382 758 läst ·
2 273 svar
383k läst
2,3k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Givetvis är det bara dumt att låta tillverkningen vara dyrare än vad som behövs för att uppfylla kundernas krav. Folk i gemen verkar dessvärre vilja ha slit-och-släng framför hållbarhet.lbgu skrev:
Jag har ingen aning om hur vanligt det är med individuell lönesättning och lön efter prestation bland postutdelare, men spontant när jag tänker på posten tänker jag på "myndighetsmentalitét" när det gäller arbetsgivaren, och "fackförbundet förhandlar åt mig" när det gäller de anställda. Men det kanske bara är mina fördomar.
Nu tror jag att det snarare är t.ex. vitvarutillverkarna som kommit på att det inte är bra att göra grejer som håller för länge. Tror knappast att den genomsnittlige köparen av ett kylskåp tycker det är önskvärt att skåpet har en förväntad livslängd på ca. 10 år. Även kunder med slit och slängmentalitet skulle säkert uppskatta hållbarare produkter då en sådan produkt skulle ha ett betydligt högre andrahandsvärde och skulle kunna säljas istället för att köras till tippen.jimih skrev:
Jag syftade på att brevbärarna förr kunde gå hem när de delat ut sin runda. Det gav ju lite motivation för snabb och effektiv utdelning.jimih skrev:Jag har ingen aning om hur vanligt det är med individuell lönesättning och lön efter prestation bland postutdelare, men spontant när jag tänker på posten tänker jag på "myndighetsmentalitét" när det gäller arbetsgivaren, och "fackförbundet förhandlar åt mig" när det gäller de anställda. Men det kanske bara är mina fördomar.![]()
Jag lyssnade för några år sedan på en intervju av en VD för ett företag som bland annat var störst i Sverige på att göra diskborstar (!). Han sa rakt upp och ner att de för en bråkdels kostnad kunde öka hållbarheten till det dubbla. Men då skulle de behöva öka priset så mycket, för att kompensera för utebliven försäljning, att de sedan inte kunde konkurrera. Så det var inte intressant.lbgu skrev:
Precis så är det väl det fungerar i största allmänhet i stor-industrin? En intressant dokumentär är "the lightbulb conspiracy" där det tas upp faktumet att när glödlampan började massproduceras vart där en organisation som alla tillverkare beövde vara medlemmar i och de fick böta om de tillverkade lampor som höll längre än ett visst antal timmar.elpaco skrev:Jag lyssnade för några år sedan på en intervju av en VD för ett företag som bland annat var störst i Sverige på att göra diskborstar (!). Han sa rakt upp och ner att de för en bråkdels kostnad kunde öka hållbarheten till det dubbla. Men då skulle de behöva öka priset så mycket, för att kompensera för utebliven försäljning, att de sedan inte kunde konkurrera. Så det var inte intressant.
Man är nog lite väl blåögd om man tror att prio ett för någon industri är att tillmötesgå ett behov på bästa sätt för slutkonsumenten. Nej, tjäna pengar är prio ett, allt annat är på sista plats. Även för transportbolag så klart.
Ja det vore ju trist om det undgått någon. Det är ju nämligen baksidan av myntet marknadsekonomi. Det fantastiska är när liberaler tror att allt styr upp sig självt till samhällsnytta bara man avreglerar hårt nog. Vi har ju de senaste åren sett hur bra det fungerar. Lika tokigt som det omvända - kommunism.MaxPax skrev:
Det handlar inte så mycket om vad folk uppskattar, utan hur mycket folk är beredda att betala för det dom uppskattar. Om folk i gemen är beredda att betala så pass mycket mer för t.ex. ett kylskåp som håller i 30 år så att tillverkarna tycker det är värt att tillverka dom, ja då kommer dom också att tillverka dom.lbgu skrev:Nu tror jag att det snarare är t.ex. vitvarutillverkarna som kommit på att det inte är bra att göra grejer som håller för länge. Tror knappast att den genomsnittlige köparen av ett kylskåp tycker det är önskvärt att skåpet har en förväntad livslängd på ca. 10 år. Även kunder med slit och slängmentalitet skulle säkert uppskatta hållbarare produkter då en sådan produkt skulle ha ett betydligt högre andrahandsvärde och skulle kunna säljas istället för att köras till tippen.
Visst, nu fokuserade jag kanske lite mycket på just pengar, men det finns inget laghinder mot att förhandla om även sånt som du pratar om.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den typ av lön brevbärarna hade förr, beting, är ett mycket effektivt sätt att få saker gjorda fort och väl.jimih skrev:
När rundan var klar var brevbäraren ledig.
Sopåkare hade väl liknande konstruktion.
Men det kräver att betinget är väl avvägt så det inte blir onödigt negativt eller positivt, varken för arbetstagare eller arbetsgivare.
Hur brevbärarna avlönas nu vet jag inte, men misstänker att det är fast månadslön.
Hos mig, på bonnlandet, kommer nu posten ca 16:15 - 16:30.
Brevbäraren är alltså inte hemma igen innan tidigast 17:00, som en vanlig kontorist.
Och inkommande skrivelser kan inte behandlas samma dag, utan först dagen därpå.
Och postlådan töms 10:00, så någon snabb brevväxling är inte möjlig.
Tur att vi har email
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Nej,
men han börjar sortera och göra andra delar av sitt jobb då
men han börjar sortera och göra andra delar av sitt jobb då
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har faktiskt jobbat med postsortering, så jag vet naturligtvis.
Men det var ett tag sedan. I 16-årsåldern jobbade jag en jul med sortering på centralposten vid Drottningtorget i göteborg.
(Det var på den tiden alla som ville kunde få feriejobb. Det har nog inte gått en sommar sedan jag var 15 som jag inte har sommarjobbat)
Nåväl, jag var en av några killar som sorterade posten som skulle med tåget som gick Bohusbanan.
Det var orter som dingle, Saltkällan och Orrekläpp.
Men nu är nog den mesta posten sorterad av robotar/datorer. Därför görs sorteringen mer centraliserat i stora anläggningar som Tomteboda.
När man spårar småpaket ser man hur de åker långt upp i Mellansverige innan de kommer ner hit, några mil från införselstället.
Många transporter blir det
Men det var ett tag sedan. I 16-årsåldern jobbade jag en jul med sortering på centralposten vid Drottningtorget i göteborg.
(Det var på den tiden alla som ville kunde få feriejobb. Det har nog inte gått en sommar sedan jag var 15 som jag inte har sommarjobbat)
Nåväl, jag var en av några killar som sorterade posten som skulle med tåget som gick Bohusbanan.
Det var orter som dingle, Saltkällan och Orrekläpp.
Men nu är nog den mesta posten sorterad av robotar/datorer. Därför görs sorteringen mer centraliserat i stora anläggningar som Tomteboda.
När man spårar småpaket ser man hur de åker långt upp i Mellansverige innan de kommer ner hit, några mil från införselstället.
Många transporter blir det
Jag tror att brevbärarna fortfarande sorterar lokalt, för att få posten i utdelningsordning. Den centrala sorteringen tror jag bara går på postnummer, men slutsorteringen gör brevbärarna själva innan de delar ut.
Det är väl också där som eventuell eftersändning fixas.
Det är väl också där som eventuell eftersändning fixas.