S
Hejsan

Har kollat lite på detta med poolvärmepump för att förlänga säsongen.

Hur långt ner i utetemperatur kan man köra en poolvärmepump? Vilken är den kallaste utetempen man kan/bör köra den på?
 
Har den avfrostningsautomatik?
 
Det finns undantag men de flesta är tänkta att användas sommartid och tappar kraftigt effekt och COP under ca +10 grader C. Leta efter en som har en specifikation som visar hur den fungerar vid olika luft- och vattentemperaturer. Den informationen saknas ofta.
 
Följer med på denna tråd med tillägget om någon kan rekommendera en poolvärmare till ovanmarkspool.
 
Läs manualen för de modeller som du funderar på före köp. Det brukar automatiskt utesluta flera modeller. När du har några kandidater så är nästa steg att ta reda på hur det fungerar med eventuella reparationer före och efter garantitiden. Ibland krävs det att man skickar VP någonstans för åtgärder. Därefter är det kanske inte så många kandidater kvar. Handla inte från något rent krängarföretag på nätet som t ex outl1.se. De och andra som inte har någon kompetens om värmepumpar finns det mycket att läsa om på nätet.

De flesta som har en poolvärmepump har (liksom jag) bara erfarenhet av en modell. Vissa modeller har haft problem med återförsäljare som har försvunnit och därmed har det blivit svårt eller omöjligt att hitta reservdelar.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
B
Jag har sett -7c och +7 som vanliga lägsta temperaturer. Som ovan skriver, effekten sjunker drastiskt och cop likaså.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.