Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
EvertL och 27 till
  • Laddar…
En plug-in ska man ju självklart ladda hemma under natten till lågt elpris för att det ska löna sig och vara tidsmässigt försvarbart.

• Gilla
deetee och 24 till
  • Laddar…
Unikt namn
Laddpriserna i publika stolpar är ingen stadshemlighet.

Det är framförallt hemma-laddning som gör en eldrivmedelskalkyl god.

• Gilla
åge742 och 10 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst.
Hur ser prismodellen ut?

• Gilla
chrd
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Laddpriserna i publika stolpar är ingen stadshemlighet.

H Henrikkkkkk skrev:
En plug-in ska man ju självklart ladda hemma under natten till lågt elpris för att det ska löna sig och vara tidsmässigt försvarbart.
Säg det till en miljon andra som bor hemma i Stockholms stad. I vårt fall är det mer ekonomiskt försvarbart att köra diesel nu.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
EvertL och 15 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Bor i Stockholms innerstad och att ladda batteriet till min bil kostar 110kr på vilken laddstolpe som helst. Det tar mig ca 35 km. För samma peng kan jag tanka bilen med 1/4 bensintank som tar mig ca 130 km.

Hur har man egentligen tänkt? Visst sparar 3000 kr på skatten men kommer ju gå till att tanka bensin, inte el.

Jag tänkte uppenbarligen inte alls när jag köpte bilen utan tänkte att någon miljöpartist har väl arbetat hårt i 15 år för att underlätta laddsystemet i stan men nej. Det är helt värdelöst.
Det är väl du som inte har tänkt.
Pluginhybrid passar utmärkt för de som jobbpendlar och kan ladda billigt hemma.

• Gilla
  • Haha
Kvackatore och 28 till
  • Laddar…
J
Många har köpt plugin hybrider för den låga års skatten som tydligen ska höjas rejält..
Vet många som i stort sett aldrig laddar sitt batteri utan den körs som en vanlig fossil bil..

• Gilla
returen och 5 till
  • Laddar…
Tat lugnt, ladda el i innerstan kommer snart bli billigare än att betala dryga böter för att köra fossilbil när hela innerstaden blir miljözon 😎

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
R.v.S och 6 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Varför köper du inte en dieselbil?

• Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Och då främst om man äger bostaden själv. Hyresrätt brukar ha rätt dyr laddning och bostadsrätt måste man kolla möjlighet och pris för laddning innan man köper den, eller se till att man kommer med i styrelsen och kan driva frågan...

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
En lite seriösare fundering dock. Det kanske borde finnas billig "boendeladdning" på nätterna, och sen se till att platserna frigörs till pendlare utifrån på dagen?

• Gilla
  • Haha
R.v.S och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
En lite seriösare fundering dock. Det kanske borde finnas billig "boendeladdning" på nätterna, och sen se till att platserna frigörs till pendlare utifrån på dagen?
Ja, men vem ska bekosta det?

Det är ganska stor spridning på priserna på publik laddning och det är som med allt i samhället. Det som är på mer attraktiva platser är högre prissatt än de som är på mindre attraktiva. Om man bor i Stockholms innerstad är man inte direkt ovan att det är dyrare med bostäder där än på många andra platser. Även parkering är markant dyrare där än i resten av Sverige. En garageplats i innerstaden kan lätt kosta 3-4000kr/månad. Där jag tidigare arbetade kostade det 6500kr/månad.

Varför ska det vara fri prissättning på boende och parkering men laddning för boende ska subventioneras?

• Gilla
BiggeTheKing och 7 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Ja, men vem ska bekosta det?

Det är ganska stor spridning på priserna på publik laddning och det är som med allt i samhället. Det som är på mer attraktiva platser är högre prissatt än de som är på mindre attraktiva. Om man bor i Stockholms innerstad är man inte direkt ovan att det är dyrare med bostäder där än på många andra platser. Även parkering är markant dyrare där än i resten av Sverige. En garageplats i innerstaden kan lätt kosta 3-4000kr/månad. Där jag tidigare arbetade kostade det 6500kr/månad.

Varför ska det vara fri prissättning på boende och parkering men laddning för boende ska subventioneras?
Stockholm stad är en rödgrön kommun så det är väl inte så svårt att gissa sig till? Där staden äger marken och erbjuder gatuparkering så är parkeringen i högsta grad subventionerad och till fördel för boende. Att det ska vara billigare att köra med bensin i den miljö där eldrift är som bäst lämpad, det är ju knasigt.

• Gilla
R.v.S och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Stockholm stad är en rödgrön kommun så det är väl inte så svårt att gissa sig till? Där staden äger marken och erbjuder gatuparkering så är parkeringen i högsta grad subventionerad och till fördel för boende. Att det ska vara billigare att köra med bensin i den miljö där eldrift är som bäst lämpad, det är ju knasigt.
Stockholm stad har inte varit så sugen att subventionera laddning annat än att de är beredda att upplåta mark på sina gator åt laddföretag. Så det blir laddföretagen som får ta installationskostnaden själv samt såklart övriga löpande kostnader och då kan priset för laddning aldrig bli så lågt som för en villaägare.

Röd/gröna kommuner brukar inte vara så glada i att plocka upp kostnader för bilister... De vill att alla ska åka buss. 😉

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Hemingway Hemingway skrev:
Stockholm stad har inte varit så sugen att subventionera laddning annat än att de är beredda att upplåta mark på sina gator åt laddföretag. Så det blir laddföretagen som får ta installationskostnaden själv samt såklart övriga löpande kostnader och då kan priset för laddning aldrig bli så lågt som för en villaägare.

Röd/gröna kommuner brukar inte vara så glada i att plocka upp kostnader för bilister... De vill att alla ska åka buss. 😉
Precis det här som är problemet. Jag utgick från att Stockholm hade de bästa förutsättningarna för att ha plugin-hybrid i, även om man inte äger en fristående villa i innerstan (för hur många gör det?). Här bor folk i lägenheter i anslutning till parkeringar och bilvägar, vilka senast jag kollade var till för, precis - bilar.

Men uppenbarligen finns knappt någon infrastruktur för laddning och den som finns är dyrare att ladda vid än att tanka bensin för. Så varför i hela Miljöpartiet skulle jag vilja betala mer för att åka miljövänligt när de inte har bäddat för det vid makten?

• Haha
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.