Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
Det kan ju dock vara så att paketen skickas från Estland till Sverige i en separat sändning som icke förtullat, då kan de ha torrt om fötterna. Frågan är om det är så...

Det är ju den som skickar vidare från Estland som tar risken att åka på straffavgifter etc om de "paketerar om", så det vill de kanske inte göra. En produkt som importeras till EU ska momsas i nåt land innan den når konsument. Tydligen behöver det inte vara det första landet som paketet landar i utan kan vara det land där mottagaren bor.

Men hur ska det kynna upptäckas eller spåras?
Om varan lyckats bli "insmugglad" i EU så är ju det steget avklarad och den ska kunna skickas inom EU hur mycket son helst.

Dessutom är det ju bara Sverige och ett till land som tar ut moms och avgift drån första kronan. Övriga följer EU direktiv att varor av ringa värde (20 eur) slösar man inte administrarion på. Så att skicka till ett sånt land först och sedan till Sverige kan man ju göra. Om värdet är ringa.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja men det som händer är väl att den Estniska posten kräver att företag som tar emot en försändelse från utanför EU utan att momsa den måste se till att den momsas i mottagarlandet?

Tänk tvärtom, tror du att det skulle gå att skicka paket från Kina till Sverige och sen skicka vidare till Estland utan att betala moms? :)

Men hur vet posten att det inte är förtullat i Estland?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Se inlägg #884
"Transittering". Min killgissning är att det blir stämplat som mottaget men odeklarerat.
13th Marine 13th Marine skrev:
Men hur vet posten att det inte är förtullat i Estland?
Till Alfredo: Man ska nog vara gjord av speciella gener om man ska orka stångas mot skatteverket för 80 kr... Det är nog lättare och mer energibesparande att sätta sig på den lokala krogen en fredag och tigga till sig en gratis öl.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Men då tappar man ju hela poängen med att skicka det via Estland :thinking:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men då tappar man ju hela poängen med att skicka det via Estland :thinking:
Men i ninlägg #888 så skriver martin43 att det bara är sverige och ett land till som momsar från krona 1. Så om man tar Estlandvägen till de övriga EU-länderna så kanske det finns en mening...

Fast då kan man väl likväl skicka direkt till länderna, för ej heller de har tull på första kronan.
Enda poängen med att skicka via estland är ju att skicka till sverige och kringgå tullen/posten.

Eller har jag missat nått nu?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skattefusk med andra ord. Det är inte lagligt.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Nja, det kan vara lagligt att gå runt regler. Det är lagligt att köpa elektronik I Frankrike till deras lägre momssats. Även via postorder om företaget inte har så stor försäljning att de måste betala svensk moms. Liknande regler torde vara giltiga här om det Estniska bolaget inte exporterar så mycket till Sverige att de måste betala svensk moms.

Men nu spekulerar jag bara...

Men nu har det ju inte importerats till Estland det har bara skickats vidare, det räknas inte.

Wish säger sig ju stå för alla kostnader när man beställer där, undra hur det är om det går via Estland
Säg att hälften av paketen slinker igenom utan tull moms då gör sig wish en skaplig hacka

"Fri handel" hahaha. Fan.:/
Kul att alla ehandlare snart ska vara registrerade och redovisa till EU samt måste skicka med EU-kompatibel speditör som säkerställer inbetalning av tull och moms.

https://skeppsbronskatt.se/2018/04/...eende-internationell-handel-de-narmaste-aren/

Undantaget för varor med ringa värde (Som Sverige redsn slopat) också att försvinna i samband med detta.

Jag har inget emot momsen, men jag har något emot avgiften när den blir dyrare än varuvärdet.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Även jag hade inte haft något emot att betala moms och tull för varan, det är PostNord och alla andra speditörers avgifter jag vill slippa.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.