Hej på er!

Jag håller på att planera mitt fritidshusbygge.

Marken består av sten-block morän ,från handbollsstora stenar till riktigt stora.

Marken är platt och verkar vara väldränerad.

Min tanke var att gräva bort det organiska fylla ut med makadam, sen lägg ut virke 45*170 40cm brett , längden så att alla plintar kan gjutas på plattan i nästa steg.

3 sådana plattor för plintraderna

Jag har inte sett nån som gjort så, oftast är det ju leca för friggebodar typ.

Går det att göra så?

hmm, hur menar du ?
Skall du göra en plintgrund så skall du ju inte ha en platta ?

Men annars kanske det kan vara en ide att lägga virke för att rikta in plintarna, det är ju det som är det kritiska.
Man tar ju bort virket sen naturligtvis, det är bara ett rikthjälpmedel

Jag tyckte jag mätte in min plintgrund (48 kvm fritidshus), men ändå var det ett par plintar (gjutna i rör) som stod ett par cm snett :/

/K

Hej!, Tanken var att inte gräva ner plintarna, utan ha dom lösa på grusbädden

Du menar att gjuta två st "miniplattor" paralellt längs med ytterväggarna på det blivande huset för att fördela vikten från plintarna ned i grusbädden ?

Det kanske går att göra så - man får väl då räkna på markens fasthet vs ytan vs husets tyngd. Det stora problemet med det dock tror jag blir att "plattorna" kan röra sig individuellt (till skillnad mot en stor platta) och då kan du få tjälskjutningar som ger påverkan på huset, det är ju därför man sätter vanliga plintar på frostfritt djup.

Jag har också morän med olika stora stenar. Ngn enstaka fick jag gjuta ovanpå, men de flesta var max som en basketboll och gick att gräva upp - tid tog det dock att gräva för hand förstås...80 cm ned med isolering fick det bli för mig. Har bara haft problem med tjälskott på ett ställe, och det var just där jag var tvungen att stadga upp med ett par lecablock där plinten (pga sten) inte hamnade helt rakt.

/K

Precis.

Du har rätt, det blir nog till att bita i det sura äpplet och göra det ordentligt, har tid att fundera, verktygsboden ska upp först iaf.

Tack för svaret.

/Snowy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.