Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

401 Röster 42,3%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

179 Röster 18,9%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

334 Röster 35,2%
  • Jag använder inte Posten

33 Röster 3,5%
  • Antal röster
    948
Fast de kollar inte lika noga Kina som USA, deklarerar du för 40 USD och den kostar 400 USD så upptäckts det ofta, samma sak från Kina går nästa alltid genom

• Gilla
nino
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
För privatpersoner tror jag att det är moms och tullfritt under 500,00
Lägre belopp för företag. Nya regler såg jag. För dem som är intresserDe kan gå in och läsa :)
Tullinfo - Posten
www.posten.se/sv/Kundservice/.../Tullinfo/Sidor/Home.aspx
Detta är storpolitik!
EU och USA förhandlar om ett frihandelsavtal.

Nu är det "vår" kommissionär Cecilia Malmström som leder förhandlingarna för EU,
så risken att det aldrig blir tullfrihet är väl inte försumbar :confused:

http://www.europaportalen.se/teman/frihandelsavtal-eu-usa

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D09
Ha ha råkade ut för detta idag

Hade avisering att ett paket ( som jag inte ville vänta på ) skulle levereras idag

När klockan hade slagit 16:00 så ringde jag posten.

Visade sig att min magkänsla hade rätt och att paketet åkt med tillbaka.

Min sambo hade varit hemma hela dagen så det har inte varit någon hemma och knackat på.

Orkade inte tjafsa utan plockade upp paketet hos posten på vägen hem.

Jaa alltså man får vad man betalat för. Inte.

Slim_ skrev:
Var och hälsade på mina föräldrar idag och blev lite paff när jag möttes av en halvpall med några kartonger på stående bredvid vägen:what:

Verkar vara ny chaufför på dhl, pga stenmur längsmed den sista biten av vägen tar sig inte en lastbil fram så de brukar ringa så man möter upp eller faktiskt ta leveransen på en paketkärra och lämna vid huset 60m bort.

Men idag var det smyga sig fram dumpa av och sticka iväg snabbt som gällde tydligen.
Kartongerna var inte i så fint skick då det regnat lite:thumbdown:, men inget fuktkänsligt sån tur var.
[bild]
Om det är något av värde skulle jag ringa DHL och fråga vart mitt paket är, få dem att svettas lite.

• Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
H
Har du givet dem fullmakt att ställa av leveranser utan underskrift? Om inte då har de gjort ett stort misstag. Om inte, då kan hävda att du inte fått någon leverans. Ring till DHL och prata med tex reklamationsavdelningen
berätta att påsken är skadade och berätta att det inte finns någon underskrift av dig vid mottagandet osv. Skriv ett mail och säg att i framtiden gäller en underskrift av dig i annat fall har du inte fått leveransen.

Jag skulle uppdatera vad som hänt mitt paket. Jo, det kom fram till slut.

Till slut dök det upp en påminnelse-avi i min brevlåda. Paketet har alltså legat på utlämningsstället i över en vecka. Men Posten har inte gjort något försök att leverera paketet hem till mig. Hela veckan var jag hemma, men ingen har vare sig ringt, SMS:at, mejlat eller hälsat på. De har inte ens orkat lägga avin i brevlådan. De har inte gjort något som helst försök att leverera paketet.

Även den dagen som påminnelsen hamnade i lådan var jag hemma. Så om de gjort ett andra försök så hade jag märkt det.

Deras datasystem fungerar inte. Enligt det så paketet fortfarande under transport. Det har varken nått mig eller utlämningsstället.

När jag sedan väl hämtat paketet, så är det första jag ser en hånfull klisterlapp på ovansidan: "Postnord - Go EGP-paket - utkörning till mottagaren". Just det, gnugga in det bara!

Frågan är varför de upprätthåller den här bluffen, när de inte ens orkar låtsas att de försöker?

• Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
andersmc: Jag har varit med om samma sak.. både att det första man får är en påminnelse, OCH att paktet har felaktig status i trackingen,. sen när du hämtat paketet kommer det plötsligt att gå till status "uthämtat".

En gång hämtade jag ut ett paket när jag fick avin, sen kom en påminnelse, och en till med hot att dom skulle skicka tillbaka paketet om jag inte hämtade det, "lycka till" tänkte jag och ignorerade den.

har funderat på om jag inte borde åkt med påminnelsen och försökt hämta ut paketet, och sedan anmält det som saknat när dom inte hittade det :)

GlennB skrev:
En gång hämtade jag ut ett paket när jag fick avin, sen kom en påminnelse, och en till med hot att dom skulle skicka tillbaka paketet om jag inte hämtade det, "lycka till" tänkte jag och ignorerade den.
En kompis till mig råkade ut för exakt samma sak för några veckor sen. Han hämtade ut ett paket, och några dagar senare kom en påminnelse, och sen en till. "Men va fan, sluta terra mig med påminnelser för ett paket jag redan hämtat ut!" hade han tänkt för sig själv.

Men så samma dag som posten sa att varan skulle bli tillbakaskickad så loggade han in på nätbutiken och kollade vad det var han hade beställt, och då insåg han att han hade beställt två olika saker, som delats upp på två olika leveranser. Han hann precis hämta ut paketet, annars hade det skickats tillbaka till USA. :D

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
jimih skrev:
En kompis till mig råkade ut för exakt samma sak för några veckor sen. Han hämtade ut ett paket, och några dagar senare kom en påminnelse, och sen en till. "Men va fan, sluta terra mig med påminnelser för ett paket jag redan hämtat ut!" hade han tänkt för sig själv.

Men så samma dag som posten sa att varan skulle bli tillbakaskickad så loggade han in på nätbutiken och kollade vad det var han hade beställt, och då insåg han att han hade beställt två olika saker, som delats upp på två olika leveranser. Han hann precis hämta ut paketet, annars hade det skickats tillbaka till USA. :D
Och jag i min tur gick för att hämta mitt påminnelsepaket, förvirrad då jag trodde jag hade koll på paketen jag väntade, men väl där var det "redan hämtat". Fascinerande.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag har råkat ut för liknande men jag kollade spårningsnumret och såg att det var samma (så jag var rätt säker på att det inte var två olika försändelser).

Men jag har också råkat ut för att få två stycken ADSL-modem av Telia (jag sa aldrig nåt och de verkade aldrig ha insett det). De kom som separata försändelser, men jag trodde det andra paketet var nån bonuspresent som man skulle få (men den kom ytterligare nån vecka senare).

Av mina senast 10 paket skulle jag uppskatta att ca 8 har körts till utlämningsstället. Det gäller tyvärr även dhl och schenker i mitt fall. Har vid tre tillfällen sett bilen stanna på gatan knappa lite på en manick och sedan köra innan jag hunnit ut de 80 metrarna. Vid alla tillfällen har jag angivit mitt nummer vid inget tillfälle har det ringts. När jag i lägenhet så ertappade jag brevbäraren två gånger som inte hade med sig paketet utan endast en misslyckad utdelnings lapp som de smög in i brevlådan. När jag han i kapp brevbäraren så menade de på att de tidigare på dagen gjort ett misslyckat utdelningsförsök trots att jag varit hemma och vaktat dörren.

Ett roligt inlägg var att man på amerikansk radio liknade timingen som krävs att landa på en meteor med timingen som krävs för att hinna hejda paketombudet innan dom lägger "misslyckad utdelningslappen" på lådan.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
g9kaCE1.jpg

• Gilla
Mick13 och 7 till
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Har du givet dem fullmakt att ställa av leveranser utan underskrift? Om inte då har de gjort ett stort misstag. Om inte, då kan hävda att du inte fått någon leverans. Ring till DHL och prata med tex reklamationsavdelningen
berätta att påsken är skadade och berätta att det inte finns någon underskrift av dig vid mottagandet osv. Skriv ett mail och säg att i framtiden gäller en underskrift av dig i annat fall har du inte fått leveransen.
Var morsans paket men hon har pratat med DHL som sedan hörde av sig igen efter de haft ett snack med chauffören som hade haft som ursäkt att det var krångligt att komma fram med lastbilen där.
Men de var nu överens om att vid framtida leveranser så skulle chauffören ringa och inte bara dumpa av paketet. :rolleyes:

• Gilla
jimih
  • Laddar…
H
Vad bra att det har löst dig för framtiden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.