39 140 läst ·
155 svar
39k läst
155 svar
Plötsligt uppkommet och allvarligt elfel i villa? [Bild]
Kör med max belastning t ex en kupevärmare inställd på max effekt i ett uttag under kontrollerade former under två timmar då du kan vara hemma 24 timmar därefter.
Upprepa på alla uttag.
En klar indikering på fel är dels röklukt och lägre effekt (värme) vid fel. Ha pulversläckare i beredskap.
-Nån gnölar väl om att detta är fel att provocera fram fel. (Under kontrollerade former.)
Motsvaras förmodligen av användning av dammsugare, hårfön och annat hejdlöst okontrollerat och sen direkt på jobb.
Jag använder en enkel energimätare för några hundra inkopplad mellan uttag och belastning för att mäta bl a effekt och energiförbrukning.
Classes tångamperemeter är mycket användbar i både hus, bil, båt mm. Och fungerar både för lik- och växelström, vilket inte BT gjorde. Fel på flera när vi testade i butiken.
Upprepa på alla uttag.
En klar indikering på fel är dels röklukt och lägre effekt (värme) vid fel. Ha pulversläckare i beredskap.
-Nån gnölar väl om att detta är fel att provocera fram fel. (Under kontrollerade former.)
Motsvaras förmodligen av användning av dammsugare, hårfön och annat hejdlöst okontrollerat och sen direkt på jobb.
Jag använder en enkel energimätare för några hundra inkopplad mellan uttag och belastning för att mäta bl a effekt och energiförbrukning.
Classes tångamperemeter är mycket användbar i både hus, bil, båt mm. Och fungerar både för lik- och växelström, vilket inte BT gjorde. Fel på flera när vi testade i butiken.
Redigerat:
Jag har inte ryckt i kabeln och tittat samtidigt i dosorna, så jag vet inte.E ErikAdolfsson skrev:Dosan med den utbytta tomtehatten, var sitter den i förhållande till uttagen? Det är inte dit kablarna från centralen går? Om inte annat så måste ju dosan ligga före uttagen om de ska ha påverkats av glapp i densamma.
Det kan mycket väl vara den utbytta tomtehatten som var problemet, men det går ju tyvärr inte att vara säker. Resistensmätningen tror jag inte på, vilket jag försökt förklara.
Hur långt man ska fortsätta driva utredningen nu när allt fungerar kan man såklart ha olika åsikter om. Jag skulle inte släppa detta utan att reda ut hur gruppen är kopplad och kolla anslutningar i alla dosor på vägen.
Men det är uttag i två rum som sitter på en säkring och det är inget annat på den säkringen så det verkar konstigt om det skulle vara draget till någon ytterligare dosa på vägen. De jag kontrollerat är en takdosa och de två dosorna i väggen som är närmst rummet.
Alla tomtehattar vad gäller jord och nolla är utbytta där. När det gäller fas och tändtråd är det också kopplat med tomtehattar men här är det i allmänhet mycket färre ledare per hatt och det var dessutom inte ett fasproblem jag hade.
Det är inte dumt att stresstesta under kontrollerade former som du säger. Men jag är inte säker på att ett sådant test hade lugnat alla. Om det är glapp så är glappet intermittent och kan antas också variera i grad. Således kan det bli så att under testet är kontakten dålig men inte så dålig att man märker något. Och senare är kontakten lite sämre och då uppstår brand ändå.H Hybro skrev:Kör med max belastning t ex en kupevärmare inställd på max effekt i ett uttag under kontrollerade former under två timmar då du kan vara hemma 24 timmar därefter.
Upprepa på alla uttag.
Så jag gillar iden med test men jag är som sagt inte säker på att de som fortfarande är oroliga skulle bli lugna av ett sådant test.
Om man är tillräckligt orolig kan man också tänka att även om det inte finns något glapp någonstans i kopplingsdosor, central eller uttag så kan det vara en skadad ledare någonstans på vägen. Det går att motivera om man tänker så att dra om alla kablar till den här säkringen. Det har jag beslutat att inte göra just nu, det är för osannolikt när jag hittat en annan rimlig orsak.
Nej jag har inte bevisat det. I centralen går det en fasledaren från den aktuella säkringen, jord och nolla alltså tre ledare i ett rör och säkringen täcker fyra vägguttag och ingenting annat i andra änden av huset. Om det är kopplat någon annanstans än där jag tittat så är det verkligen avvikande.H Hybro skrev:
Mitt hus är byggt 82.
Då var det vanligt att vp-rören blev förlagda strax innanför väggskivorna.
Vid köp och renovering 1995 drog jag en skruv rakt genom ett rör.
Kortslutning som tur var. Självindikerade.
Hade varit illa om skruven bara gått igenom en ledare och brutit av flera kardeler, eller
t o m alla i en av kablarna.
Då kunde det blivit liknande ev fel som ditt... Dåligt kontakt, värmeberoende, vibrations beroende. Kablar som inte gick att dra i röret.
Numer ser det ut som om man reglar på en 2x2" på stolparna, därefter väggskivor och rören hamnar 5 cm längre in i väggen, utom räckhåll för skivskruvar mm.
Hade varit illa om skruven bara gått igenom en ledare och brutit av flera kardeler, eller
t o m alla i en av kablarna.
Då kunde det blivit liknande ev fel som ditt... Dåligt kontakt, värmeberoende, vibrations beroende. Kablar som inte gick att dra i röret.
Numer ser det ut som om man reglar på en 2x2" på stolparna, därefter väggskivor och rören hamnar 5 cm längre in i väggen, utom räckhåll för skivskruvar mm.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skivskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag har övervägt möjligheten att det är borrat eller skruvat i ledarna. Det är borrat i väggen en vecka innan det här felet uppstod. Det är osannolikt men inte omöjligt att det är draget rör där.H Hybro skrev:Mitt hus är byggt 82.
Hade varit illa om skruven bara gått igenom en ledare och brutit av flera kardeler, eller t o m alla i en av kablarna.
Då kunde det blivit liknande fel som ditt... Dåligt kontakt, värmeberoende, vibrations beroende. Kablar som inte gick att dra i röret.
Numer ser det ut som om man reglar på 2x2" på stolparna, därefter väggskivor och rören hamnar 5 cm längre in i väggen, utom räckhåll för skivskruvar mm.
Men det är helt säkert att inget hände när jag borrade. Det finns hela tiden saker inkopplade i dessa uttag så jag märker när dom inte fungerar längre. Så om jag borrat sönder något så gjorde jag det på ett sätt som först inte gav något problem och en vecka senare gav detta problem.
Det verkar som att det är extremt osannolikt att det skulle bete sig så när man borrar i kabel.
Inte om en ledare blivit genomborrad av t ex en skruv som jag skrev ovan.
Kanhända att de då uppkomna ledarändarna bara stöder mot varandra, med en eller flera deltrådar intakta.
Ledarens totala area blir mindre. Och vid strömuttag uppstår spänningsfall däröver.
u x i = p p=u x u / r
(Gemena bokstäver vid växelspänning.)
Hur stor p blir går alltså inte att förutse.
Om t ex en ansluten dammsugare går ned märkbart i varvtal, kanske man kan tro på 1000 W.
Klart tillräcklig för att starta en brand.
Kanhända att de då uppkomna ledarändarna bara stöder mot varandra, med en eller flera deltrådar intakta.
Ledarens totala area blir mindre. Och vid strömuttag uppstår spänningsfall däröver.
u x i = p p=u x u / r
Om t ex en ansluten dammsugare går ned märkbart i varvtal, kanske man kan tro på 1000 W.
Lasta uttagen rejält och titta med värmekamera vid de misstänkta ställena. Om du kör en timme och inte ser något oväntat på värmekameran - med inga andra värmekällor i bild - i så bör det vara lugnt.Skumpe skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att borra eller skruva genom kablar men de som har det berättar för mig att det är mycket osannolikt att det blir så.H Hybro skrev:Inte om en ledare blivit genomborrad av t ex en skruv som jag skrev ovan.
u x i = p p=u x u / r
Det du beskriver är en teoretisk möjlighet men det är också teoretiskt möjligt att när jag inspekterade alla ställen så missade jag att det var löst på ett ställe, att mina mätningar är felaktiga och det inte alls är något problem med nollan eller varför inte att felet finns inuti en isolerad ledare och att det är omöjligt att upptäcka visuellt.
Någonstans bland alla dessa möjligheter till fara måste man dra gränsen. Oaktat vad jag gör kommer någon kunna föreslå en ny fara. Även om jag drar om allt kan det ju bli fel när man kopplar in det nya. Det är en evighetsdiskussion.
Detta är ju en bra ide när det gäller att så att säga "provtrycka" systemet. Det har ju då svagheten att jag inte vet var i väggarna elen är dragen så det är oklart var jag ska titta. Jag vet inte heller hur känslig en sådan undersökning är.D dan_norstedt skrev:
Det är hur som helst inget som hade fått alla i tråden att säga "nu är det lugnt".
Om en ledare är skada, så brinner den teoretiskt av vid större belastning, med lägre ström än den är avsäkrad för. Jag nämnde dammsugare.
Typ självmarkerande.
Kanske betydligt lugnare att inte göra något alls?
Invänta tills ev fel visar sig igen och att inget mer händer...
Typ självmarkerande.
Kanske betydligt lugnare att inte göra något alls?
Invänta tills ev fel visar sig igen och att inget mer händer...
Redigerat: