Fairlane
Jag kan ju testa om jordfelsbrytaren löser vid strömavbrott genom att sätta den i en grendosa med strömbrytare. Ska se om jag hinner upp på vinden ikväll.

Tobbe_3: Det låter som något som görs på några timmar snarare än veckor?

hempularen skrev:
Aha, jag har inte använt en portabel jfb, så det hade jag inte koll på. Är det så med alla portabla jfbar?
Jag tror det är ett krav, en säkerhetsfunktion. Tanken med dem oftast är att skydda vid tillfällig användning av t ex ett elverktyg utomhus. Om verktyget slutar fungera förutsätter man oftast att det är jfbn som har löst. Om det då var ett vanligt strömavbrott, eller säkringen går och man byter den, finns risken att verktyget startar av sig själv när strömmen kommer tillbaka för att man glömt av slå av strömbrytaren.

Fairlane
Det är nollspänningsutlösare på den jordfelsbrytaren, så jag kan inte dra några säkra slutsatser.

Misstänker ändå starkt FTX-aggregatet så en elektriker får väl mäta och se vad det ger.

Motorer kan vara lite halvkinkiga. Dra upp en egen grupp utanför jfb till ftx agget och sätt en arbetsbrytare till fläkten.

Fairlane
Vid installationen för knappt två år sen drog en elektriker en ny kabel upp till vinden och kopplade till en egen säkring. På vinden sitter en kopplingsdosa och från den har de dragit en kabel till ett uttag på väggen där aggregatet kopplas in.

Från kopplingsdosan har en annan elektriker dragit ström till eluttag i ett skåp. Det används till router och en skrivare. Det bör ju inte dra något kan man tycka?! Skrivaren drar väl en när den skriver, men jag var i te märkt något samband med lösandet av JFB och då borde väl snarare proppen gå?!

Räcker det om elektrikern kopplar förbi JFB i proppskåpet?
Borde man gjort det vid installation?
Är det dumt med tanke på uttagen i skåpet?

Bob_the_builder
Att lägga gruppen utanför JFB låter dumt. Bättre att faktiskt hitta jordfelet.

Bob_the_builder skrev:
Att lägga gruppen utanför JFB låter dumt. Bättre att faktiskt hitta jordfelet.
Om det handlar om att byta ut fläktaggregatet kan man ju fråga sig om det är ekonomiskt försvarbart.

Fairlane
Hittills har jag fått två fläktar på garanti ...

Om man har ett jordfel så kan man koppla förbi JFB, verkar helt OK
Om man har överbelastning så säkringen går så kan man koppla förbi säkringen.........

Varför verkar det föregående mera OK.

Protte

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.