Håller som bäst på att sondera marknaden för en poolvärmepump till vårens poolprojekt. Jag har då snubblat över denna: https://outl1.se/poolvarmepump-16kw-inverter där säljaren säger att pumpen har ett COP upp till 13,3. Andra pumpar jag kollat på så brukar det ju anges uppåt 6-gränsen men den här ska alltså ha mer än dubbelt så mycket. Vad säger ni om detta?

Säger inget om COP-värdet, men den här firman Outl1 är ökänd för dålig kundvård.

• Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Tja, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det... Det går säkert att få den verkningsgraden under nåt specifikt förhållande och rätt mätmetoder. Typ lägsta effekt, varmare i luften än i vattnet, man räknar inte med cirkulationspumpar, etc...

Sen är ju inte det företaget känt för den bästa kundsupporten direkt...

• Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Om du googlar lite, så har de grundmurat dåligt rykte. Låter som de har noll support och vägrar garantireparationer.

Ett så högt cop värde låter för bra för att vara sant, och då är det nog inte sant heller.

Men å andra sidan så jobbar ju en poolVP under lite andra förutsättningar än en pump som skall värma en villa under vintern.

Om du har en dag när luften är 30 grader, och du vill värma poolen från 20 - 22 grader. Då kanske en värmepump kan göra det med väldigt hög effektivitet. Det är ju lite skillnad mot när du vill värma huset från 20 - 22 när det är -15 ute.

• Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
Att ange ett värde "upp till" är ganska meningslöst. För att värdet ska vara av någon nytta så måste de ange vid vilka temperaturer det gäller. Rent teoretiskt om du har 30 grader ute och vill värme upp en pool till 20 grader så behöver du ju ingen värmepump, det räcker med en värmeväxlare vilket skulle ge "oändligt" hög COP (ok, man behöver tillföra lite elenergi för pump/fläkt så inte riktigt :)).

• Gilla
Knalleee och 3 till
  • Laddar…
Åh fan, nej det var ju inga lovsånger det bolaget hade fått. Jag får kanske leta vidare efter en säljare som har lite bättre helhetserbjudande. Tips på återförsäljare och prisvärd pump för en pool på ca 75 kubikmeter mottages tacksamt.

Jag har iaf handlat från Out1 ett par gånger tidigare utan problem med varken support eller garanti, och skulle inte ha något emot att handla därifrån igen.

Bauhaus nätbutik däremot saknar totalt kundvård, enligt mig. Borde kollat på Trustpilot innan jag handlade på nätet där, för det är en tragisk läsning och jag kan inte annat än hålla med. Fick tjata i 2 månader för att få en ny duschvägg som gått sönder på garanti, från bauhaus. Out1 har iallafall betydligt bättre betyg än dom (och en hel del andra) både på TP och prisjakt, så kan inte annat än hålla med betygsajternas betyg på de olika företagen. Även om andra säkert har annan åsikt.

Till ämnet - COP kan stämma under optimala driftförhållanden, då en poolvärmepump jobbar i varmare klimat än en pump som ska värma en fastighet vintertid. Men de on/off pumpar som anger 5-6 i COP under optimala förhållanden ger ofta bara 2-3 i COP en kall vårmorgon.

Inverter gör en stor skillnad i en poolvärmepump. Det finns flera andra poolpumpar med inverter som har COP i samma COP område. On/off pumpar utan inverter brukar ligga på 4-7 - i optimala förhållanden.

Ska bara bygga poolen först innan jag behöver nån :)

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Åh fan, nej det var ju inga lovsånger det bolaget hade fått. Jag får kanske leta vidare efter en säljare som har lite bättre helhetserbjudande. Tips på återförsäljare och prisvärd pump för en pool på ca 75 kubikmeter mottages tacksamt.
Hej, har idag en pool på ca 140 m3 värmer den bara med hjälp av pooltak i kanalplast, i år höll poolen 30 grader i mitten maj och 35 grader under sommaren, sista doppet togs i okt vid 26 grader. Taket kostade lite drygt 100k.

140m3?

• Gilla
oneill
  • Laddar…
Teoretiskt är det möjligt att uppnå 13 i COP men inte i verkligheten, så nej det är inte sant.

MathiasS MathiasS skrev:
140m3?
12mx6mx2m

• Gilla
oneill
  • Laddar…
det är en stor rackare till pool! vad är det för tak du har?

Generellt är det ju så att ett pooltak gör oerhört mycket för att minska energiförlusterna men det är få i Stockholmstrakten som tycker sig klara sig utan tillskottsvärme. Säsongen startar sent och slutar tidigt, givetvis lite beroende på vad man har för önskemål kring badtemperatur.

Sommaren som gick var ju aningen extrem vad det gäller gratis värmetillskott :) Här blir det både tak och pump.

MathiasS MathiasS skrev:
[länk] om värmepumpar.pdf
Tackar! Det var inte igår man var nere i termodynamiken och botaniserade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.