7 086 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Plötsligt får TV'n störningar
Inte direkt någon specialuppkoppling så som jag uppfattar det, utan personen deler helt enkelt ut sitt mobila bredband via telefon (som trådlös 4G/5G-router) och ansluter TVn/boxen via wifi till telefonen.A AndersS skrev:
Det är relativt vanligt förfaringssätt.
Att mobilen signalera mål i hockeymatchen innan man ser målet på TV, om man glömmer att stänga av den funktionen. Men det är som sagt ett hanterbart problem. Högt skrikande grannar kan dock vara svårare att "skydda" sig mot. 😱MathiasS skrev:
Det är faktiskt bara ett par dagar sedan jag tittade på TV4 streamat via Telenors playapp. De skulle i "direktsändning" presentera vem som fått ett Nobelpris när min fru talade om det... Kanske inget jag direkt bryr mig om men visst kan en del spänning förtas för de som har ett stort intresse av något ämne.
Då har vi olika erfarenhet och med en sådan lösning ber man om problem. Mobilen har ju en massa appar igång som påverkar, så för mig är det en dålig nödlösning, säger bara "lycka till".Demmpa skrev:
Ska väl lägga till att visst delar jag ut mobilen via "blåtand" och har även gjort det via wifi.
Men skulle aldrig använda det som permanent lösning för att titta på TV, vilket jag avsåg i mina tidigare inlägg.
Men skulle aldrig använda det som permanent lösning för att titta på TV, vilket jag avsåg i mina tidigare inlägg.
Ok, jag fattar. Ett hanterbart problem kanske, och inget man behöver bli en marksändningskramare för. Kollar nog hellre på F1, fotboll och annat i 4k 6 sekunder senare, än vanlig HD utan fördröjning....Alfredo skrev:
Att mobilen signalera mål i hockeymatchen innan man ser målet på TV, om man glömmer att stänga av den funktionen. Men det är som sagt ett hanterbart problem. Högt skrikande grannar kan dock vara svårare att "skydda" sig mot. 😱
Det är faktiskt bara ett par dagar sedan jag tittade på TV4 streamat via Telenors playapp. De skulle i "direktsändning" presentera vem som fått ett Nobelpris när min fru talade om det... Kanske inget jag direkt bryr mig om men visst kan en del spänning förtas för de som har ett stort intresse av något ämne.
Först och främst är det skillnad på live streaming och video on demand. Video on demand spelas upp med en betydligt större buffert än livestreaming
De äldre digitalboxarna från tex Viasat levererade för ca 10 år sedan använde multicast och var orsak till kunderna hade en dedikerad port i "mediaomvandlaren" för IPTV. De har/hade en liten fördröjning.
Nyare mediaspelare, datorer etc använder mpegdash som har en fördröjning kring 30 sekunder.
Mpegdash skickar en fil ungefär var 7-12 sekund med ljud och bild. För att inte få "frysningar" måste mottagaren hela tiden ha en buffert på några sekunder. Också värt att notera är att streaming använder udp, vilket innebär att om ip-pakeket "försvinner" är de borta och skickas inte om. Dåligt wifi och streaming är ingen bra kombination.
De äldre digitalboxarna från tex Viasat levererade för ca 10 år sedan använde multicast och var orsak till kunderna hade en dedikerad port i "mediaomvandlaren" för IPTV. De har/hade en liten fördröjning.
Nyare mediaspelare, datorer etc använder mpegdash som har en fördröjning kring 30 sekunder.
Mpegdash skickar en fil ungefär var 7-12 sekund med ljud och bild. För att inte få "frysningar" måste mottagaren hela tiden ha en buffert på några sekunder. Också värt att notera är att streaming använder udp, vilket innebär att om ip-pakeket "försvinner" är de borta och skickas inte om. Dåligt wifi och streaming är ingen bra kombination.
Klicka här för att svara