Routern är ca 10 år gammal ... kanske dags att byta ut???

Demmpa Demmpa skrev:
Testade nu att livestreama SVT2 till telefonen, trafiken pendlade mellan 0,5 och 20 Mbit/s, snittet är under 10 Mbit/s.

[video]
Är ej hemma utan sitter via VPN i routern, så det är upp-trafiken som är mest rättvisande.
Samma här när jag kollade SVT2 i SVT-app och mobilen via wifi och hemma 200kbit/s till 20Mbit/s.
Så via TV-box konstant bit-flöde men med SVT-appen är det mera "skurvis", skicka snabbare och buffra.
Blev nyfiken och drog igång Telia Play-appen och SVT då varierar det mellan 100kbits till 100Mbit/s.
Jag kollar i TP-link appen för meshnätet, så den kanske inte är helt pålitlig. Men att det kan skilja mycket i karaktär på streaming är ju känt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Ok - jag tar in ngn som testar enligt tråden.

yonna yonna skrev:
Har en 3 år gammal Panasonic utan ab och castar alla program. På sistone hackar och strular SVT - men tydligen bara tidsmässigt innan Rapport. Därefter OK. Det är mycket irriterande.

Netflix, Googlade program och tidigare eller annatsända SVTprogram funkar hur bra som helst.
Marksänd tv är helt överlägsen allt annat. Ingen fördröjning. Varken satellit eller annat är bättre. Tråkigt att det försvinner.

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Marksänd tv är helt överlägsen allt annat. Ingen fördröjning. Varken satellit eller annat är bättre. Tråkigt att det försvinner.
Fördröjning är väl för 99,999 % av TV-tittarna inget problem. Var väl i en tråd någon som tittade på fotboll i TV och hörde ljudet från direktsändning i radio från grannen när det jublades ett antal sekunder tidigare.😉😆

A AndersS skrev:
Fördröjning är väl för 99,999 % av TV-tittarna inget problem. Var väl i en tråd någon som tittade på fotboll i TV och hörde ljudet från direktsändning i radio från grannen när det jublades ett antal sekunder tidigare.😉😆
Jag har upplevt det på den tiden det fanns analogt och digitalt marknät, det analoga låg ett par sekunder före, så vi som satt ute på terassen såg allt strax innan vi hörde reaktionerna inifrån vardagsrummet på varje missat mål osv 🤣 (vm 2006)

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fördröjning är väl för 99,999 % av TV-tittarna inget problem.
Skriver du 90 procent kan jag hålla med men gäller det "livesaker" som exempelvis sport är det absolut ett problem, om än ett oftast hanterbart problem.

Alfredo Alfredo skrev:
Skriver du 90 procent kan jag hålla med men gäller det "livesaker" som exempelvis sport är det absolut ett problem, om än ett oftast hanterbart problem.
Ok, men då enbart av de som tittar på sådan sportsändning där det påverkas, så på totalen av alla tittande blir då istället 99,9%😉
Själv har jag aldrig blivit påverkad av 5-10 sekunders fördröjning.

Alfredo Alfredo skrev:
….och vad är problemet då, för en som inte förstår? Tittar på F1 tex.

Jag misstänker att ni pratar om olika fördröjningar:
- fördröjning mellan olika medier, DVB-T2, DVB-S, DVB-C, IP-TV, streamat, etc.
- fördröjning mellan ljud & bild inom ett och samma media.

Demmpa Demmpa skrev:
- fördröjning mellan ljud & bild inom ett och samma media.
Förekommer det, problemet idag? Fanns när man började med IP-sändningarna, hade lite problem i början och då över Adsl med läppsynk, var för 20 år sedan.😉
Där jag ser det idag med sådant är reportens egen sändning, ev. med användande av mobil och diverse andra störningar.

A AndersS skrev:
Förekommer det, problemet idag?
Ja det gör det enligt följande inlägg,
K KariHa skrev:
Det går alldeles utmärkt att streama från playkanalerna via mobilen, förutom att det efter en stund tappar läppsynk. Bilden ligger före ljudet och kan bli riktigt roligt emellanåt, och man vänjer sig …

yonna yonna skrev:
Har en 3 år gammal Panasonic utan ab och castar alla program. På sistone hackar och strular SVT - men tydligen bara tidsmässigt innan Rapport. Därefter OK. Det är mycket irriterande.

Netflix, Googlade program och tidigare sända SVTprogram funkar hur bra som helst.
Har du Open Infra som ledningsägare (kan vara en annan som levererar tjänsten bredband). De har fått för sig att göra så för att tvina dig betala en avgift till dem varje månad. En avgift som ska ingå i kostnaden till din tjänsteleverantör.

Jo.
Men "lite" speciell uppkoppling om du läser hela stycket, med router som har uppkoppling via mobilen, osv. Jag är nog inte riktigt med hur det är uppkopplat när det tittas på play.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.