Vi har en innomhuspool och funderar över hur effektiv vilket cop värde som en Poolvärmepump har när utetemperatur ligger mellan 5-10grader

Någon som har en aning?

Finns olika modeller men COP 3,5 till 4 är vanligt. Inte alla modeller som klarar 5 grader heller. Börjar bli på gränsen där.

B
Tittade på gullberg jansson, deras x serie, som är gjord för att värma pooler året om ligger på cop mellan 5.8 till 4.6, vid 15C ute, och 26c i poolen.

Jag skulle tippa på att man landar på nånstans runt cop 3.5-4 vid 5c ute med en bättre pump, och runt 3 eller lägre med en sämre pump. Beror väl lite på hur man räknar cirkpumpens effekt. Jag har inte räknat med den. Det finns enklare poolvärmepumpar som inte har avfrostning. Se till att den är gjord för vinterdrift om du tänker köra den året om.

Jag har idag en aquaheat silence pro 11 och temperaturen ligger bra men upplever en hög kW förbrukning därav funderingen kring cop värdet nu på vintern.
Misstänker att dessa pumpar är byggda för vår o sommar och inte höst o vinter.

Även de vanliga luftvattenvärmepumparna har COP som sjunker rejält när det blir kallt. Kanske bara COP 2,5 vid -7 ° ute ner från COP 4 vid +7 °C. Att ha pool kräver ganska rejält med energi, särskilt på vintern.

J Josth skrev:
Även de vanliga luftvattenvärmepumparna har COP som sjunker rejält när det blir kallt. Kanske bara COP 2,5 vid -7 ° ute ner från COP 4 vid +7 °C. Att ha pool kräver ganska rejält med energi, särskilt på vintern.
Så är det nu står poolen i ett rum som håller 23g och tempen sjunker endast 0,7g på 12h

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.