Byggahus.se

plywood som undergolv

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag håller på med golvisolering i ett nybygge och undrar om någon har nån erfarenhet av plywood som undergolv i ett badrum? jag har ett golvbjälklag som har cc300 (ja, ungefär iaf) och jag tänkt skruva plywood direkt på detta. Blir det tillräckligt stabilt för att sedan lägga på aquapanel eller måste jag tänka om?

MVH
    /Ove

2. S
    Medlem Nivå 4
    Ingen erfarenhet av detta men helt klart lär det ju bero på vilken tjocklek man lägger. Varför inte lägga golvspånskiva som är brukligt istället?

Vet ju att moderator starkt rekommenderar flytspackling framför skivor på golvet. Och efterson du ändå behöver bygga ett fall med spackel så blir ju skivorna onödiga eller i alla fall onödigt dyrt. Om du ska lägga golvvärme är ju flytspacklingen ett måste ändå.

3. J
    Medlem Nivå 15
    Absolut. Kör golvspån och flytspackla, vad är skälet att du hellre vill lägga plyfa? Det är möjligt att det fungerar med plyfa och fibercementskiva under spacklet, men det blir bökigare, dyrare och du får ta konstruktionsansvaret själv. Jag tror inte att försäkringsbolaget skulle gilla det heller.

4. P
    Medlem Nivå 1
    men måste man inte ha dubbla golvgipsskivor ovan golvspånet i badrum, om man ska kakla. Då det då blir mer stumt och inte rör sig så lätt. vilket trä gör annars. för om träet rör sig så, spricker fogen och fukt kan komma neråt i golvet.

5. J
    Medlem Nivå 15
    Nej nej, inte alls. Du behöver inte en enda gipsskiva. På golvspån på max 600 c/c ska det vara minst 12 mm avjämningsmassa. Det räcker hur bra som helst.

6. F
    Medlem Nivå 1
    Hmm mycket att tänka på blir det... :)

jag har aquapanel som ligger i en bunt och bara väntar på att jag ska lägga den... (leverans från husleverantören) så den ska dit - oavsett flytspackling eller ej. Jag inser att det antagligen måste till när jag väl gör badrummet om ett par år.

Anledningen till att jag lägger plyfa istf golvspån är att jag helt enkelt inte vill ha spånskiva i mitt hus - överhuvudtaget. Jag har bott i ett hus med bara spånskiva i halva mitt liv och vill absolut inte bo i det igen. Om det inte tog sån tid skulle jag gladeligen lägga in råspont i golv och väggar! Där tycker jag plyfa är ett bra alternativ.

Så, återigen - Plyfa följt av aquapanel - funkar det överhuvudtaget eller ska jag lägga annan skiva - kanske golvgips?

eller räcker det kanske med enbart aquapanelen??? Bjälklaget är ju trots allt cc-300

MVH
    /Ove

7. S
    Medlem Nivå 4
    Får man fråga varför du inte gillar spånskivor???

Aqua Panel direkt på CC300 kan aldrig funka även om de är armerade med fibernät så är de ju inte stabila på samma sätt som ett trämaterial.

Ska du göra det om ett par år lär inte golvgips vara godkänt i badrum...

8. F
    Medlem Nivå 1
    Nu låter det som jag är världens byggnörd som bara vill ha gamla material, inga moderna material, ingen plast osv. (min fru tycker jag är det...) men så är det ju naturligtvis inte.
    Jag gillar inte spånskiva för att dom luktar illa, kommer det fukt reser dom på sig och blir till smulor, dom är limmade med ett lim man inte vet hur kroppen reagerar på och blir dom fuktiga - förutom det innan - så böjer dom sig. Med mera... Jag inser fördelarna med stumhet, kompakthet och formstabilitet osv. så det behöver ingen tala om för mig... :D
    Nae, golvgips får man väl inte bygga nytt med ens idag som yttersta skiva - men UNDER? Aquapanelen sitter ju där som spärr och om man flytspacklar ovanpå den? Vad är skillnaden mot att sätta en 20mm golvspån - förutom att det är godkänt av försäkringsbolagen? :rolleyes:

MVH
    /Ove

9. S
    Medlem Nivå 4
    Nu vill du väll inte ha det men det finns ju golvspånskivor som är fukttröga, speciellt frö badrum. P5 tror jag de kallas

10. F
    Medlem Nivå 1
    Måste jag så måste jag... :cool:

Som sagt, sååå nördig är jag inte.

Jag söker info - jag återkommer om jag hittar nåt intressant! :)

/Ove