34 207 läst ·
76 svar
34k läst
76 svar
Polisanmäla om styrelsen i en ekonomisk förening missköter sitt uppdrag?
Men förmodligen är dessa människor inte föreningsfolk som ivrigt vill driva en förening. Troligare är att de är helt vanliga konsumenter som bara ville ha lite snabbare internet till sin fastighet och är glada att nån äntligen tog tag i det. Konsumenter som svär tyst när fakturan kommer men biter ihop och motvilligt betalar. Det är väl ungefär så de flesta konsumenter reagerar?
Jag kan lova dig att ingen (ytterst få, så att Thomas blir nöjd) sitter i en styrelse för en fiberförening för att sko sig, som du så storsint i din empati för människor valde att uttrycka det. Jag har insyn i en rad olika projekt där de som engagerar sig i dessa föreningar får lägga ner otroligt mycket arbete. Att det gnälls och klagas i föreningen är mer regel än undantag, och de ansvariga har en fruktansvärt stor arbetsbörda. Jag tycker att du med ditt första inlägg gjorde väldigt klart var skon klämmer. Om alla i föreningen hade engagerat sig och betalat sina fakturor i tid hade inte problemen uppstått. Det bästa du kan råda din vän är att förklara att de som sitter i liknande styrelser i regel jobbar häcken av sig och troligen skulle vara tacksamma om de fick medlemmarna att komma på mötena och slapp allt gnäll efteråt. Din empati ger jag inte 5 cent för.
Edit: Vill man förskingra pengar eller på annat sätt begå brott är det inte i första hand en förening manman ska engagera sig i. Vill man däremot få förståsigpåare efter sig är det helgjutet.
Edit: Vill man förskingra pengar eller på annat sätt begå brott är det inte i första hand en förening manman ska engagera sig i. Vill man däremot få förståsigpåare efter sig är det helgjutet.
Redigerat:
Det där är något du verkligen inte kan lova. Förskingring sker ideligen och oskäliga arvoden m.m. är bara ännu en variant.
Det finns lagar kring påminnelseavgifter och 750:- är ett direkt lagbrott skulle jag påstå!
Liksom att vägra lämna ut medlemslisyorna.
Skatt är något helt annat och andra lagar gäller där varför riksdagen kan besluta om andra belopp vilket de tyvärr också gjort.
Det finns lagar kring påminnelseavgifter och 750:- är ett direkt lagbrott skulle jag påstå!
Liksom att vägra lämna ut medlemslisyorna.
Skatt är något helt annat och andra lagar gäller där varför riksdagen kan besluta om andra belopp vilket de tyvärr också gjort.
Redigerat:
Regleras iStrip skrev:Det är sannolikt inte olagligt med hög påminnelseavgift, jag har inte brytt mig om att undersöka saken. Men det kan möjligen indikera vad man har för inställning till sina medlemmar, inte sant? Man ska ju inte glömma att en ekonomisk förening faktiskt inte är stora stygga giriga staten, utan en sammanslutning av människor med ett gemensamt ekonomiskt intresse. Det är rimligen ytterst få av dessa medlemmar som har intresse av att bli ekonomisk åderlåten.
Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. skrev:4 § Gäldenärens ersättningsskyldighet enligt 2 och 3 §§ gäller endast kostnader som har varit skäligen påkallade för att ta till vara borgenärens rätt.
Ersättning ska betalas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst
1. sextio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §,
2. etthundraåttio kronor för krav som avses i 3 § 1,
3. etthundrasjuttio kronor för upprättande av amorteringsplan som avses i 3 § 2. Lag (2013:56).
Vad är det du fiskar efter Jocke Best? Jag gissar att du vill att jag nämner en siffra, så att du sen kan lova att det är ren välgörenhet från styrelsen att slita sig svettiga för de korvörena? Trots att varken du eller jag har en aning om hur stor eller liten styrelsens arbetsbörda faktiskt är. Jag vet faktiskt inte hur stor ersättningen är, jag lägger mig inte i det heller. Berätta för oss du som vet, vad är ett rimligt arvode? Själv jobbar jag utan arvode i vår styrelse, jag föreslog det själv på stämman igår. Kaviar gillar jag ändå inte, så det kvittar.
Jag försöker bara hjälpa till att hitta ett sätt för de engagerade medlemmarna att få loss det medlemsregister de enligt lag har rätt att få läsa. Ska tråden fortsätta åt det här hållet väljer jag nog att lämna den.
Jag försöker bara hjälpa till att hitta ett sätt för de engagerade medlemmarna att få loss det medlemsregister de enligt lag har rätt att få läsa. Ska tråden fortsätta åt det här hållet väljer jag nog att lämna den.
Du skriver ju faktiskt i ditt första inlägg att styrelsen ger sig själva oskäliga arvoden. Men nu skriver du att du varken vet hur mycket tid de lägger eller hur stort arvodet är.Strip skrev:Vad är det du fiskar efter Jocke Best? Jag gissar att du vill att jag nämner en siffra, så att du sen kan lova att det är ren välgörenhet från styrelsen att slita sig svettiga för de korvörena? Trots att varken du eller jag har en aning om hur stor eller liten styrelsens arbetsbörda faktiskt är. Jag vet faktiskt inte hur stor ersättningen är, jag lägger mig inte i det heller. Berätta för oss du som vet, vad är ett rimligt arvode? Själv jobbar jag utan arvode i vår styrelse, jag föreslog det själv på stämman igår. Kaviar gillar jag ändå inte, så det kvittar.
Men hur svårt kan det vara?
Skicka ett rekommenderat brev till styrelsen där du/ni meddelar att:
påminnelseavgiften bryter mot lagrum si & så
att medlemslistor skall hållas tillgänglig för medlemmar enligt lagrum si & så
att om ett svar på ovanstående frågor inte inkommit inom 2 veckor så kommer PTS (tillsynsmyndigheten) att underrättas.
Skicka ett rekommenderat brev till styrelsen där du/ni meddelar att:
påminnelseavgiften bryter mot lagrum si & så
att medlemslistor skall hållas tillgänglig för medlemmar enligt lagrum si & så
att om ett svar på ovanstående frågor inte inkommit inom 2 veckor så kommer PTS (tillsynsmyndigheten) att underrättas.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte heller vad som är ett rimligt arvode, men hade jag vetat det hade jag kanske vågat beskylla folk för att sko sig på andras bekostnad. Nu vet du inte vad som är rimligt, och du vet inte heller vad de får, men du skräder inte orden för vad medlemmar i en förening du inte är medlem i gör.Strip skrev:Vad är det du fiskar efter Jocke Best? Jag gissar att du vill att jag nämner en siffra, så att du sen kan lova att det är ren välgörenhet från styrelsen att slita sig svettiga för de korvörena? Trots att varken du eller jag har en aning om hur stor eller liten styrelsens arbetsbörda faktiskt är. Jag vet faktiskt inte hur stor ersättningen är, jag lägger mig inte i det heller. Berätta för oss du som vet, vad är ett rimligt arvode? Själv jobbar jag utan arvode i vår styrelse, jag föreslog det själv på stämman igår. Kaviar gillar jag ändå inte, så det kvittar.
Själv är jag styrelsemedlem i en Brf och får 1000 kr. Det tycker jag är rimligt för det arbete vi lägger ned. En fiberförening gissar jag har en väldigt hög initial belastning, men att den sedan planar ut och sjunker efter installationen. Jag tycker du fått goda råd i tråden. Ledsen att du inte fick det stöd du förväntade dig.
Det är santpanodil skrev:
Det förvånar mig att ämnet väcker sån uppmärksamhet. Är styrelsearvoden en vanlig källa till konflikt i ekonomiska föreningar? I föreningar i allmänhet? Jocke best skriver ju ovan att "Att det gnälls och klagas i föreningen är mer regel än undantag", är det verkligen så?
Aha! Det var ju information jag (de) eventuellt kan ha nytta av. Tack!lat skrev:
Tar man fan i båten får man ro honom i land brukar man säga.
Har liksom du stått vid sidan när en vän var arg på oegentligheter i en förening och bad mig titta på det. Vad jag sade först var att om en kampanj mot sådant är framgångsrik så tvingar man styrelsen att avgå under vanhedrande former, och har man någon jäkla heder i kroppen måste man vara beredd att själv kliva in och se till att verksamhet som många är beroende av fortsätter.
Första kravet för hjälp från min sida i sådana sammanhang är att "gnällspiken"(ironi) har vilja och kapacitet att ta över driften av föreningen.
Sedan blir jag förstås själv arg om jag ser att halvmiljoner som till viss del är skattepengar på mystiskt sätt går upp i rök. Nåväl... min vän valde att polisanmäla på oegentligheter som gicka att se i årsredovisningar som föreningen lagt upp på sin hemsida. Öppet mål för skattebrott och redovisningsbrott. Vad som hände var nada. Utredningen lades ner.
Årsredovisningarna försvann från hemsidan och korruptionen fortsätter precis som tidigare. Sverige kryllar av föreningar som drivs som korporativ där några enstaka personer kontrollerar allt och hanterar gemensamma tillgångar som om det var deras egna. Det verkar finnas lite intresse från myndighetshåll att driva processer. Konspirationsteoretiker kan ju tro att de inte vill råka trampa sina Rotary-kompisar på tårna.
mvh Findus
Har liksom du stått vid sidan när en vän var arg på oegentligheter i en förening och bad mig titta på det. Vad jag sade först var att om en kampanj mot sådant är framgångsrik så tvingar man styrelsen att avgå under vanhedrande former, och har man någon jäkla heder i kroppen måste man vara beredd att själv kliva in och se till att verksamhet som många är beroende av fortsätter.
Första kravet för hjälp från min sida i sådana sammanhang är att "gnällspiken"(ironi) har vilja och kapacitet att ta över driften av föreningen.
Sedan blir jag förstås själv arg om jag ser att halvmiljoner som till viss del är skattepengar på mystiskt sätt går upp i rök. Nåväl... min vän valde att polisanmäla på oegentligheter som gicka att se i årsredovisningar som föreningen lagt upp på sin hemsida. Öppet mål för skattebrott och redovisningsbrott. Vad som hände var nada. Utredningen lades ner.
Årsredovisningarna försvann från hemsidan och korruptionen fortsätter precis som tidigare. Sverige kryllar av föreningar som drivs som korporativ där några enstaka personer kontrollerar allt och hanterar gemensamma tillgångar som om det var deras egna. Det verkar finnas lite intresse från myndighetshåll att driva processer. Konspirationsteoretiker kan ju tro att de inte vill råka trampa sina Rotary-kompisar på tårna.
mvh Findus
Du missförstår mig nog (förvisso befogat mtp trådstarten), jag beskyller ingen, jag citerar bara uttryck från en medlem.Jocke Best skrev:Ska jag vara ärlig så vet jag inte heller vad som är ett rimligt arvode, men hade jag vetat det hade jag kanske vågat beskylla folk för att sko sig på andras bekostnad. Nu vet du inte vad som är rimligt, och du vet inte heller vad de får, men du skräder inte orden för vad medlemmar i en förening du inte är medlem i gör.
Själv är jag styrelsemedlem i en Brf och får 1000 kr. Det tycker jag är rimligt för det arbete vi lägger ned. En fiberförening gissar jag har en väldigt hög initial belastning, men att den sedan planar ut och sjunker efter installationen. ...
Hur stor är er förening? Är det en tusenlapp i månaden du får? Jag kommer väl lägga fyra-fem timmar om året i vår förening, när den väl går över i driftsläge så att säga och jag har kanske hoppats på kanske en tusenlapp om året i ersättning för mitt arbete och de kostnader jag har som är krångliga att specificera (toner, resor, osv). Nu under byggnationen har det varit en hel del arbete, men sååå våldsamt mycket arbete är det faktiskt inte.
Jag kände mig lite trängd, men inser att det beror på mina egna misstag i trådstarten. Flera bra råd hittills!Jocke Best skrev:
Jag håller inte med Jocke best om att gnäll är regel i föreningar, däremot är de som gnäller i 90% av fallen också de som är minst intresserade av att själva engagera sig. Dvs. den typen av människor som kräver av andra men som inget vill ge. En cancer som är välbekant hos de flesta som varit engagerade i föreningsstyrelser skulle jag tro, och som naturligtvs väcker starka känslor och åsikter.Strip skrev: