Lite blandade med frågor och erfarenhet från en amatörs första postning av stålen.
Jag har en rikt- planhyvel enligt nedan ImageUploadedByByggahus.se1385154423.089454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Har mest använt den till bygghyvling under de senaste åren. Har inte så många timmar hyvling bakom mig vilket gör att jag som förväntat inte fått så kvalitativa resultat, detta har dock inte varit så petigt. Stålen har blivit hårt drabbade då halvdant virke har fått passera igenom. Jag bestämde mig därför för att vända stålen, och se över inställningarna.
En trälist lades över utmatningsbordet och över stålen. När jag roterade stålen gav det en förflyttning på över 4mm. Jag har förstått att detta är för mycket. Vidare konstaterade jag att utmatningsbordet och riktbordet inte linjerade, riktbordet lutade ner mot stålen om man utgår från att utmatningsbordets linje är den korrekta. Detta tror jag dock inte jag kan justera, eller? Det rör sig om ca 0,2mm.

Stålen lossas genom att lossa de fyra skruvarna, när jag hade av och vände stålen passade jag på att skruva djupjusteringsskruvarna ett halvt varv. Jag tänkte det kunde vara lagom att börja med. Skruvade sedan tillbaks allting och testade. Stålen vidrörde nu inte trälisten alls. Härefter började nu ett evigt justerande genom att lossa skruvar - justera - mäta och upprepa. Problemet är att stålen flyttar sig något när man spänner fast dem. Dessutom verkar inte justeringsskruvarnas lägen vara det som absolut styr. Vid justering tillbaka kunde man ibland vara tvungen att passera ett läge man varit på innan, innan man kom till en liknande nivå. Slutresultaten blev att stålen vidrör trälisten men den flyttar inte den något. Jag har förstått att stålen då ligger lite lågt, men det var så nära jag kom.
Testade att hyvla en del och rikthyvlingen verkade fungera utan större anmärkning. Dock testade jag sen planhyvlingen, vilken visade sig vara...inte plan. Den tar 0,2mm mer på ena sidan (260mm bred). Ingen större panik för min del då man köra en extra runda från motsatt håll och halvera felet. Men ända lite retligt.
Vad jag nu frågar efter är era erfarenheter av hyvlar då det gäller att ställa in dem samt feltoleranser. Fungerar det smidigt att göra den här typen av inställningar på en dyrare hyvel eller är det samma skit? Hur stora fel kan man tolerera utan att slutresultatet blir lidande. Högst personliga åsikter förstår jag, men det är det jag vill ha.
Vad tycker ni?

Det är en del pyssel med att justera in en rikt och planhyvel första gången. Jag har en Hammer A3/31 som var hyggligt inställd från fabrik men kunde ändå förbättras en del. Man behöver en mätklocka som kan ha referens från borden. Jag har en one-way men en enkel klocka i en träbit fungerar också. Steg ett är att ställa in utmatningsbordet så att dess framkant är parallell med kuttern. Går höjden att ställa så sätt det mitt i ungefär. Nästa steg blr att få inmatningsbordet både parallellt med kuttern och i samma plan som utmatningsbordet. Det är viktigt för få bra resultat. Använd en så lång linjal som möjligt och kolla båda kanterna på bordet med bladmått. Nu kan du posta stålen på det sätt du gjort. Det finns magnetiska hållare som hjälper till att hålla stålen på plats men tålamod krävs nog ändå.
/B

bengtn skrev:
Det är en del pyssel med att justera in en rikt och planhyvel första gången. Jag har en Hammer A3/31 som var hyggligt inställd från fabrik men kunde ändå förbättras en del...
Jag har samma hyvel som Bengtn, och fick hjälp från Bengt att våga ge mig på att ställa in den. Det gjorde natt och dag. In och utmatningsborde var inte helt parallella, samt var höjden till stålen från utmatningsbordet inte helt parallelt. Innan jag ställde den hade jag problem med att bredare bitar inte blev jämna, efteråt är det som en dröm.

Instllningen gjorde jag med ett enkelt höjdmått (digitalt), målet att en träbit skall dras fram 2 mm om jag minns rätt, samt en hel del göra om i omgångar. Jag svettades dessutom riktigt när ett bit bröts av inne i höjdinställningen...

Jag har ungefär 0.1 mm fel i rikthyvelläget över hela bredden, men inget som påverkar resultatet (jag bryr mig inte om 0.1 mm, och allting blir snabbt slätt och rakt). Under inställningen var det framförallt in och utmatningsborden som påverkades lite fram och tillbaka så man fick göra om inställningen ett par gånger. Dessutom är det stor skillnad på om de är spända eller ospända, så jag har ställt allt till att vara rätt när de är spända.

Det var mitt första riktigt dyra verktyg. Jag hade aldrig trott man skulle behöva justera så dyra saker, men när jag såg hur illa ställd den var insåg jag att även om jag hade fått det justerat på garanti, skulle en anställd tekniker inte lägga tiden på att ställa det så noga som jag ville ha det. Redan innan hade jag lärt mig att även Festool tjänar man på att ställa in. Sedan dess har jag upptäckt att jag kan få ut mycket mer av alla verktyg om man ställer in dem. Till exempel min väldigt billiga bestool kapsåg är riktigt bra efter justeringar. På samma sätt, en billig vinkelhake i en affär kan vara ett bra köp om man väljer till man hittar ett exemplar som verkligen är vinkelrätt.

--- Mats ---

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.