Skulle uppskatta ”guidance” från er som har mycket bättre koll!
Har beställt en Swim & Fun Inverter Pro 12,3 kw värmepump till uppvärmning av en ”pool ovan mark”. Jag tror och hoppas att jag kan klura ut hur vattenslangar skall dras till pump/sandfilter respektive pool. Däremot vill jag helst inte ge mig på en möjlig el-installation, såtillvida det inte är bus-enkelt. Är det någon här som har installerat denna typ av värmepump och kan beskriva vad som ska göras och vad det möjligtvis kostar att anlita en behörig elektriker?
Pumpen kommer stå nära min friggebod, till vilken elen redan är dragen. Det ser ut som ett jordat eluttag i friggeboden
Har beställt en Swim & Fun Inverter Pro 12,3 kw värmepump till uppvärmning av en ”pool ovan mark”. Jag tror och hoppas att jag kan klura ut hur vattenslangar skall dras till pump/sandfilter respektive pool. Däremot vill jag helst inte ge mig på en möjlig el-installation, såtillvida det inte är bus-enkelt. Är det någon här som har installerat denna typ av värmepump och kan beskriva vad som ska göras och vad det möjligtvis kostar att anlita en behörig elektriker?
Pumpen kommer stå nära min friggebod, till vilken elen redan är dragen. Det ser ut som ett jordat eluttag i friggeboden
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Lägg upp en länk till installationsanvisningen.
Spontant låter det som ett vägguttag är olämpligt. Räkna med att den behöver egen matning från centralen.
Spontant låter det som ett vägguttag är olämpligt. Räkna med att den behöver egen matning från centralen.
Tack för snabb återkoppling. Det var det jag var rädd för. Manualen finner du om du följer länken nedan. Den svenska versionen börjar på sidan 33 och värmepump datan hittas på sidan 34.
https://www.swim-fun.dk/da/download...ad=430:1225-1226-pool-spa-inverter-varmepumpe
https://www.swim-fun.dk/da/download...ad=430:1225-1226-pool-spa-inverter-varmepumpe
Tusen tack för översättningen av manualen
Hmm...useless skrev:
Den kan ju omöjligen leverera 12,3kW på 10A?
Kompressorn är väl typ på 4kW? Då krävs minst 16A...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja den redovisar en sanslös verkningsgrad. Men det är när den värmer vatten till 28 grader med 28 graders luft. Då behöver man ju ingen VP.
Det ryser i mig när en tillverkare anger "strömförbrukning kW"!!! 

Ström anges i Ampere (A), effekt anges i Watt (W) eller som här i kW.
Sedan fortsätter dom att ha en rad för strömförsörjning där dom anger spänning, frekvens och att det är 1-fas!
Ström anges i Ampere (A), effekt anges i Watt (W) eller som här i kW.
Sedan fortsätter dom att ha en rad för strömförsörjning där dom anger spänning, frekvens och att det är 1-fas!
Klicka här för att svara