Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
hsd
Hade det varit bättre om paketen "fastnar" i tullen

Det hade varit bättre om jag själv kunde sköta deklarationen ;)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Till Alfredo: Man ska nog vara gjord av speciella gener om man ska orka stångas mot skatteverket för 80 kr...
Nu är det väl i och för sig PostNord som är motparten men visst håller jag med om att det inte är lönt. I detta fall tror jag tyvärr att de faktiskt har rätt och då känns det definitivt meningslöst.

13th Marine 13th Marine skrev:
Men hur vet posten att det inte är förtullat i Estland?
det var ju det jag skrev tidigare, bevisbördan blir omvänd. Dvs åker du på avgifterna och vill hävda att posten har fel så får du bevisa din rätt. Dvs visa att det du köpt är från ett företag i det land du påstår att det kommer ifrån. Lettland eller vad det nu än må vara.
Att låta det mellanlanda i ett annat EU land är ju bara ett desperat försök att kringgå reglerna. Ska det fungera så ska det ju förtullas i det landet också precis som här.

hsd
Vem skulle ha betalt tullen i lettland, om det är förtullat där

hsd hsd skrev:
Vem skulle ha betalt tullen i lettland, om det är förtullat där
Den som påstår sig ha skickat det från lettland? Det är ju det hela grejen går ut på att det ska se ut som det är ett legalt företag i lettland som godset kommer ifrån. Är det legalt kan man ju bara utgå ifrån att det är importerat enligt gällande regler. Tror inte posten skulle gräva mer än så.

Ett problem uppstår, när företaget man beställer en vara från finns inom EU, men de har inget hemma, utan varorna skickas från Kina! Jag har nu varit med om det ett par gånger och då irriterar Postnordavgiften, eftersom det för mig framstått som det redan är förtullat.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det hade varit bättre om jag själv kunde sköta deklarationen ;)
Det har vi varit skyldiga att göra läääänge. Men jag är rätt säker på att ingen här har försökt. :)
Det var ju delvis därför PostNord ålades att ta hand om det, för att ingen betalar in momsen.

Sen om det är lätt eller inte har jag ingen aning om, antagligen måste man ange skostorlek mm på den som sålt varan....

martin43 martin43 skrev:
Det har vi varit skyldiga att göra läääänge. Men jag är rätt säker på att ingen här har försökt. :)
Det var ju delvis därför PostNord ålades att ta hand om det, för att ingen betalar in momsen.

Sen om det är lätt eller inte har jag ingen aning om, antagligen måste man ange skostorlek mm på den som sålt varan....
Skatteverket har inte haft någon funktion för privatpersoner att betala in moms!

• Gilla
Truskär och 1 till
  • Laddar…
C
N nissenhj skrev:
Skatteverket har inte haft någon funktion för privatpersoner att betala in moms!
Importmoms skall betalas till Tullverket. Om man inte är momsregistrerad.

C cpalm skrev:
Importmoms skall betalas till Tullverket. Om man inte är momsregistrerad.
Jo! Men de har inte i heller haft någon funktion för det till privatpersoner!
Har varit uppe på tapeten många gånger

thomas33 thomas33 skrev:
Ett problem uppstår, när företaget man beställer en vara från finns inom EU, men de har inget hemma, utan varorna skickas från Kina! Jag har nu varit med om det ett par gånger och då irriterar Postnordavgiften, eftersom det för mig framstått som det redan är förtullat.
Då kan du begära rättelse hos posten om det så framgår att ditt avtal är hos en eu baserad säljare. Då har posten gjort fel men å andra sidan så ska det ju då framgå vilken som är säljare, det gör det oftast inte utan den biten skiter ju de i. Det lastar dom över på köparen som får krångla och rätta till.

martin43 martin43 skrev:

det fungerar inte att betala in det själv. Då måste man bli tullombud och då sköta den biten också. Det posten tar betalt för är ju som deras roll i att vara tullombud. Alla sådana tar ut en sådan avgift. Plus momsen och det.

martin43 martin43 skrev:

Jodå, jag försökte kolla upp hur man skulle göra det. Men det gick inte vad jag vet. Efter att de infört de nya reglerna så påstår de att det berodde på att folk inte betalade det de skulle. Men det gick ju inte.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.