Hej,

Jag har carraramarmor som bänkskiva i köket och avlastningsyta i badrummet.

Efter 20+ år finns det gott om små jack och andra liksom vita märken.

Jag får inga klockrena träffar på Google så därför tänkte jag kolla om någon här har koll på hur man ska göra.

Marmorn är matt. Men det är svårt att veta hur den såg ut från början då jag endast har bott i lägenheten i 7 av dessa ca 20 år. Den kanske var blankpolerad när den sattes dit. Jag har i alla fall inget behov av att kunna spegla mig i den. Men jag hade gärna fått bort dessa vita, fula jack och märken.

Kolla med en firma som tillverkar gravstenar och kan slipa ned skivan.

Jag hade testat bilrubbing. Men bra om det går att testa på en dold yta först för säkerhets skull. Brukar funka bra för polering och fläckborttagning på t ex soffbord av sten

Tack för svaren! Kan dock bli svårt att släpa hem dödgrävaren. Tänkte ge mig på det själv i stället. Bilrubbing kan nog funka, eller något annat slipmedel. Men jag tror att dessa skador är lite för djupa.

Någon som har erfarenhet av att använda en excenterslip på carraramarmor?

marmor är mjuk så man kan slipa den för hand. Jag använde vanlig sandpapper för att runda av kanterna. slipytan blev matt. Maskin blir kanske för snabb och svår att styra?

G gaia skrev:
marmor är mjuk så man kan slipa den för hand. Jag använde vanlig sandpapper för att runda av kanterna. slipytan blev matt. Maskin blir kanske för snabb och svår att styra?
Hej Gaïa,

Bra idé! Men då tänker jag nog att jag våtslipar för att slippa damm. På några ställen är det mindre hack / flagor, där det liksom är en liten grop. I dem tänkte jag fylla i en blandning av tvåkomponentsepoxi och "marmordamm", som jag tänkte utvinna genom att borra i skivan underifrån.

Mvh
Fredrik

Om jag minns rätt så kunde man fylla i håll i marmor med blandning vattenglas+ krita men har inte receptet kvar och inte testat den heller. Din metod verkar mer rätt om epoxi fastnar. Du har inget att förlora :). Spara dammet när du slipar och låt torka ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.