Hej!
Jag har nyligen flyttat från hus till lägenhet. Min dotters rum ligger vägg i vägg med trapphuset, och det hörs ganska tydligt när folk går upp och ner.
Utan att ha mätt exakt är väggen mot trapphuset cirka 4 meter lång. Jag funderar på vad som är bästa och smidigaste sättet att dämpa ljudet därifrån.

Min tanke är att regla upp en ny vägg med någon form av ljudisolering och sedan gips, vill självklart sno så lite som möjligt från väggen.
Vad funkar bäst för ljudisolering i ett sånt här fall?
Är traditionell isolering + gips det bästa, eller kan moderna akustikpaneler hjälpa?

Dottern vill helst ha tapet på väggen, så det behöver funka estetiskt också.

Tar gärna emot tips.
 
Stomljud eller hör man in från trapphuset?

Vad för vägg mot trapphuset? Reglad eller betong?
 
Budget?
 
Appendix Appendix skrev:
Stomljud eller hör man in från trapphuset?

Vad för vägg mot trapphuset? Reglad eller betong?
Nästan alla väggar i lägenheten är betong och det behövs slagborr. Men den väggen mot trapphuset låter nästan ihålig när man knackar. Det går skruva i den utan slagborr. Men ändå inte gips, smulbetong eller vad det kallas.

Och ifrån trapphuset håll så är det putsad standard trapphus vägg.

Man hör folk prata i trapphuset, skona som slår i trapporna och vi har en porttelefon utanför trapphuset. Den hör hon jätte väl.



Gärna så billigt som möjligt.
 
Problemet är att inget är "garanterat" att fungera.

Men det "enkla" är ju att regla upp en ny vägg på den befintliga. Säkra att det är helt tätt mot gamla väggen. Isolera/ljuddämpande skiva och sen gipsa och måla.

Men räkna med att ni tappar 15 cm på den väggen.

Och att det inte är helt säkert att det tar alla ljud. Tonåringar har ju mycket bättre hörsel än vi gamlens.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Stomljud eller hör man in från trapphuset?

Vad för vägg mot trapphuset? Reglad eller betong?
Vad säger husägaren om att du bygger i hans hus?
 
J Jochi skrev:
Vad säger husägaren om att du bygger i hans hus?
Bostadsrätt. Tror inte de bryr sig direkt om jag breddar väggen lite. Ingen som ser det i efterhand.
 
AXS
Så här kommer jag göra, inte säker på om det är det bästa men hoppas det kommer funkar för mig.

Först sätta gummimatta på själva väggen eftersom jag har över och det inte kostar något. Regla med stålregel 1-2cm ifrån befintliga väggen och kortla ordentligt. Isolera med mineralull och så dubbelgips på det.
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Så här kommer jag göra, inte säker på om det är det bästa men hoppas det kommer funkar för mig.

Först sätta gummimatta på själva väggen eftersom jag har över och det inte kostar något. Regla med stålregel 1-2cm ifrån befintliga väggen och kortla ordentligt. Isolera med mineralull och så dubbelgips på det.
Är det inte gummi för bostäder så finns det ju risk för lukt och annat. Men om det är för inopmhusbruk. kör

varför stålregel och inte trä?

Iaf så verkar det inte finnas någo´n "så här löser du ljudproblem"standard så man får ju prova.

I flerfamiljshus verkar otätheter mellan byggelement vara en vanlig källa. Kombinerat med stomljud
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
J
45x45 regelverk, stenullsisolering och gipsskivor på det. Givetvis är det minsta möjliga djupet, men desto tjockare isolering, desto bättre ljudisolering. Klart att 95mm blir bättre, men även dyrare. Akustikpanel är väldigt onödigt att bekosta.

Bara att regla upp och isolera, valfri tjocklek.
 
  • Gilla
jonaslatt och 1 till
  • Laddar…
AXS
Appendix Appendix skrev:
Är det inte gummi för bostäder så finns det ju risk för lukt och annat. Men om det är för inopmhusbruk. kör

varför stålregel och inte trä?

Iaf så verkar det inte finnas någo´n "så här löser du ljudproblem"standard så man får ju prova.

I flerfamiljshus verkar otätheter mellan byggelement vara en vanlig källa. Kombinerat med stomljud
Något för högtalare egentligen, men bra påpekande. Ska dubbelkolla.

Lättare att kapa och sätta upp, för tak och golv finns även något som heter akustikregel. Går säkert att få samma funktion med trä och akrylfog.
 
Jag skulle sätta regeln 5mm från befintlig vägg och bara förankra i golv och tak. Då behövs ingen akustikregel då dom primär är till för att bryta kopplingen mellan sidorna vid en standardvägg med gips på 2 sidor
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.