Vi har en Vedpool, Aristokrat Party, på 2900 liter. Tyvärr funkar inte vedeldning för oss, främst pga lukten. Vi kan inte ha en större elpatron än den vi har på 2kw, vilket inte räcker till. Vi funderar nu på en poolvärmepump. Har någon erfarenhet av det för en spapool? Vi vill upp i ca 37-38 grader.

M
J jennypenny74 skrev:
Vi har en Vedpool, Aristokrat Party, på 2900 liter. Tyvärr funkar inte vedeldning för oss, främst pga lukten. Vi kan inte ha en större elpatron än den vi har på 2kw, vilket inte räcker till. Vi funderar nu på en poolvärmepump. Har någon erfarenhet av det för en spapool? Vi vill upp i ca 37-38 grader.
Spontant säger jag nej. En poolvärmepump är i dom allra flesta fall avsedd för bruk i minst +15gr då dom inte har avfrostningsfunktion. Nu finns det naturligtvis såna för dom som har inomhuspool, men då är det nog en annan kostnadskalkyl. Min poolvärmepump maxar 35gr, tror även det är max vad dom flesta ligger på.

Nu vet jag inte vad för husvärme ni har, men det finns ju värmeväxlare för dom flesta värmeslagen. Har man radiatorsystem i huset så ligger man ju oftast på +50gr i kretsen dom kallare dagarna så där borde man kunna montera en växlare isf.

Hej, vi funderar lite på att köpa det spa badet också och är lite nyfiken på hur ni löste det? Hur varmt blir vattnet med 2kwh och vad kostar det att värma upp?

• Gilla
Jimhak
  • Laddar…
Hej!
Vi fortsätter med vår lilla elpatron. Vi värmer upp till ca 37 grader, men det går nog att värma mer om man vill. Vi håller den runt 20 grader och värmer upp inför bad. Man får räkna med att det tar ett par dagar. Svårt att säga både hur lång tid det tar och vad det kostar. Det beror ju på grundvärmen. Vi har Tibber som elbolag och har kopplat in värmen i vårt "smarta hem" så att den värmer när det är billig el, dvs oftast på natten. På sommaren behålls värmen bra, men på vintern håller den inte alls så bra som det står på hemsidan. Nu har vi byggt ett eget lock med bra isolering, vilket gjorde stor skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.