9 640 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Går det att laga ett reningsverk till en pool som spruckit i kanten?
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Ikväll upptäckte jag att vårt poolreningsverk har spruckit i kanten och har börjat läcka vatten. Jag stängde av systemet och smetade på lite våtrumssilikon men det hjälper inte. Vattnet forserar igenom ändå.
Kan jag laga med epoxilim eller täta på något annat sätt eller måste jag införskaffa ett nytt reningsverk? Och om jag måste skaffa ett nytt reningsverk var får jag tag på en sådan på stubertus?
Så här ser det ut
Kan jag laga med epoxilim eller täta på något annat sätt eller måste jag införskaffa ett nytt reningsverk? Och om jag måste skaffa ett nytt reningsverk var får jag tag på en sådan på stubertus?
Så här ser det ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är nog omöjligt att laga annat än tillfälligt. Närmaste folkpoolbutik har reservdelar till dessa sandfilter. Du sparar väl ett par rusningar iaf på att bara byta tanken.
Det borde gå att googla fram ett bättre pris med köp från Ukraina eller Tyskland, antagligen samma leveranstid om Folkpool inte har på hyllan
Det borde gå att googla fram ett bättre pris med köp från Ukraina eller Tyskland, antagligen samma leveranstid om Folkpool inte har på hyllan
Det är troligen en härdplast som inte går att smälta ihop igen. Jag har försökt smälta ihop sådant med lödkolv, plasten smälter, men binder inte samman med annan smält plast utan det blir bara svagt och dåligt.
Men det går ju att testa om man vill, märks ganska snabbt.
Men det går ju att testa om man vill, märks ganska snabbt.
Jag har haft samma problem och det uppstår när systemet ligger under för högt tryck under långt tid dvs för långt mellan backspolningar som då gör att trycket ökar i filterbehållaren ich det spricker upp i limskarven. Jag limmade med vulkande tape och pl400 från insidan och det funkade men tror på tidigare inlägg att glasfiberspackel är mycket bättre.
Om du kan så titta på undersidan av behållaren alt sidorna och leta efter en ingjuten text som beskriver vilken past som använts vid tillverkningen.
Är det PP så kommer glasfiberspackel inte fungera alls, då kan man smälta ihop den. Är det glasfiber så är det tvärtom såklart...
Är det PP så kommer glasfiberspackel inte fungera alls, då kan man smälta ihop den. Är det glasfiber så är det tvärtom såklart...
Eftersom det kan bli tryck i den hade jag nog gjort en mantel av båtplast på insidan.
http://www.ehow.com/how_5779099_repair-hole-plastic-tank.html
Men mycket jobb är det, så den ska vara bra dyr eller svår att ersätta om jag skulle gå på det.
Du kan ju prova PVC lim. Men det bör vara absolut rent om det ska bita. Det gamla Tangit var bättre, men det är sedan länge förbjudet. http://www.gpa.no/fileadmin/uploads/Tangit_PVC-U_Express_se_tek_datablad.pdf
http://www.ehow.com/how_5779099_repair-hole-plastic-tank.html
Men mycket jobb är det, så den ska vara bra dyr eller svår att ersätta om jag skulle gå på det.
Du kan ju prova PVC lim. Men det bör vara absolut rent om det ska bita. Det gamla Tangit var bättre, men det är sedan länge förbjudet. http://www.gpa.no/fileadmin/uploads/Tangit_PVC-U_Express_se_tek_datablad.pdf
Bumbpar den här tråden. Har samma problem med ett Hayward filter.
Sitter högst upp i kragen… se bilder.
Är verkligen microskåpiska porer som släpper igenom vatten. Kom in i fasthet som var fyllt av pool mist….😅
Se bild där jag bakbelyser det så ser man ett par små ljus. Ignorera krita som jag satte först för att veta var jag skulle leta.
Men vad tror den allmänna kunskapen.
Vilken metod för detta. Mitt filter är ej i glas fiber.
Extra bild med filtret i bänk bara för det såg lite kul ut.
Snabba svar uppskattas då grannskapet inte uppskattar driftstoppet.
Är verkligen microskåpiska porer som släpper igenom vatten. Kom in i fasthet som var fyllt av pool mist….😅
Se bild där jag bakbelyser det så ser man ett par små ljus. Ignorera krita som jag satte först för att veta var jag skulle leta.
Har nu varit på hornbach och inhandlat HDPE stavar och plastsvetsmunstycke.J Jormen skrev:Bumbpar den här tråden. Har samma problem med ett Hayward filter.
Gjort efter bästa förmåga och åter monterat .
Än så länge tätt.
Va ganska lätt jobbat va skönt med den digitala värmepickan från co tech som går att ställa tempen på. 300c var optimalt
Klicka här för att svara