är egentligen importören som får det mesta!

Är ju dem och själva tillverkarna som är dom största bovarna i det hela. Man flyttar tillverkning till låglöneländer. Klart man gör det när man tillverka en sak för någon krona och sedan sälja för mångdubbla belopp i Europa.

Det mest rättvisa straffet mot att skit tillverkas borde vara att kräva Europeisk tillverkning, garanti på minst 5 år och enorma tull till importörer då är det inte längre lönt för dem heller utnyttja billiga kineser.

Redigerat 15 dec 2019 10:06
    • Laddar…
  12. R
    Medlem Nivå 7
    Jag handlar gärna fysiskt. Men de är inte lätt alla gånger.
    Bilar är ju omöjligt speciellt om du ägen cadillac eller en chrysler.
    När jag hade en 300m så var det dags för bromsbyte, så jag ville byta runt om när man ändå höll på. Ett helt paket med skivor och klossar i Tyskland gick för runt 1300 spänn.
    Mekonomen ville ha runt 1100 per skiva, idag säljer de tydligen inte ens dem.

Jag har en regel dock, att försöka undvika Kina och dess vänner så långt det går. Wish vet jag knappt hur den sidan ser ut.
    Företag som handlar större serier har möjlighet att påverka arbetsmiljön och det hoppas jag alla gör när de nyttjar arbetskraften.
    Plus att jag verkligen inte vill vara med och stötta slavhandel (för tro inte att det är några mänskliga arbetsregler för de priserna)

• Laddar…
  13. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Ja, men varför diskuterar ni det i en tråd som handlar om paket?

14. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Ebay är rätt kasst, om du väntar för länge går det inte att driva ett ärende skriftligt utan du måste ringa till USA. ...

15. V
    Medlem Nivå 1
    Livet är som det är !

Mina kompisar Bengt Bengtsson (ja alla 4 heter Bengt Bengtsson) och jag träffades härförleden i kön till paketutlämningen. Jag har ensamrätt på mitt namn i sverige men brukar korta ned mitt förnamn med 1 (en) bokstav, för det blir jag regelbundet idiotförklarad av paketutlämnaren som tålmodigt förklarar att namnet på paketet måste vara exakt samma som namnet på legitimationen ! !
    Vis av erfarenhet har de 4 Bengt Bengtssons bytt avier med varandra,
    de slipper bli idiotförklaradade av paketutlämnaren.

• Laddar…