382 769 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Det där är ny i information som inte fanns tidigare.
Så jag som ofta är i Göteborg behöver bara svänga förbi Tullverket i Arendal med bilen. Så praktiskt! (obs ironi).
Det hade varit smidigare om PostNord hade skickat med informationen jag behöver och att Tullverket hade erbjudit en webbtjänst för att betala...
Edit: Har skickat in en fråga till Tullverket rörande om de inte kan utveckla en sådan tjänst. Frågade också om det tillkommer några ytterligare avgifter...
Det hade varit smidigare om PostNord hade skickat med informationen jag behöver och att Tullverket hade erbjudit en webbtjänst för att betala...
Edit: Har skickat in en fråga till Tullverket rörande om de inte kan utveckla en sådan tjänst. Frågade också om det tillkommer några ytterligare avgifter...
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 740 inlägg
Låter inte som att det bli billigare...martin43 skrev:
Det kanske blir billigare för mig som slutkund. Att sedan staten och PostNord kommer att administrera ihjäl sig själva, det är ju mer ett bekymmer för mig som skattebetalare än för mig som webb-handlar.13th Marine skrev:
Jag har bett Tullverket och PostNord att klargöra vilka avgifter som man får betala när man hanterar det på detta sättet. Jag gissar att jag hos PostNord fortfarande måste betala 75kr, men det har jag inte hittat någon källa på ännu.
Men nu förstår jag inte riktigt...jag köpte t-shirts från USA för ett antal (~10) år sedan och kommer tydligt ihåg att jag fick ett brev från tullen med krav på att betala moms på ett antal procent utav ordersumman. Detta gjorde jag på något vis och sedan fortsatte leveransen till utlämningsstället. Var det någon annan moms jag betalade då?N nissenhj skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 740 inlägg
Risken är väl att PostNord vill ha minst lika mycket för den hanteringen, och då tjänar man inget på det.
Men det ska bli intressant och höra vad de har att säga om dina frågor.
Men det ska bli intressant och höra vad de har att säga om dina frågor.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
men tullverket har inget med detta att göra om de inte samtidigt hanterar paketet. Posten är tullombud och har tex lokal på arlanda där de hanterar importpaket och de gör detta då på uppdrag av tullverket. För varje paket tar de ut en avgift som är bestämd av tullverket. På andra ställen i landet kanske tullverket själva har verksamhet, tex i större hamnar. Då får man räkning direkt av tullen. Avgiften är alltså inget som posten hittat på och tar ut bara för att jäklas och därför finns det ju ingen möjlighet för en privatperson att betala in moms och tull och sen slippa avgiften för paketet ska ju fortfarande hanteras av nåt tullombud.pacman42 skrev:
Så jag som ofta är i Göteborg behöver bara svänga förbi Tullverket i Arendal med bilen. Så praktiskt! (obs ironi).
Så vad är det då som Tullverket säger på sin sida om detta? Min tolkning är att de säger emot dig...S Stefan1972 skrev:men tullverket har inget med detta att göra om de inte samtidigt hanterar paketet. Posten är tullombud och har tex lokal på arlanda där de hanterar importpaket och de gör detta då på uppdrag av tullverket. För varje paket tar de ut en avgift som är bestämd av tullverket. På andra ställen i landet kanske tullverket själva har verksamhet, tex i större hamnar. Då får man räkning direkt av tullen. Avgiften är alltså inget som posten hittat på och tar ut bara för att jäklas och därför finns det ju ingen möjlighet för en privatperson att betala in moms och tull och sen slippa avgiften för paketet ska ju fortfarande hanteras av nåt tullombud.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
De har väl antagligen bara svårt att förklara det hela så en vanlig människa förstår det..........själva tullklareringsavgiften tas liksom ut av alla som hanterar importvaror och är lika för alla. En avgift per hanterad försändelse. Det är liksom det som betalar ombudet så att säga så de kan driva sin verksamhet.pacman42 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo men då gör ju inte det företaget som de ska isåfall. Då blir ju det en annan sak men som köpare gentemot posten så skulle man nog få rätt om man kan visa att man gjort affär med ett land som är med i EU.thomas33 skrev:
Det du beskriver är ju isåfall vanlig dropshipping men då krävs det ju lite mer av företaget och man redovisar ju mycket pappersvägen bara. Man kan ju strunta i det såklart men risken för backning i en revision ökar ju markant. Det är troligen inget kul att skeppa iväg varor för några miljoner och sen få skatteverket på sig och bli skyldig att betala moms för hela beloppet..........
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
frågan är vad de ska kunna säga eftersom något tullombud kommer att hantera ditt paket på ett eller annat sätt och de vill ha betalt för det. Då ska man liksom fånga upp det vid avlastningen vid gränsen själv då?pacman42 skrev:
Själva momsen och tullsatsen man ev betalar är ju en helt annan grej. Den kan man redovisa pappersvägen själv.