Blev lite fundersam.

Hade elfel med kortslutning mellan fas och jord. Så fort jag slog på brytare så small säkringen (porslinssäkring) men jordfelsbrytaren löste inte ut.
Däremot fungerar jordfelsbrytaren när man trycker på testknappen och lika så löser den ut om jag mäter mellan fas och jorden med testinstrument. Är tiden för en jordfelsbrytare att lösa ut långsammare än en porslinssäkring att smälla?

Max 0,3s. Vid ren råkortis brinner med säkerhet tråden i säkringen innan JFBn ens hinner märka att det är något fel. En grov uppskattning är att tråden brinner på <20ms dvs en periodtid.

Är det säker att det var kortis fas - skyddsjord så det inte var fas - nolla?

Protte

prototypen skrev:
Är det säker att det var kortis fas - skyddsjord så det inte var fas - nolla?

Protte
Ja.

pefo skrev:
Max 0,3s.
Menar du 30ms så är väl det 0,03s?!

0,3s är ganska mycket :)

Han menar nog 0,3 s. På 0,3 sekunder hinner det inte hända så mycket farligt i en "vanlig" elinstallation.

injonil skrev:
Menar du 30ms så är väl det 0,03s?!

0,3s är ganska mycket :)
Nej, jag menar 0,3s vilket är kravet. Vid 1x felströmmen brukar de flesta JFB jag sett ligga på ca 0,2s och vid högre felströmmar så minskar den tiden radikalt. Kanske typ 5-10ggr.

Man brukar rekommendera att motionera JFB nån gång per år, ibland hjälper detta att minska ner tiden jämfört med om den stått länge utan att bryta. Sitter de utomhus är detta ännu viktigare.

Ok pefo!

"Jordfelsbrytare med en märkutlösningsström på högst 30 mA skall för märkutlösningsströmmen bryta inom 0,3 s och för dubbla märkutlösningsströmmen inom 0,15 s. De jordfelsbrytare som säljs har emellertid i allmänhet en avsevärt kortare utlösningstid, ofta 0,01-0,03 s vid märkutlösningsström."
- Elsäkerhetsverket.

Jag kan inte minnas att jag installerat en JFB med utlösningstid som överskridit ~25ms för privatpersoner.
Skulle helt klart välja en modell som motsvarar lägsta möjliga utlösningstid.

Det bör ju lämpligen vara så att säkringen löser innan JFB så att man erhåller selektivitet. Jag hittar inga data för Diazed, men en dvärgbrytare löser på ca 4 ms vid kortslutning.

Vi får väl hoppas att ingen JFB löser vid kortslutnng utan bara vid ett jordfel ;)

ja, ja.. kortslutning till jord om det ska va så noga..

Aha, du menar jordslutning ;)

Pojkar, pojkar...

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.