13 021 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Hur snabbt löser en jorfelsbrytare ut?
Sida 1 av 2
Blev lite fundersam.
Hade elfel med kortslutning mellan fas och jord. Så fort jag slog på brytare så small säkringen (porslinssäkring) men jordfelsbrytaren löste inte ut.
Däremot fungerar jordfelsbrytaren när man trycker på testknappen och lika så löser den ut om jag mäter mellan fas och jorden med testinstrument. Är tiden för en jordfelsbrytare att lösa ut långsammare än en porslinssäkring att smälla?
Hade elfel med kortslutning mellan fas och jord. Så fort jag slog på brytare så small säkringen (porslinssäkring) men jordfelsbrytaren löste inte ut.
Däremot fungerar jordfelsbrytaren när man trycker på testknappen och lika så löser den ut om jag mäter mellan fas och jorden med testinstrument. Är tiden för en jordfelsbrytare att lösa ut långsammare än en porslinssäkring att smälla?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det säker att det var kortis fas - skyddsjord så det inte var fas - nolla?
Protte
Protte
"Jordfelsbrytare med en märkutlösningsström på högst 30 mA skall för märkutlösningsströmmen bryta inom 0,3 s och för dubbla märkutlösningsströmmen inom 0,15 s. De jordfelsbrytare som säljs har emellertid i allmänhet en avsevärt kortare utlösningstid, ofta 0,01-0,03 s vid märkutlösningsström."
- Elsäkerhetsverket.
Jag kan inte minnas att jag installerat en JFB med utlösningstid som överskridit ~25ms för privatpersoner.
Skulle helt klart välja en modell som motsvarar lägsta möjliga utlösningstid.
- Elsäkerhetsverket.
Jag kan inte minnas att jag installerat en JFB med utlösningstid som överskridit ~25ms för privatpersoner.
Skulle helt klart välja en modell som motsvarar lägsta möjliga utlösningstid.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Pojkar, pojkar...