Det börjar dra ihop sig för fris och kjol...

Min första tanke har varit att sätta stolphållare likt den nedan på 3 sidor av däcket för staket/insynsskydd/avskärmning ut mot vägen, men har funderat lite om man ska fästa stolparna runtom, och skruva kjolen i den.

Metallisk stolphållare med fyra skruvhål för montering på däck.

Nackdelen är om ska man byta en stolpe eller två någon gång lär man riva i kjolen, och mina mått med utstick av fris blir helt galna.. :)

Kan bara säga att jag känner igen detta, vi han precis köra två veckor i oktober första året.....men det var värt en del att komma igång, mycket enklare att dra igång på våren.

När det nu börjar bli kallt, tänk på att antingen tömma värmepumpen på vatten ELLER att säkerställa att du har ordentligt flöde genom den tills du tömmer.....

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kopplade isär och tömde idag, ska bäras in i värmen inom snar framtid.
Jag antar det är säkrast?

Tja, jag har också haft den inomhus i några år, men i vintras fick den stå kvar ute. Den är ändå byggd för att stå kvar ute, men förstås tömd på vatten.

Min har alltid stått ute året om. Tömmer även alla slangarna, har nergrävt mellan pumpen i friggan och altanen, med grovdammsugaren - snabbt och effektivt.

FredrikR skrev:
Det börjar dra ihop sig för fris och kjol...

Min första tanke har varit att sätta stolphållare likt den nedan på 3 sidor av däcket för staket/insynsskydd/avskärmning ut mot vägen, men har funderat lite om man ska fästa stolparna runtom, och skruva kjolen i den.

[bild]

Nackdelen är om ska man byta en stolpe eller två någon gång lär man riva i kjolen, och mina mått med utstick av fris blir helt galna.. :)
Jag fäste stolparna i ramen med vagnsbult, bräda bakom stolpen och kjolen skruvad i brädan mellan stolparna (och frisen planerad för detta). Hur ofta tror du att du behöver byta stolpar ??

Trädgårdsstaket av trä med stolpar fästa i ramen, beläget framför ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Din lösning blev fint!

Krånglar jag till det och bygger in stolparna räknar jag att Murphy kommer och hälsar på... :)
Jag har måttat för 20mm utstick på frisen över kjolen. På en del av däcket består ramen av dubbla 45or, men när jag tänker efter är det nog en del av däcket som inte kommer ha räcke/staket.
Får måtta och titta lite, ser helt klart bra ut!

Mina stolpar är två skruvlimmade 45x95 där den inre slutar på yttersta regeln med sista frisbrädan skuren runt och den yttre fortsätter hela vägen ner bultad i yttersta regeln.

Pool var de ja...
Vintern varit snäll mot poolen, det har torkat upp runtomkring och snickarlusten börjar åter infinna sig.

Så här ser den ut just nu.
En halvfärdig träterrass runt en inbyggd blå pool med vintergräs och staket i bakgrunden.
Skapa konto

Var förbi på Hedins idag och kom därifrån med detta, nu är detta inte enbart för att samla på mig askar till Essboxarna... :rolleyes:
Stapel med gröna lådor av Essve trallskruv Torpedo Max III på en träbänk i en verkstad.
Skapa konto

Fortsättning följer.. :wow:

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Du borde fått med 1,75 essboxar med dina skruvaskar. Eller är fri box vid 8 askar borta numera?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
TeroM skrev:
Du borde fått med 1,75 essboxar med dina skruvaskar. Eller är fri box vid 8 askar borta numera?
Jag vet inte om Hedins kört samma deal, sen kan en förutsättning vara att man betalat för skruven..
(nej, jag har inte stulit den!!)

Återkommer med uppdatering imorgon. :)

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
Lastbil varit här, i god tid före lunch som var målet.
Stapel med ny trall bredvid redan lagd trall på en solbelyst gård.
Skapa konto

Japp, ni gissar rätt - ALL lagd trall ska bytas, jag känner mig lite korkad som la klart så gott som allt...
En av säljarna från Hedins var här och kikade och han tyckte inte virket levde upp till den kvalitetsnivå de vill bli förknippade med.

Ny trall, rostfri skruv samt material till kjol på goodwill!
Alternativet var prisavdrag på det som är lagt, men risken att man kommer reta sig på den fula trallen gjorde valet rätt lätt. :rolleyes:

Bara att kröka rygg och köra på!!

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Har man inte nog att göra så ...

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kan du visa någon/några bilder på det som säljaren tyckte att det inte levde upp till "deras" kvalitet.....
Jag tycker, utifrån det som syns på dina bilder, att den ser helt "normal" ut eller vad är det som inte är bra?

Vad är det för pris på den trallen som t.o.m har en säljare som kommer ut och inspekterar trallkvaliteten??

TeroM skrev:
Har man inte nog att göra så ...
Ja nog är man bra på att hitta på saker att roa sig med.. :o

roli skrev:
Kan du visa någon/några bilder på det som säljaren tyckte att det inte levde upp till "deras" kvalitet.....
Jag tycker, utifrån det som syns på dina bilder, att den ser helt "normal" ut eller vad är det som inte är bra?

Vad är det för pris på den trallen som t.o.m har en säljare som kommer ut och inspekterar trallkvaliteten??
Den är för snålt hyvlad på många ställen, urslag vid nästan varje kvist, "räfflingar" lite här och där, mm.
På vilket sätt du anser priset har nåt med att göra om en av säljarna svänger förbi och tittar på virket de levererat en bunt av förra sommaren förstår jag inte?
Det finns olika typer av säljare, men jag uppskattar de som gör vad de kan för att få nöjda kunder, och där lever Karl Hedin i Borlänge upp till förväntningarna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.