5 313 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Portabel jordfelsbrytare + fast installerad?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Jag kan ju testa om jordfelsbrytaren löser vid strömavbrott genom att sätta den i en grendosa med strömbrytare. Ska se om jag hinner upp på vinden ikväll.
Tobbe_3: Det låter som något som görs på några timmar snarare än veckor?
Tobbe_3: Det låter som något som görs på några timmar snarare än veckor?
Jag tror det är ett krav, en säkerhetsfunktion. Tanken med dem oftast är att skydda vid tillfällig användning av t ex ett elverktyg utomhus. Om verktyget slutar fungera förutsätter man oftast att det är jfbn som har löst. Om det då var ett vanligt strömavbrott, eller säkringen går och man byter den, finns risken att verktyget startar av sig själv när strömmen kommer tillbaka för att man glömt av slå av strömbrytaren.hempularen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Vid installationen för knappt två år sen drog en elektriker en ny kabel upp till vinden och kopplade till en egen säkring. På vinden sitter en kopplingsdosa och från den har de dragit en kabel till ett uttag på väggen där aggregatet kopplas in.
Från kopplingsdosan har en annan elektriker dragit ström till eluttag i ett skåp. Det används till router och en skrivare. Det bör ju inte dra något kan man tycka?! Skrivaren drar väl en när den skriver, men jag var i te märkt något samband med lösandet av JFB och då borde väl snarare proppen gå?!
Räcker det om elektrikern kopplar förbi JFB i proppskåpet?
Borde man gjort det vid installation?
Är det dumt med tanke på uttagen i skåpet?
Från kopplingsdosan har en annan elektriker dragit ström till eluttag i ett skåp. Det används till router och en skrivare. Det bör ju inte dra något kan man tycka?! Skrivaren drar väl en när den skriver, men jag var i te märkt något samband med lösandet av JFB och då borde väl snarare proppen gå?!
Räcker det om elektrikern kopplar förbi JFB i proppskåpet?
Borde man gjort det vid installation?
Är det dumt med tanke på uttagen i skåpet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man har ett jordfel så kan man koppla förbi JFB, verkar helt OK
Om man har överbelastning så säkringen går så kan man koppla förbi säkringen.........
Varför verkar det föregående mera OK.
Protte
Om man har överbelastning så säkringen går så kan man koppla förbi säkringen.........
Varför verkar det föregående mera OK.
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden