382 769 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 inlägg
Det hade varit bättre om jag själv kunde sköta deklarationen 
Nu är det väl i och för sig PostNord som är motparten men visst håller jag med om att det inte är lönt. I detta fall tror jag tyvärr att de faktiskt har rätt och då känns det definitivt meningslöst.T tobbbias skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
det var ju det jag skrev tidigare, bevisbördan blir omvänd. Dvs åker du på avgifterna och vill hävda att posten har fel så får du bevisa din rätt. Dvs visa att det du köpt är från ett företag i det land du påstår att det kommer ifrån. Lettland eller vad det nu än må vara.13th Marine skrev:
Att låta det mellanlanda i ett annat EU land är ju bara ett desperat försök att kringgå reglerna. Ska det fungera så ska det ju förtullas i det landet också precis som här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Den som påstår sig ha skickat det från lettland? Det är ju det hela grejen går ut på att det ska se ut som det är ett legalt företag i lettland som godset kommer ifrån. Är det legalt kan man ju bara utgå ifrån att det är importerat enligt gällande regler. Tror inte posten skulle gräva mer än så.hsd skrev:
Ett problem uppstår, när företaget man beställer en vara från finns inom EU, men de har inget hemma, utan varorna skickas från Kina! Jag har nu varit med om det ett par gånger och då irriterar Postnordavgiften, eftersom det för mig framstått som det redan är förtullat.
Det har vi varit skyldiga att göra läääänge. Men jag är rätt säker på att ingen här har försökt.13th Marine skrev:
Det var ju delvis därför PostNord ålades att ta hand om det, för att ingen betalar in momsen.
Sen om det är lätt eller inte har jag ingen aning om, antagligen måste man ange skostorlek mm på den som sålt varan....
Skatteverket har inte haft någon funktion för privatpersoner att betala in moms!martin43 skrev:
Det har vi varit skyldiga att göra läääänge. Men jag är rätt säker på att ingen här har försökt.
Det var ju delvis därför PostNord ålades att ta hand om det, för att ingen betalar in momsen.
Sen om det är lätt eller inte har jag ingen aning om, antagligen måste man ange skostorlek mm på den som sålt varan....
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Då kan du begära rättelse hos posten om det så framgår att ditt avtal är hos en eu baserad säljare. Då har posten gjort fel men å andra sidan så ska det ju då framgå vilken som är säljare, det gör det oftast inte utan den biten skiter ju de i. Det lastar dom över på köparen som får krångla och rätta till.thomas33 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
det fungerar inte att betala in det själv. Då måste man bli tullombud och då sköta den biten också. Det posten tar betalt för är ju som deras roll i att vara tullombud. Alla sådana tar ut en sådan avgift. Plus momsen och det.martin43 skrev:
Det har vi varit skyldiga att göra läääänge. Men jag är rätt säker på att ingen här har försökt.
Jodå, jag försökte kolla upp hur man skulle göra det. Men det gick inte vad jag vet. Efter att de infört de nya reglerna så påstår de att det berodde på att folk inte betalade det de skulle. Men det gick ju inte.martin43 skrev:
Den här väldigt praktiska och enkla (obs mycket ironi!) proceduren verkar ju gå bra att applicera även om Postnord råkat lämna ut ett paket som inte deklarerats,dvs att man fått hem det direkt.N nissenhj skrev:
https://www.tullverket.se/sv/privat...orsandelsesjalv.4.285c35fd161749ca47c307.html