8 739 läst ·
64 svar
9k läst
64 svar
POF, bredband för gamla hus?
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Ber om ursäkt om jag varit otydlig, men det var liksom poängen, att man kan dra fibern nära el utan den störs.kenneth5828 skrev:
Men själva instinstallationsarbetet är definitivt farligt...
Man får naturligt vis inte sätta anslutninasdosorna i samma multidosa som el.
Eller IBM chefen som sade "I think there is a world market for maybe five computers."mexitegel skrev:
Ja, det påminner ganska mycket om Bill Gates uttalande om att "640K ought to be enough for anybody" vilket han fått äta upp många gånger.
Perifera produkter/standarder brukar kosta mer än det smakar i det långa loppet. POF:en har en fördel i sin litenhet i kablaget men till synes många andra nackdelar som väger över.
Redigerat:
Bilindustrin intresserar sig för KDPOF.
Standardiseras av IEEE. 802.3bv and will eventually be published as a new Ethernet interface 1000BASE-RH.
Edit: klarar 1 Gbit/s
Standardiseras av IEEE. 802.3bv and will eventually be published as a new Ethernet interface 1000BASE-RH.
Edit: klarar 1 Gbit/s
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att dra nätverk nära el är inget problem störningsmässigt, så länge inte din el är extremt "smutsig" som exempel vid en svetsrobot, eller en elektrostålugn. Men med normala hemmainstallationer är det inget problem ur störningssynpunkt med nätverk o el nära varandra.
Men det är problem elsäkerhetsmässigt. Där skulle möjligen fibern ha en nisch. Men jag tvivlar på att du får in en fiberkabel i samma rör som du redan har 3 - 5 FK trådar i.
Men det är problem elsäkerhetsmässigt. Där skulle möjligen fibern ha en nisch. Men jag tvivlar på att du får in en fiberkabel i samma rör som du redan har 3 - 5 FK trådar i.
Diameter 2.2mm x 2st.H hempularen skrev:Att dra nätverk nära el är inget problem störningsmässigt, så länge inte din el är extremt "smutsig" som exempel vid en svetsrobot, eller en elektrostålugn. Men med normala hemmainstallationer är det inget problem ur störningssynpunkt med nätverk o el nära varandra.
Men det faller väl på kostnaden för elektrikern att göra installationen är högre än Wi-Fi + repeters...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Ja varför ska man välja en nisch produkt? Där du blir tvungen att köpa separat nätverkskort till varje dator eller enhet du vill koppla in i nätverket. Blir väldigt dyrt i längden och vad händer om något år när det inte längre finns POF-produkter att köpa, då är hela POF-nätverket värdelöst och måste bytas mot något annat. Har haft samma problematik på ett av våra kontor där vi länge hade Token-ring nätverk, väldigt stabilt. Men när varje dator kostar 2000:- extra för nätverkskortet var vi till slut tvungna att byta. Detta var för drygt 10år sedan.
När jag renoverade huset så drog jag CAT6 kablage till alla rum i hela huset.
Fördelar:
Standard, finns i alla datorer och nätverksprodukter som man köper och är förmodligen standard under väldigt lång tid framöver också.
CAT6 ger idag upp till 40Gbit/s på kortare sträckor vilket lär räcka till nästa gång man gör en stor-renovering om 30-40år.
Att nöja sig med en infrastruktur idag som bara ger 1Gbit/s är bara dumt, det ska ju vara användbart om 20-30år också. Vilket ett Cat6 nät förmodligen är. De Cat5 nät vi har idag har ju funnits i 25år och kommer säkert duga bra i många år till.
När jag renoverade huset så drog jag CAT6 kablage till alla rum i hela huset.
Fördelar:
Standard, finns i alla datorer och nätverksprodukter som man köper och är förmodligen standard under väldigt lång tid framöver också.
CAT6 ger idag upp till 40Gbit/s på kortare sträckor vilket lär räcka till nästa gång man gör en stor-renovering om 30-40år.
Att nöja sig med en infrastruktur idag som bara ger 1Gbit/s är bara dumt, det ska ju vara användbart om 20-30år också. Vilket ett Cat6 nät förmodligen är. De Cat5 nät vi har idag har ju funnits i 25år och kommer säkert duga bra i många år till.
Jag tänkte dessa prylar skulle vara intressanta om man inte nöjer sig med Wi-Fi och man vill göra en dold installation. Och så är det ju lite häftig med fiber också. Om man ser behov av mer än 1GbE så finns det självklart bättre lösningar.
Det är ett alternativ till Wi-Fi för hus som saknar CatX kablar i väggarna och som inte behöver totalrenoveras, tapeseras eller att man helt enkelt är nöjd.
Ett annat alternativ är ethernet över elnätet men det är en klumpig lösning.
En intressant aspekt är att behovet av portar i POF switchen minskar något om man använder uttagen med dubbla RJ45.
Man kanske bara vill gå mellan två rum, två våningsplan eller från ena änden till andra änden av huset.
Det kan vara trångt både i rör och dosor så det är inte säkert att man kommer fram med fibern var dom helst.
Lätt installation i VP-rör blir det inte, snarare trasigt och ganska tidsödande att hitta lämpliga uttag där man kan montera en senildosa och ta ut en fiberanslutning.
Jag saknar multidrop, dvs uttag med 2xRJ45 + 2 POF anslutningar baktill, så man kan gå vidare.
Det är ett alternativ till Wi-Fi för hus som saknar CatX kablar i väggarna och som inte behöver totalrenoveras, tapeseras eller att man helt enkelt är nöjd.
Ett annat alternativ är ethernet över elnätet men det är en klumpig lösning.
En intressant aspekt är att behovet av portar i POF switchen minskar något om man använder uttagen med dubbla RJ45.
Man kanske bara vill gå mellan två rum, två våningsplan eller från ena änden till andra änden av huset.
Det kan vara trångt både i rör och dosor så det är inte säkert att man kommer fram med fibern var dom helst.
Lätt installation i VP-rör blir det inte, snarare trasigt och ganska tidsödande att hitta lämpliga uttag där man kan montera en senildosa och ta ut en fiberanslutning.
Jag saknar multidrop, dvs uttag med 2xRJ45 + 2 POF anslutningar baktill, så man kan gå vidare.
Jag skulle nog hellre köra http://www.vpi.us/ultra-super-flat-cat5e.html eller liknande som ger samma hastighet men utan jobbiga omvandlare inom ett hus eller riktig fiber antingen singlemode eller multimode mellan byggnader men visst kan det vara ett intressant alternativ om det blir billigare än riktig fiber på ställen med mycket elektromagnetiska störningar.
Vad kostar riktig fiber, har aldrig betalat för det själv så har dålig koll. Tex 50m med kontaktering i ändarna?J sjobergsson skrev:Jag skulle nog hellre köra [länk] eller liknande som ger samma hastighet men utan jobbiga omvandlare inom ett hus eller riktig fiber antingen singlemode eller multimode mellan byggnader men visst kan det vara ett intressant alternativ om det blir billigare än riktig fiber på ställen med mycket elektromagnetiska störningar.
Man är ju inte långt bort ifrån att man börjar se ett behov av att koppla upp uthusen och då är det riktig fiber som gäller, ska ju som sagt fungera under lång tid och då är avskrivningstiden lång. Och då är det återigen tryggast med standard grejer som man vet går att få tag på om 10år också...
Cat-kablage mellan byggnader skulle jag vara försiktig med med tanke på alla problem som åska kan ge. Så där gäller fiber i någon form.