Håller på att göra om innerväggarna i ett kök.

Jag började dra nätverkskabel direkt i väggen med en tanke om att köra PoE.

Sen började jag tänka på eventuell brandrisk, tänker på eventuella råttor eller om det blir något ”skav” på kabeln

Det handlar om 12W - 48V

Är det säkert att dra dessa kablar och köra PoE direkt i innervägg tillsammans med isolering?

Eller bör man dra den i rör?
 
Nej kabeln blir inte varm och orsakar brand.
Men varför inte dra i rör eller slang om du ändå har väggen öppen? Har du tänkt dig nätverksuttag i bägge sidor av kabeln ,eller bara puls in en färdig kabel i väggen där ändarna sticker ut? Jag kan inte rekommendera det senare. Gör det ordentligt med rör, dosor, uttag och nätverkskabel. Sedan kan du ha PoE injektor i ena änden och vad det nu är för utrustning du ska ha i andra änden .flexibelt och proffsigt. Liten kostnad och merarbete om du ändå har väggen öppen.
 
Jag håller med. Dra 20mm vp-rör och sätt nätverksuttag. Då har du utrymme för expansion, och uppgradering.
 
Jag är övertalad, får fixa rör.

Planen är just nu är att använda till en Unifi AC i taket och en Raspberry Pi med PoE-hat.

Funkar PoE bra när man kopplar till ett nätverksuttag? Det bara "förlänger" stömmen?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Yes, PoE funkar med nätverksuttag.
Dock kan PoE vara kinkigt med s.k. CCA-kabel, använd helst inte sån i installationen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Håller precis på och rotar i hur jag ska dra om lite nätverk hemma. Har en Unifi-AP som jag driver via POE. Men, jag upptäckte när jag började leta efter en switch som kan hantera POE, att det finns olika POE-varianter, och att just Unifi har kört en helt egen variant. Kan vara värt att kolla på, så du inte skaffar grejer som inte är kompatibla med varandra.
 
B Bassrunner skrev:
Håller precis på och rotar i hur jag ska dra om lite nätverk hemma. Har en Unifi-AP som jag driver via POE. Men, jag upptäckte när jag började leta efter en switch som kan hantera POE, att det finns olika POE-varianter, och att just Unifi har kört en helt egen variant. Kan vara värt att kolla på, så du inte skaffar grejer som inte är kompatibla med varandra.
Ah ok det visste jag inte, tack, jag kör Ubiquity rakt igenom, just nu deras ER-X plus AC.

Kommer förmodligen utöka med deras switch
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Håller precis på och rotar i hur jag ska dra om lite nätverk hemma. Har en Unifi-AP som jag driver via POE. Men, jag upptäckte när jag började leta efter en switch som kan hantera POE, att det finns olika POE-varianter, och att just Unifi har kört en helt egen variant. Kan vara värt att kolla på, så du inte skaffar grejer som inte är kompatibla med varandra.
Precis, din ER-X stödjer ju bara deras s.k. passiva PoE och kan ju därmed inte driva din Raspberry Pi. Edgeswitchen stödjer dock standard (802.3af och 802.3at) PoE samt deras egen variant. Den är ju dock inte tyst. Är det viktigt för dig kanske en vanlig switch med en PoE injector efter är bättre.
 
J Juffo skrev:
Precis, din ER-X stödjer ju bara deras s.k. passiva PoE och kan ju därmed inte driva din Raspberry Pi. Edgeswitchen stödjer dock standard (802.3af och 802.3at) PoE samt deras egen variant. Den är ju dock inte tyst. Är det viktigt för dig kanske en vanlig switch med en PoE injector efter är bättre.
Ah, glömde bort raspberry, tack.

Den switchen jag funderar på är Ubiquiti UniFi Switch, alltså i Unifi-serien. Den verkar klara 802.3af vilket borde lira med Raspberry?
 
Kan tipsa om att Ubiquity har en PoE-driven Ethernet-switch som kan placeras på vinden eller i garaget också då den både tål kallt och varmt. Skall köpa den till min vind för att kunna delua ut tillmina Unify AP genom taket.

När vi ändå talar oss varma för deras Unify-produkter (som är superbra grejer för de låga pengarna) så ville jag bara passa på att tipsa om denna...
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Jag har en unifi AP som drivs via PoE injektor, fungerar utmärkt. Täckning på fyra våningar med betongbjälklag.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kan tipsa om att Ubiquity har en PoE-driven Ethernet-switch som kan placeras på vinden eller i garaget också då den både tål kallt och varmt.
Tack för tipset, klart intressant. Jag planerar att sätta två eller tre AP på vinden och en switch där uppe hade ju sparat både lite kabeldragning och en eller två portar i routern. Har du en länk till denna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.