Viber Viber skrev:
Hej jag undrar bara om någon här har gjort eller har erfarenhet av dränering av suterränghus? Undrar mest om det går till precis som ett "vanligt källarhus" eller slipper man gräva på den sidan av huset som inte är under jord?
Mitt hus är suterränghus och som bilden visar baksidan behöver jag inte gräva djupt mot framsidan.

• Suterränghusets baksida med gräsmatta, fönsterluckor och tegelpanel. Trädgård och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viber
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Mitt hus är suterränghus och som bilden visar baksidan behöver jag inte gräva djupt mot framsidan.
Men ni gick gräva ändå? Fast det var mindre grävning? Blev det bra efter dräneringen? Satte ni dit isolering utifrån mot husgrunden?

Viber Viber skrev:
Men ni gick gräva ändå? Fast det var mindre grävning? Blev det bra efter dräneringen? Satte ni dit isolering utifrån mot husgrunden?
Gräva måste man göra men på baksidan ligger dräneringen typ 1 meter djup mot 2 m på framsidan.Har ingen inredd källare så har bara platomatta och eftersom vi har ingen fukt som tränger in i källaren så finns det inet behov av dränering ännu.

• Gilla
Viber
  • Laddar…
Viber Viber skrev:
Precis som växelventil skriver så lägger du dräneringen på samma djup som runt övriga huset, men grävdjupet blir såklart inte så djupt. Tilläggsisolering (om du ska ha det) görs enbart under markytan, så ibland är det inte möjligt att få till så mycket isolering på just den sidan. Skicka PM om du har frågor, dränerade just en suterängvilla för några år sedan.

• Gilla
Viber
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.