52 570 läst ·
305 svar
53k läst
305 svar
Pool eller inte pool?
Pooltak i Stockholm, har haft 29 utan värmepumpen hela sommaren och sedan gissar vi 1-2 grader när vi vet att vi ska bada.
25gr i Skåne med tak låter lite konstigt - är taket verkligen så tätt som möjligt? Viktigt att hindra avdunstningen.
25gr i Skåne med tak låter lite konstigt - är taket verkligen så tätt som möjligt? Viktigt att hindra avdunstningen.
Klart ni ska ha pool.j_bjor skrev:
Hej!
Jag och min fru ska bygga hus i Östergötland och funderar på om vi ska ha pool eller inte.
Vi har aldrig känt att vi saknar pool men vi tycker samtidigt att det känns som en trevlig lyx.
Av byggherren som bygger huset har vi fått följande erbjudande:
3x6 m Thermopool med gjuten platta, isolerblock med armering och betong, sandfilterpump, stege. Kopplas med uppvärmning till luftvärmepump. Automatiskt kem/dosering via saltklorinator. Pumphus anläggs intill poolen. Poolskydd (ej tak).
Priset vi fått är 250 000.
Vi har 3200 kvadratmeter tomt, så att den skulle ta upp en betydande del av tomten är inget vi behöver ta hänsyn till.
Försöker få en uppfattning om detta är ett bra erbjudande. Vi väntar vårt första barn, det kommer komma i samband med inflytt till huset.
Vi försöker ta andrahandsvärde på huset osv med i beaktande, då detta förmodligen inte är vårt slutskede, men vi kommer nog bo där minst 5 år.
Vad tycker ni? Vad är era argument för pool/inte pool.
Ni som har pool, vad är era omkostnader, hur mycket arbete är det med poolen?
Vi kommer att ha solceller om det gör någon skillnad.
Tack på förhand.
/Joakim
Har aldrig stött på alger och annat skit i poolen.
Jag byggde en rund pool, helt själv. Enda nackdelen med rund pool är att det finns inga bra pooltak 🫣
Här ser du lite av mitt projekt:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-rund-pool.404167/post-5854267
Hej, kolla med Paradiso i Tyskland, där käpte vi vårt pooltak 2004, ett rektangulärt, men kan tänka mig att dom har runda. Inga billiga grejor men bra. Trevligt familjeföretag.E EasyCash skrev:
Har bra tak , 16 mm kanalplast, men egentligen bryr jag mig inte så mycket om hur varm den kan bli för egen del, jag trivs bäst när vattnet är svalt, på vintern ner till cirka 4 gr, då mår min kropp o själ som bäst, känner att jag driver ut demonerna/de onda andarna. 🤣🤣🤣🥵 Badar varje dag året runt.MathiasS skrev:
Här är det annorlunda, det blir ett jädra gnäll om det är under 30….H husbil2015 skrev:
Tack snälla ska kolla upp det.H husbil2015 skrev:
Jag hittade ett bolag i Portugal vill jag minnas men de ville inte skicka 1 tak, men jag kände inte för att köpa flera haha 😁
Uppskattas att du tog dig tiden att ge handfasta, konkreta råd!rickardg skrev:
Jag använder poolen fortfarande efter 7 år nästan varje dag när den är uppvärmd, perfekt med snabbt dopp efter löpträning.
Är rätt lite jobb med automatisk klorinator (har flytande klor) och städrobot. Får tömma ytvattenrenaren ibland men inte så ofta om man har poolskyddet på när man inte använder den. Det jobbigaste är plåtarna som ska av och på i början på säsongen (1½h jobb varje gång typ). Ju fler tekniska installationer du har i ett hus desto mer drifts- och reparationskostnader, efter 5år "frost-sprängdes" två inlopp under vintern, symptomen kom krypande långsamt under sommaren, med allt fler extra påfyllningar av vatten innan vi hittade var det läckte.
Om det höjer värdet beror på köparen, negativt för vissa, positivt för andra. Sen verkar finnas olika pristak i olika områden baserat på läget verkar det som enligt mig (dvs över en viss prisnivå börjar folk som har så mycket pengar kolla på andra områden istället, vilket gör att större lyxigare hus över den nivån tar extremt lång tid att sälja), så om huset redan har annat som höjer värdet så det slår i taket går man back på att investera mer men om det finns utrymme upp till pristaket tex om man har ett mindre hus blir det nog plus istället.
Några erfarenheter vid konstruktionsval:
- Vi valde rutmönstrad tjusig liner, ser inte så bra ut efter 7 år, städroboten har skavt bort mönstret en del på botten så det är vita fläckar, även isen på vintern (med sänkt vattennivå) skaver bort lite av mönstret på sidorna, De mönstade dukarna är vita med målat (tryckt) mönster, få bli genomfärgad ljusblå liner vid nästa linerbyte.
- Har pump-rummet frostfritt så jag skulle slippa ta in pumpen på vintern men det är så fuktigt i det rummet att pumpen korroderar om jag inte tar in den, men efter installerat snabbkopplingar är det enkelt att göra ändå.
- Jag kör bergvärme så poolen är nästan helt tyst med reningsverk med pump i ett någorlunda ljudtätt rum, vilket är trevligt, hör dock grannens pool's luftvärmepump mer än pumpljudet från min egen, låter en del om luftvärmepumpar så fundera på placering och ljuddämpning av en sådan.
- Jag byggde allt med poolen själv, var inte så svårt men jobbigare än jag tänkte mig och alltid nervöst när man pumpar betong själv och undrar om det kommer hålla osv, spar en del pengar om man tycker det är kul och hamnar på nöjeskontot annars blir det låg timlön.
Jag har inte pool men jag och min man planerar att bygga pool nästa år; barn och ungdomar ÄLSKAR ju att hänga i vatten så jag skulle inte tveka en sekund på att bygga en pool om jag var du. Enligt våra eftersökningar räknar vi med betydligt högre pris än den offert du fått, vi har räknat på MINST 500 000 kronor (men mer realistiskt tror vi att det landar på 1 miljon) iofs i Stockholm där allt är mycket dyrare än i resten av Sverige…Jag är själv uppvuxen i Skåne där det är betydligt vanligare att ha pool än i resten av landet och var och varannan kotte hade pool. Att ha en pool är en helt grym aktivitet för barn - det ger vattenvana och är en aktivitet som konkurrerar ut det eviga skärmberoendet. Jag tror inte att ni kommer att ångra er - det låter som en no-brainer i mina öron. Lycka till ☺️
Köpte relativt nytt hus förra året och detta är första säsongen med pool, så det har varit rätt meckigt att få igång allt för oss som inte kan någonting. Men nu börjar det ta sig.
Har installerat pooltak (glas) och bytt både poolvärmepump och poolpump till tysta moderna inverter och det har varit en gudagåva för utomhusmiljön. Jag fattar inte hur tidigare ägare (och grannar) stod ut med oljudet från tidigare maskiner. Dessa gick konstant på 100% och lät hemskt.
När det varit 17c ute har vi haft 30.5c i vattnet med pooltaket. Riktigt magisk känsla att bada under pooltaket. Man får nypa sig i armen. Känns som man äger ett eget spahotell.
Men visst, det är en del jobb med att äga pool, det ska man inte sticka under stol med och det är lite småstressigt att oroa sig över klorhalter, potentiell cyansyra osv. Jag hoppas dock att när man med tiden lärt känna sin pool blir allt mycket enklare.
Jag skulle utan tvekan klara mig utan pool, det skulle t om göra husägandet bra mycket enklare, men samtidigt är detta en otrolig lyx när man väl använder den och att se barnen njuta av poolen med sina vänner är oslagbart. Det känns som ett enormt privilegium att kunna ge dom detta.
Har installerat pooltak (glas) och bytt både poolvärmepump och poolpump till tysta moderna inverter och det har varit en gudagåva för utomhusmiljön. Jag fattar inte hur tidigare ägare (och grannar) stod ut med oljudet från tidigare maskiner. Dessa gick konstant på 100% och lät hemskt.
När det varit 17c ute har vi haft 30.5c i vattnet med pooltaket. Riktigt magisk känsla att bada under pooltaket. Man får nypa sig i armen. Känns som man äger ett eget spahotell.
Men visst, det är en del jobb med att äga pool, det ska man inte sticka under stol med och det är lite småstressigt att oroa sig över klorhalter, potentiell cyansyra osv. Jag hoppas dock att när man med tiden lärt känna sin pool blir allt mycket enklare.
Jag skulle utan tvekan klara mig utan pool, det skulle t om göra husägandet bra mycket enklare, men samtidigt är detta en otrolig lyx när man väl använder den och att se barnen njuta av poolen med sina vänner är oslagbart. Det känns som ett enormt privilegium att kunna ge dom detta.