Jag tappade en vinkelslip med diamantskiva på låret när jag stod på en stege!
Lår med röd skärsårslinje efter olycka med vinkelslip, närbild som visar skadan på huden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lyckligtvis så hade jag ett par ordentliga arbetsbrallor från Björnkläder!

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
ullberg
Blev ingen skada men nära nog ett tillbud...

....kapade råsponten på ett vedskjul där jag hade varit slavig och lämnat långa utstick på ena sidan (vissa var uppåt 1,2m). Tänkte att jag skulle grovkapa först men tänkte att äh - det där går väl bra direkt med sänksågen, dessutom var det en vinkel på den sidan. efter ett par ordentliga hugg, som dock bara lyfte sågen någon cm blev två saker tydliga: 1) grovkapa innan eller var noggrann med att plocka bort varje bit 2) jag är väldigt glad att jag har en sänksåg med klyvkniv....

/U

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Blev ingen skada men nära nog ett tillbud...

....kapade råsponten på ett vedskjul där jag hade varit slavig och lämnat långa utstick på ena sidan (vissa var uppåt 1,2m). Tänkte att jag skulle grovkapa först men tänkte att äh - det där går väl bra direkt med sänksågen, dessutom var det en vinkel på den sidan. efter ett par ordentliga hugg, som dock bara lyfte sågen någon cm blev två saker tydliga: 1) grovkapa innan eller var noggrann med att plocka bort varje bit 2) jag är väldigt glad att jag har en sänksåg med klyvkniv....

/U
Sänksågen är utan tvekan det verktyg som jag gjort mest farligheter med. Antingen klämt på korkat sätt eller tryckt ned innan klingan spunnit igång ordentligt. Ja undantaget är väl kofotsövningen jag postade om i denna tråd för något år sedan ..

Brottsstycke av klingskydd på verkstadsgolv efter avlossning under kapning.
Skapa konto
Trädgård med grus och grönska med ett avlägset garage i bakgrunden och en klingskyddsdetalj i förgrunden.
Skapa konto
Närbild på en sågklinga utan skydd, med några träspån i verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Pang! sade det och så hade jag plötsligt inget skydd för klingan längre. Lyckligtvis fick jag bara småfragment på mig och bara i bröstet. Klingskyddet hittade jag efter lite letande långt ute i trädgården. Sågen kan skymtas inne i garaget i bakgrunden.

Det här var en väldigt okomplicerad kapning och klingskyddet var monterat som när jag köpte sågen (begagnad). Problemet har hela tiden varit en kombination av att det inte är helt stadigt och att utsugsslangen trycker på lite snett. Dags att bygga suvaskydd med andra ord. Jag måste också på något sätt lyckas montera av klingan. Jag har försökt men inte lyckats.

Slipade en yxa igår och slant med brynet, yxan var rakknivsvass så det blev ett djupt jack i tummen på vänster hand. Skulle kanske behövt något stygn men det är automatiskt 400kr att åka dit i Finland så det får vara.

Vänster tumme med bandage och synligt blod, indikation på skada efter slipning av yxa.
Skapa konto

DennisCA DennisCA skrev:
Slipade en yxa igår och slant med brynet, yxan var rakknivsvass så det blev ett djupt jack i tummen på vänster hand. Skulle kanske behövt något stygn men det är automatiskt 400kr att åka dit i Finland så det får vara.

[bild]
Ajdå, inte kul.

Jag har bra skärpa i yxan också, när vi var på Svensaka rallyt varnade jag kamraterna om det, varpå en var tvungen att känna efter...... liknande resultat blev det.

Keps och väggkortling. Har tappat räkningen de gånger skallen fått ta stryk. Keps är kanske inte ett verktyg men kan vara livsfarlig på ett bygge.
Person som visar ett sår på huvudet, resultat av arbetsrelaterad skada utan skydd.
Skapa konto

Skulle sätta fotplåtar till mitt nya tak i somras och höll på att förborra plåtarna med metallborr ur en borrsats med typ 3x8 borr för nån hundring på Byggmax, alltså riktigt skräp.
Naturligtvis, vilket jag borde ha förutsett, var de väldigt slöa. Då tryckte jag lite mer på borrskruvdragaren, vilket jag också borde förutsett var en dålig idé. Skräpet till borr gick förstås av på mitten. Jag höll i plåten med vänster hand och körde därför borrskruvdragaren med spetsig, avbruten borr med full kraft ned i vänster tumme.
Blodet flödade friskt, men ett tryckförband senare kunde man vara glad att det gick så pass bra ändå att varken led, ben eller senor skadades. 1,5 månader senare är det två sexiga ärr och en rejäl vävnadsknöl under det största av dom kvar, känns som ett jätteriskorn under huden ungefär.
Borrade sedan klart plåtarna med farmarskruv som "borr" istället, det fungerade väldigt bra.

Den mest obehagliga mindre allvarliga olycka jag bevittnat med en maskin var på syslöjden i mellanstadiet när en klasskamrat lyckades sy sig rakt genom tumnageln och tummen med symaskin. Synen av en likblek unge där nål och tråd sticker genom en blodig tumme framkallar fortfarande rysningar.

Några rejält allvarliga olyckor har jag aldrig sett som tur är.

Far min stod för ett rejält tillbud med vinkelslipen däremot. Han höll på att "bondkapa" någonting iklädd bylsig jacka och lyckades fastna med skivan i ärmen när maskinen vred sig när han skulle lägga ifrån sig den innan skivan stannat. Den slet sönder ärmen men han klarade sig oskadd.

Detta lilla sjafsiga sår som jag fick när jag la klinkers på förstubron ledde till en så allvarlig infektion i hela kroppen att jag fått läggas in på sjukhus. Hela högerhanden tillfälligt ur bruk pga våldsamma smärtor i samtliga senor i hela näven. Feber, frossa, och allmänt groggy. Skriver detta från sjuksängen i väntan på operation.
Närbild av ett litet sår på en fingertopp, med inflammationssymptom.
Skapa konto

Små sår och gamla vänner ska man tydligen inte förakta.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Jösses! :surprised:. Hoppas du blir bättre snart!

• Älska
ricebridge
  • Laddar…
harry73
Krya på dig!

• Älska
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Detta lilla sjafsiga sår som jag fick när jag la klinkers på förstubron ledde till en så allvarlig infektion i hela kroppen att jag fått läggas in på sjukhus. Hela högerhanden tillfälligt ur bruk pga våldsamma smärtor i samtliga senor i hela näven. Feber, frossa, och allmänt groggy. Skriver detta från sjuksängen i väntan på operation.
[bild]
Små sår och gamla vänner ska man tydligen inte förakta.
Herrejävlar tummen ser ju ut att spricka när som helst!:dizzy::dizzy::dizzy:

Hoppas det blir bättre snart!(y)

• Älska
ricebridge
  • Laddar…
Hej,
När jag gick en utbildning i möbelsnickeri så hade vi vissa i gruppen som inte brydde sig om utbildningen utan bara var där för att klara gymnasiet. Dessa personer bara gled igenom lektioner och maskinutbildningar.

Hursomhelst så skulle vi tillverka nattduksbord, jag stod ute i maskinhallen och planhyvlade mina bitar. 4 meter framför mig fanns den en bredbandsputs. Och som många vet så kan man ju inte avverka mer än några 0,2-0.4 mm åtgången. Tyvärr så hade de inte koll på vad de gjorde och rätt som det var small det till i mitt vänstra öra. Min kåpa på vänster sida splittrades i bitar samtidigt som jag vände mig om och kollade upp. Sex meter bakom mig så satt det en planka ek i gipsväggen.

Putsen hade huggit till då de försökt avverka 2 cm i ett svep. Jag fick inte en skråma då hörselskydden tog hela smällen.

• Wow
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Klämde handen i en 100 tons kantpress. Skulle bara snabbt rätta till plåtbiten när den gick igen. Tänkte först att där hade jag tur som bara klämde fast handsken eftersom det tog stopp när jag drog, men sån tur hade jag inte tydligen. Klämde ihop alla knogarna inne vid handen till ca 6mm tjocklek och där datt jag fast. Nådde inte till den manuella öppna-knappen och hade börjar lite mer än en timma tidigare på morgonen. Fick ropa på hjälp i ca 20 minuter innan kollegan kom och hjälpte mig lös. Gjorde inte det minsta ont första minutrarna. Det värsta kom när jag var lös och väntade på ambulansen.
Hud och kött sprack upp som en grillad chorizzo, men lederna klarade sig!

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
I icho skrev:
Klämde handen i en 100 tons kantpress. Skulle bara snabbt rätta till plåtbiten när den gick igen. Tänkte först att där hade jag tur som bara klämde fast handsken eftersom det tog stopp när jag drog, men sån tur hade jag inte tydligen. Klämde ihop alla knogarna inne vid handen till ca 6mm tjocklek och där datt jag fast. Nådde inte till den manuella öppna-knappen och hade börjar lite mer än en timma tidigare på morgonen. Fick ropa på hjälp i ca 20 minuter innan kollegan kom och hjälpte mig lös. Gjorde inte det minsta ont första minutrarna. Det värsta kom när jag var lös och väntade på ambulansen.
Hud och kött sprack upp som en grillad chorizzo, men lederna klarade sig!
käreminesötevänner... :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.