99 190 läst ·
181 svar
99k läst
181 svar
Pool är inte så dyrt - mitt projekt
Fast du har haft din bubbelblåsare igång hela vintern eller? Jag mätte isen till 18cm i vintras i februari nån gång. Förra veckan drog jag av taket, då var det 5mm blött med på isen men fortfarande 11cm is och igår var det runt 4cm. Maken till välisolerad pooljävel (och kalla nätter). Man skulle haft några guldfiskar och pimpelfiskat.MathiasS skrev:
Politiska svar. Då tolkar jag det som att det dunstar mer med pooltak jämfört med rib cover.MathiasS skrev:
Allt är ju relativt.
Det dunstar MYCKET mindre vatten ur poolen än om du inte har någon täckning alls eller för all del, med vilken annan täckning som helst. Eftersom pooltaket isolerar förhållandevis bra blir också avdunstningen mindre, även om du ser den tydligt när du har ett tak. Hög temp och hög fuktighet gör det svårt för vattnet att dunsta från ytan.
Sett ur ett fylla-på-vatten-perspektiv kan man också säga att det vatten som dunstar är försumbart jämfört med hur mycket som försvinner pga badande.
Vill du ändå reducera avdunstningen så är nog bubbelplast den bästa lösningen, men vem orkar hålla på med det när man har ett tak - tak har man ju för att det ändå är energisnålt och väldigt enkelt att använda.
Politiska svar?R Robban1234 skrev:
Du får tolka det hur du vill, mig spelar det ingen roll. Jag vet hur mycket som försvinner under ett pooltak med kanalplast, jag har inte mätt på ett ribcover. Som sagt i en annan post som du valt att inte svara på spelar det ej heller någon roll eftersom avdunstningen är försumbar jämfört med annan vattenförlust.
Ett pooltak är fult, dyrt och tar plats, i övrigt är det bäst på alla relevanta funktioner. Om fördelarna överväger nackdelarna får ju var och en avgöra själv.
Politisk svar igen. Svara utan att veta. Jag är på din sida gällande pooltaks utseende.MathiasS skrev:
Politiska svar?
Du får tolka det hur du vill, mig spelar det ingen roll. Jag vet hur mycket som försvinner under ett pooltak med kanalplast, jag har inte mätt på ett ribcover. Som sagt i en annan post som du valt att inte svara på spelar det ej heller någon roll eftersom avdunstningen är försumbar jämfört med annan vattenförlust.
Ett pooltak är fult, dyrt och tar plats, i övrigt är det bäst på alla relevanta funktioner. Om fördelarna överväger nackdelarna får ju var och en avgöra själv.